Spørsmål til jordmor:
Kjære Ågot Nå er jeg i uke 34+3 har siden igår kl 11 hatt kynnere/rier. Det gjorde vondt nederst i magen og bak i korsryggen, ca 10 min mellom.Jeg prøvde å ligge og drikke masse vann men det gikk ikke over. Kl 5 var det 5-6 min mellom da jeg ringte føden fikk jeg beskjed om å komme,da jeg lå med ctg var det 2-3 min. Men da legen sjekket mormunnen fikk hun inn en fingertupp og det var 2 cm igjen. Jeg kunne bli innlagt til observasjon men valgte å gå hjem siden det ikke var begynt enda, fikk time onsdag morgen for å se om det var blitt noe mere.Da jeg kom hjem på kvelden var det 2 min mellom, men kl 1 ble de noe roligere slik at jeg fikk sove litt mellom hvert tak,nå på morgen er de der med 5-6 min men ikke så vonde. Kan fødselen være snart eller kan det det fortsatt gå noen uker? Har jo for mye fostervann så jeg vet at jeg kommer til å føde for tidlig. Hvor lang tid tar det mormunnen å modnes? Forresten, takk for svarene tidligere.

Svar:
Hei! Jeg skulle så ønske at jeg kunne svare deg slik at du visste helt sikkert hva/hvordan/når du kom til å føde, men dessverre er det helt umulig for meg. Uansett hvilket svar jeg gir deg så kan det bli feil. Det som er godt for meg, og bør være godt for deg, er å vite er at du nå blir tatt vare på. Du vil nok komme ofte på kontroller , og de skal du ta i mot, og husk: "det er bedre med en tur til sykehuset for mye enn for lite". Lykke til, kan jeg få høre fra deg når du har født, og hvordan det går med deg?