Spørsmål til jordmor:
Hei! Tok keisersitt for 2 gang for 6 uker siden til om 3 dager. Kan jeg trygt begynne å bære nå? da tenker jeg på babyen i bilstol ol? hvordan vet jeg at det har grodd ordentlig? bør jeg til noen kontroll?? lurer også på når jeg kan begynne å trene...sittups, jogge osv

Svar:
Dersom du ikke har noe ubehag av å bære nå, så kan du begynne å bære mer nå. Husk bare å løfte riktig. Bøy i knærne dine ikke bare i ryggen. Bruk magemusklene dine når du løfter og bruk knipmuskelen. Trene kan du begynne med nå, innenfor smerteterskelen. Du må allikevel føle deg frem. Kroppen er fantastisk, og vil gi beskjed om det føles greit eller ikke. Så derfor start i det små og øk intensiteten etter hvert. Vi anbefaler at man skal på etterkontroll ca 8 uker etter fødsel. Bestill derfor time nå til jordmoren din eller fastlegen. Lykke til!