Spørsmål til jordmor:
Hei! For 6 mnd fødte jeg en liten jente. Fødselen var veldig hard og lang, så det endte med at jeg måtte få epidural til slutt. Da gikk det veldig greit og raskt. Jeg gruer meg veldig til neste fødsel (har ingen planer om nytt barn enda, men det kommer nok!).Er veldig redd for at jeg må gå gjennom det samme en gang til, for jeg hadde veldig sterke smerter som varte over 3 døgn. Har bestemt meg for at jeg skal be om epidural med en gang, slik at jeg får den med en gang jeg kan få den. Men nå etter at jeg har sett "Jordmødrene" på NRK stusser jeg litt. Der var det en jordmor som sa at når en setter epidural så blir det alltid en risikofødsel. Stemmer dette? Da blir jeg mer betenkt på at ta epidural, men jeg vet ikke om jeg greier en fødsel til uten å vite at jeg kan få epiduralen.

Svar:
Hei! For det første så er det ikke dette du skal bruke tankene dine på nå.Nå må du kose deg med din lille datter, for det fortjener hun. Tenk så flink du har vært som har klart å føde henne , og så bra at du fikk den hjelpen du trengte, da du fødte henne. Det er det epidural er til!Du opplevde tydeligvis ikke at det ble en "risikofødsel", så man kan ikke generalisere. Noen av oss gamle jordmødre har "ord på oss" at vi er imot epidural , men det er ikke sant. Når en kvinne trenger det, og tydeligvis for deg , så får de det.Det jeg anbefaler til "mine" gravide er at vi snakker ordentlig sammen om fødselen, og om det er noen uoppklarte "ting" så skal du få en time på sykehuset der du fødte, når du er i begynnelsen av neste svangerskap.En annen greie er at ingen fødsel er lik, men om du får en "lovnad " på at du kan få epidural om du trenger det , så skal du klare å ha et flott svangerskap uten og måtte grue deg.Håper at du kan bli litt beroliget nå? Spør igjen om det er noe som er uklart.