Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er gravid i 5. (3.) uke. Inntil for en halv uke siden visste jeg ikke at jeg var gravid, og i de to første ukene etter unnfangelsen drakk jeg nokså mye alkohol. Jeg mener jeg drakk noe hver dag (var på ferie), noen kvelder en øl, stort sett litt mer, og en kveld kanskje fire-fem. Jeg snuste også en del. Da jeg skjønte at jeg var gravid, sluttet jeg selvsagt å snuse, og har ikke drukket alkohol siden. Jeg er nokså bekymret for dette, og leser overalt at alkohol tidlig i svangerskapet er svært farlig. Men før vi har fått felles blodomløp og før navlestrengen er på plass, er vel egget en selvstendig enhet som ikke påvirkes av meg? Eller?

Svar:
Hei! Det er nok mange som har den utfordringer. Det er vanskelig å si at dette går nok bra, for som du selv sier så kan det ha skadet fosteret ditt, men det nytter ikke å gå og bekymre seg for det. Naturen er så fint innrettet at dersom det har blitt store skader på fosteret så vil det ikke klare å vokse. Det du bør gjøre nå er å kutte ut alt som du vet kan skade et foster og leve sunt videre i 8 mnd. Det hjelper deg ikke å gå og tenke på dette.Krysser fingrene for deg. Spør igjen om jeg kan hjelpe deg.