Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg syntes det er litt vanskelig med tidspunktet for middag i ukene nå som vi begge jobber og datteren vår er i barnehagen. Vil gjerne at vi skal spise middag sammen, men vi får ikke til å spise før fem da vi er hjemme rundt halv fem. Hun legger seg halv sju og spiser grøt til kvelds. Blir ikke dete litt tett med måltidene? Hvor lenge bør barn spise grøt til kvelds?

SVAR:
Hei! Det er flott å kunne spise måltider sammen.Middagen bør prioriteres,synes nå jeg p.g.a. at det ofte er sosialt.Når barnet blir rundt 1.års alder, kan det få tilbud om fire måltider i løpet av dagen. Det er da bra om tre av måltidene er brød,grøt eller kornblandinger som basis.Det er greit å gi grøt før legging for dere nå. Mengden grøt bør ikke være så stor, om barnet ikke er veldig sulten.Ikke tving i jenta deres mat/grøt om hun ikke er sulten.Drikke kan være nok enkelte kvelder. Prøv å fordele andre måltider utover dagen.