Brabus 900 "One of ten"

Feier alle andre SUV-er av banen

I hvert fall så lenge strekningen er rett.

Sist oppdatert

I forbindelse med årets bilutstilling i Frankfurt viser den tyske tuningspesialisten Brabus frem en SUV som selskapet hevder er verden sterkeste i sitt slag. Det vil si SUV med V12-er.

Fundamentet er en Mercedes-AMG G 65. Den kommer originalt med V12, men Brabus har økt slagvolumet fra 6,0 liter til 6,3 liter. I tillegg er de to AMG-turboene erstattet av Brabus' egenutviklede turboladere som har større kompressorenhet og større turbin.

Panseret i karbon på "One of Ten"-bilen er spesialdesignet med tanke på luft, og har et gigantisk luftinntak. Under panseret finnes luftfilterhus med større åpning på luftinntakene og spesiallagde luftfiltre. Innsug og rør er gullbelagte. Det gir lavere temperatur på ladeluften, noe som er gunstig for ytelsene.

Og for noen ytelser. Motoren skal produsere 900 hestekrefter og et dreiemoment på 1500 Newtonmeter som er elektronisk begrenset til 1200 Nm av hensyn til girkasse og veivaksel. Den skal greie 0-100 km/t på 3,9 sekunder, og toppfarten er elektronisk sperret på 270 km/t.

Man trenger litt bremsekraft for å stanse denne villskapen, og "One of Ten" har 412 x 38 millimeters skiver foran med åttestemplede kalipere.

VOLDSOM: Brabus 900 "One of Ten" basert på Mercedes-AMG G 65. Foto: Brabus
VOLDSOM: Brabus 900 "One of Ten" basert på Mercedes-AMG G 65. Foto: Brabus

Bilen har Brabus Widestar-design som gjør den 12 centimeter bredere enn G 65. Mye er voldsomt med denne bilen, og felgene er intet unntak. Her snakker vi om 23-tommers smidde felger kledd med 305/35 ZR 23-dekk fra Yokohama.

Vi befinner oss i miljøfokuserte tider, og politisk korrekt er en benevnelse som passer "One of Ten" dårlig. C02-utslippet er på formidable 414 g/km, og den er mildt sagt tørst. Ved blandet kjøring har den et oppgitt forbruk på 1,79 l/mil, mens den ved bykjøring svelger unna minst 2,5 liter på mila.

Dersom du fortsatt ikke er skremt, og har en slump penger å bruke, så er prisen 666 000 euro. Ved å bruke skatteetatens kalkulator for import, ender vi på drøyt ni millioner kroner, hvorav 2,8 millioner er avgifter.

Denne saken ble første gang publisert 11/09 2017, og sist oppdatert 11/09 2017.

Les også