Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har en gutt som blir 3 år i februar. Når vi går turer maser han veldig fort om å bli bært...sier han er sliten i beina. Vi har konsekvent ikke bært han, men tatt pauser når han sier han er sliten. Er det normalt for en så liten gutt å si at han er sliten i beina? kan det være noe galt? hvor langt kan man forvente at han skal orke å gå? Det har ikke vært lange turer vi har gått.

SVAR:
Det viktigste ved barns aktivitet er at de har tøy som er behagelig å bevege seg i. Skotøyet er også viktig. Når vinteren nærmer seg og barna bruker mer klær, er det ikke rart barn ofte ikke klarer å gå turer. Barn på 3 år, blir varme og klærne kan fort føles tunge og ubehagelige. Barn sier ofte at de er slitene, men er kanskje bare litt lei. Men flott at gutten deres får beveget seg uten å bli bært på tur. Selv på korte turer, ta pauser. Gjerne med litt avledning, som f.eks. å se på hva som ligger i veikanten eller bare gi litt vann som drikke. Barn på denne alderen vokser også , og kan få voksesmerter, men det merker man oftest ved legging og når barnet er i ro. Om han snubbler mye og har feil fotstilling i beina ved gange, så bør en fysioterapaut undersøke han. Lykke til.