Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er 10 uker på vei og har de siste tre ukene hatt brunlig utflod. Det kommer og går og noen dager kan det være rødlig og tyntflytende. Det er imidlertid veldig lite det er snakk om, trenger ikke bruke truseinnlegg. Var til legen for en uke siden, og han sa at jeg var gravid og at alt så greit ut (pos. urinprøve, forstørret livmor). Men jeg er allikevel litt bekymret. Bør jeg stole på det legen sier, eller bør jeg få henvisning til ultralyd?

Svar:
Hei! Jeg skjønner din bekymring, og det ville vært en fordel for deg å vite om det er noen grunn til at du "blør". Det er ikke sikkert at en ultralyd kan gi deg et sikkert svar, men i hvertfall om de undersøker deg forsiktig så burde de finne ut noe. Evt om du har et sår som du blør fra, eller noe annet. Det er slett ikke sikkert at det trenger å være noe galt. Ring å si at du er engstelig, og at du vil at de skal undersøke deg nærmere eller henvise deg til en gynekolog. Lykke til!