Spørsmål til jordmor:
Hei jordmor. Jeg er førstegangsgravid i uke 19+5 med tvillinger. Alle spør om jeg merker disse boblene, fiskehalebevegelsene etc.. Men jeg gjør ikke det. Med unntak av når jeg ligger på høyre side, da er ikke han ene så veldig fornøyd med meg:o) Jeg kjenner absolutt ingenting fra den andre!? Han jeg ikke merker noe til er mindre enn den andre, gyn.legen syns det var litt mindre fostervann der og at det var merkbart mindre bevegelse. Overlegen som også kom og tok en titt mente det så bra ut. Kan to leger virkelig se så forskjellig? Blir jo litt forvirret av det, og da glemmer jeg å stille spm om det jeg faktisk lurer på (bør jeg bekymre meg, noe jeg må ta hensyn til etc..) Jeg har målene fra ul.screeningen, men de sier meg ikke så mye... Er det unormalt at jeg ikke kjenner liv enda? Ang fostervannet, vil tro de hadde videresendt meg til rikshospitalet hvis det var grunn til bekymring, så jeg prøver å ikke tenke så mye på det. Vil jo så gjerne at alt skal gå bra, så prøver å holde på de positive tankene :o) Hilsen hønemor

Svar:
Hei! Viktig at du tar vare på allle de positive tankene, og man er jo nødt til å stole på de profesjonelle, men jeg har full forståelse for at du kan bli forvirret og bekymret. Bra at du er hønemor, det er godt for babyene dine, men selvsagt slitsomt deg. To leger kan se forskjellig, og du må stole på at de gjør det rette. Et tips til deg er at du skriver opp spørsmålene dine på en liste og ta den med deg til kontrollen. De er ennå så små disse babyene deres at det kan være litt vanskelig å skille hvor du kjenner bevegelser. Derfor er det nok normalt at du ikke kjenner så mye liv ennå. Dersom du går rundt og er bekymret så ville jeg tatt kontakt med sykehuset igjen , og spurt om du kunne fått en ny undersøkelse. Det har du rett på. Jeg er her om du trenger meg, lykke til .