Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg hadde spontan abort i juli og siden jeg har blod type A - rhesus negativ så fikk jeg immunglobulin vaksine. Mannen min har blod type O rhesus positiv. Jeg er gravid nå og er 10 uker på vei. Det ble tatt blodprøver i oktober og det ble påvist antistoff av type anti -D. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake for å ta ny blodprøve om 1 måned. Jeg har lest en del om antistoff hos gravide og at det er en stor fare for fosteret. Jeg er veldig bekymret nå og synes at det er lenge å vente til neste blodprøve. Kan antistoff skyldes vaksinen jeg fikk med forbindelse med abort? Er det noe foskjell mellom antistoff fra vaksine og antistoff som dannes uten vaksine? Jeg leste at antistoff fra vaksinen brytes ned etter 2 måneder og jeg tok blodprøve 3 måneder etter vaksinen. Hva betyr alt dette for meg og for babyen og vet du om hva som må gjøres i slike tilfeller? Finnes det noe medisin som kan stoppe dannelse av antistoff? Jeg er veldig redd at det kan skade barnet... Alt dette med antistoff er ganske komplisert for meg, et vanlig menneske og jeg håper du kan hjelpe meg å forstå det... På forhånd takk.

Svar:
Hei! Beklager at det har tatt litt tid før jeg har svart deg. Jeg og mange helspersonell med meg synes også at dette med antistoffer er komplisert. Jeg har sjekket der jeg kan sjekke, og har et svar til deg.Det er sannsynligvis vaksinen,og derfor må de ta en ny prøve for å se på om det stiger eller går ned. De jeg har snakket med sier at du ikke bør være engstelig. Om det skulle være noe som må gjøres så blir du etter uke 20 henvist til Rikshospitalet. Prøv å ta det med ro. dersom du vil vite noe mer så kan vi ta det opp. Skriv da mail adressen din, og jeg tar direkte kontakt med deg.