Spørsmål til jordmor:
Hei! Først og fremst vil jeg takke deg for alle gode svar som vi får her! Jeg har en datter på 1 år og 3 måneder. Hun har begynt å bite neglene sine for 1 måned siden og gjør det hele tiden. Jeg får ikke klipt dem fordi hun biter dem helt til huden, og sannsynligvis svelger det som hun biter av. Hverken jeg eller mannen min biter negler så jeg er frustrert og vet ikke hvorfor hun gjør det og hvordan kan jeg få henne til å slutte med det? Har du noen erfaringer med slike ting, noen råd? Takk.

SVAR:
Takk for oppmuntring av sidene våre.Tips fra meg ang. neglebiting er avledning.Spesielt i øyeblikket hun biter negler.Gi evt. grov kjeks eller vann (gjerne med isbiter) å drikke.Neglelakk kan også være eller kan bli en liten "premiering" i perioder.Man kan også kjøpe neglelakk som smaker vondt når man biter negler.Denne kan kjøpes på apotek.Ved å bruke neglefil på neglene som hun biter, kan dette også være med på å hindre mer biting.Neglebiting er nok ikke arvelig, men det er utrolig hva barna lærer seg som kan bli vaner og uvaner.