Spørsmål til jordmor:
Jeg har to døtre på 5 og 2 år som er vant til å drikke vann. Ved spesielle anledninger får de eple juice, blir totalt kanskje et par glass pr uke. Vi har valgt å ikke la vår eldste jente drikke brus enda, hun etterspør det ikke heller. Det jeg lurer litt på er om juice er mer skadelig for tennene iht syre innhold enn brus. Har vi ikke grunnlag for å være tilbakeholden iht brus, skulle vi tilbudt det istedenfor juice. Er kun snakk om få glass pr uke, hovedsakelig i helg.

SVAR:
Hei! Vann er den beste tørstedrikk, flott at barna er vant til vann, men juice kan også gis i perioder. Appelsinjuice inneholder syre og bør ikke overdrives. Ikke puss tenner rett etter inntak av juice. Eplejuice er greit å gi. Bland den gjerne ut med vann ved å tilsette isbiter. Med sugerør blir det også stas å drikke. Flott at dere utsetter å gi brus til barna. Pass på at drikken dere gir ikke er tilsatt sukker. Naturlig drikke er best.