Spørsmål til jordmor:
hei. Jeg e ei jente på 18 snart 19år. Jeg e 10uker på vei. Fikk vite at jeg er gravid for noen dager siden. Jeg er veldig redd for om fosteret kan vere skadet? jeg har drukket alkohol nesten hver helg, i tilegg røyker jeg hver dag. har jeg noe å bekymre meg for?

Svar:
Det er naturlig at du er bekymret, fordi vi vet at det kan skade fosteret om man drikker alkohol når man er gravid. Dersom fosteret er så skadet at det ikke kan leve pga mengden alkohol så vil du abortere. Dvs at naturen ordner opp. Jeg synes at du skal ta kontakt med legen din , og be om å få en tidlig ultralyd undersøkelse,og få en prat med noen som kan prøve og gi deg et fornuftig råd, og oppfølging videre i svangerskapet.Så må du fra nå selvsagt ikke drikke mer og prøve å få hjelp til å slutte og røyke, dersom du ikke klarer det selv.Lykke til, spør igjen om det er noe mer du lurer på.