VW: - Utslippsskandalen omfatter 11 millioner biler

Selskapets diesel-biler har opp til 40 ganger høyere utslipp enn oppgitt.

VW har satset hardt på diesel, men har ikke spillt med helt åpne kort.
Publisert

SISTE: Tyske Tagesspiegel varslet tirsdag ettermiddag at VWs toppsjef Martin Winterkron forlater stillingen etter skandalen, og erstattes av Matthias Muller fra Porsche, men dette avkreftes nå av VW.

Rett før helgen ble det klart at VW i USA hadde solgt i underkant av en halv million biler med 2-liters dieselmotor som i virkeligheten har hatt et utslipp av NOx 10 til 40 ganger høyere enn det som var oppgitt.

Bilene var utstyrt med spesiell programvare som endret bilens utslipp under utslippstesting.

Nå viser det seg at saken har et betydelig større omfang enn først beskrevet.

11 millioner biler solgt av denne typen

Volkswagen opplyser at elleve millioner biler solgt verden over har programvaren som er laget for å pynte på utslippene, melder AFP.

Dette gjelder biler som har VWs 2-liters dieselmotor med typenavnet EA189, og selskapet hevder ingen andre motorer er omfattet av skandalen. Motoren brukes både av VW, Audi og Skoda.

I Europa har en lenge visst at utslippene av NOx på dieselbiler i praksis har vært mye høyere enn testene viser, men i USA har en strengere testregimer og lover som selskapet nå aktivt har rundlurt.

Les også: Sjokktall for dieselbiler

2-liters dieselmotor er populært i Norge, og det er trolig mange biler i Norge med den omtalte motoren, men fordi Europa har et helt annet regelverk vil dette antagelig vis ikke få noen større konsekvenser her.

(Den norske VW-importøren Harald A. Møller sier de foreløpig vet lite om saken.)

Selskapet skriver derimot at de nå setter av 6,5 milliarder euro for å løse opp i problemene som nå har oppstått, og at selskapets resultat vil påvirkes tilsvarende.

I USA risikerer de i verste fall 18 milliarder dollar i bøter, men fordi de samarbeider med myndighetene vil en trolig aldri havnet på et slikt beløp. Derimot kan søksmål fra forbrukere bli dyrt, og mange krever nå at VW skal kjøpe tilbake bilene det gjelder.

Etterforskes i flere land

Også tyske, italienske, franske og sørkoreanske myndigheter har bestemt seg for å undersøke Volkswagens dieselbiler, mens EU mener det er for tidlig å sette i gang en egen etterforskning.

– Vi tar saken svært alvorlig, sier talsperson for EU-kommisjonen Lucia Gaudet til AFP. Hun legger til at Brussel er i kontakt med Volkswagen og amerikanske myndigheter.

– Det er det for tidlig å si hvorvidt noen konkrete tiltak også er nødvendig i Europa, og hvorvidt biler solgt av Volkswagen i Europa også er berørt, sier hun.

Omgått reglene med viten og vilje

Ifølge amerikanske EPA har bilene vært utstyrt med programvare som har kunnet gjenkjenne om bilen ble utsatt for utslippstesting, og har under slike forhold endret motorens avgassystemer.

På den måten har en klart å passere strenge amerikanske utslippslover, mens den på veien har hatt betydelig høyere utslipp.

NOx - NO og NO2 - er kjent som et problem spesielt i byer, og er helseskadelig.

Det er ikke forklart i detalj om nøyaktig hvorfor VW har hatt et system der bilen har sluppet ut mer forurensning til vanlig enn hva bilene egentlig kan klare. Det antas derimot at det har noe med motorens effektivitet og ytelse å gjøre.

I en uttalelse fra VW tirsdag kommer det derimot frem at selskapet ikke mener problemene gjelder nye motorer som oppfyller de nye strenge EU-kravene Euro 6.

VWs styreleder Dr. Martin Winterkorn la seg i helgen paddeflat.

- Styret i VW tar disse resultatene svært seriøst. Jeg er personlig veldig lei meg for at vi har brutt tillitten til våre kunder og offentligheten. Vi vil samarbeide helt og holdent med relevante myndigheter, sa han i en uttalelse.

Stor skandale for selskapet

VW har de siste årene satset knallhardt i USA, etter mange år med problemer. De har forsøkt seg på det nær umulige med å overbevise amerikanere om at diesel har store fordeler med lavere forbruk og utslipp enn bensinbiler.

I spissen for deres satsing har budskapet om såkalt "Clean Diesel" stått sentralt, nettopp for å endre på oppfattelsen om at diesel er et skittent drivstoff.

At det nettopp er juks med utslippene fra en dieselmotor spås av analytikere å få store konsekvenser for salget.

Forsøkte å nekte

Organisasjonen International Council for Clean Transportation (ICCT) ga i 2013 forskere ved West Virginia University i oppdrag å teste utslipp fra dieselbiler.

De ventet da å finne at dieselbiler som er solgt i USA, slapp ut færre miljøgifter enn biler solgt andre steder fordi disse bilene må oppfylle tøffere standarder, opplyste ICCT-tjenestemenn til Reuters mandag.

Isteden fikk forskerne seg en overraskelse etter å ha testet en Volkswagen Jetta 2012-modell og en Passat 2012-modell. De to modellene viste mye høyere nivåer av nitrogenoksid-utslipp enn det som er tillatt etter loven, mens et tredje testkjøretøy, en BMW X5, vanligvis falt innenfor tillate grenser.

I mai i fjor varslet ICCT miljødirektoratet EPA og California Air Resources Board (CARB) om deres funn, og deretter fulgte nye tester.

Volkswagen har forklart at utslippsnivåene blant annet skyldes «ulike tekniske problemer».

Det var ikke før EPA og CARB truet med å holde tilbake sertifiseringer for bilprodusentens 2016-modeller at Volkswagen tidlig i september endret sin forklaring.

– Bare da innrømte VW at de hadde designet og installert en enhet i disse kjøretøyene som oppdaget når det gjennomgikk utslippstesting, sa EPA i sitt brev til VW fredag.