Spørsmål til jordmor:
hei! har ei datter på 3 år som plages veldig mye med bærjinga, slutta med bleie sist sommer, og har vært tørr siden dag 1, på natta og. bærjinga er altså det store problemet, sier ikke ifra når hun vil , bare går for seg selv å bæsjer i buksa. har altså vasket x-antall truser. hun er halvparten hos pappaen å halvparten hos meg, og i bhg på dagtid, så det er vanskelig å følge henne opp hele tiden. føler at jeg har prøvd alt, (premiering,vært sur,vært trist;) så, nå trenger jeg noen nye råd. har så ont i meg for min lille datter. vil så gjerne hjelpe henne.

SVAR:
Det kan være flere årsaker til at barn har avføringsproblemer.Det at det går rett i buksen kan ha noe med avføringens konsistens å gjøre.Det kan også være vanskelig for enkelte barn å gi fra seg "viktige" deler fra kroppen.Dette problemet kan ha både fysiske- og psykiske årsaker.Dette kan også være vanlig for barn på 3 år.Mitt tips er å prøve å gi malt i maten og kost som gjør avføringen lett å få ut.Lag faste tider,hvor barnet får sitte i ro på toalettet eller potte.Ha faste tider selvom det ikke kommer avføring.Kjøp en bok/blad som jenta bare får lese på når hun "trener".Snakk også med henne om emnet.De ansatte i barnehagen hvor hun går,bør selvfølgelig også informeres.Håper også barnehagen har potte eller toalett trening.Lykke til.