Spørsmål til jordmor:
Hei! Er gravid i uke 6, og fikk for 3 dager siden brun utflod. Er verst på formiddagen, men det er ikke snakk om store mengder, men må bruke truseinnlegg. Ble selvsagt veldig bekymret, og har ikke legetime før om 14 dager. Legekontoret sa at sånne ting ikke var uvanlig, men klarer ikke helt slå meg til ro med det, særlig når det har gått 4 dager.

SVAR:
Det er vanskelig å si med sikkerhet hva denne utfloden kommer av. Men mørk farge kan være tegn på gammelt blod som er i utfloden. Det stemmer at dette ikke er uvanlig og ufarlig. Noe kvinner får en liten blødning i forbindelse med at egget setter seg fast, dette har ingen betydning. Men om du selv er usikker, kan du ta kontakt med fastlegen eller jordmor i ditt distrikt. Du må ikke vente på legetimen din om 14 dager.Lykke til.