Spørsmål til jordmor:
Hei, Sønnen min på 6 måneder har hatt veldig tyntflytende og illeluktende avføring i nesten to uker nå. Før dette hadde han avføring med mer konsistens og tykkelse. Han har fått grøt og frukt/grønnsaker siden han var 4 måneder. Jeg kan nevne at denne plutselige endringen til løs mage skjedde omtrent over natta rundt samme dag som mannen min fikk omgangssyke. Kan også nevne at sønnen min har gått fra 1-2 skitne bleier om dagen til 3-4. Han har fremdeles flere våte bleier så tror ikke han er dehydret. Tror du det er diaré han kan ha fått? Må jeg passe på hva jeg gir han? Når kan jeg forvente at det går over? Jeg har sett at han har begynt å få litt bleieutslett nå. Forresten, når kan han sitte i barnestolen ved måltider? Han kan sitte uten støtte på fanget og med minimal støtte på gulvet.

SVAR:
Hei!Din sønn kan ha blitt smittet av virus fra far. Dette vil da ordne seg iløpet av kort tid.Gi den vanlige maten, men gi mer drikke og evt. GEM = elektrolytt pulver, som dere kan få kjøpt på apotek.Gutten kan også ha tenner på gang, som gjør at han får løs mage og evt. sur avføring.Bruk sink salve nedentil,for å behandle sårheten. Om han klarer å sitte som du beskriver, så kan han sitte i korte perioder med god støtte i stol f.eks. ved måltidene. Legg han gjerne i mageleie etter at han har sittet i stol.Dette vil hjepe han til å tøye ut ryggen om han er blitt litt sliten av å sitte.