Vegvesenet sier nei til dieselforbud

Umulig å håndheve og konsekvensene blir for store.

Publisert

Mandag kunne Nettavisen fortelle at luftkvaliteten i Oslo på ingen måte har vært så ille i år som man kunne forvente, til tross for at det har vært lange kuldeperioder.

Les også: Iskaldt, men dieselforbudet ville ikke slått inn

Oslo kommune vedtok i sommer å innføre muligheten for forbud mot dieselbiler i perioder med høy luftforurensning, og har ventet på en avklaring fra Statens veivesen om et slik forbud faktisk kan iverksettes, siden det er Vegvesenet som eier riksveiene.

Men selv om et vedtak hadde vært klart før vinteren, hadde det altså uansett ikke vært aktuelt i de kuldeperiodene vi har hatt så langt i vinter.

Får ikke lov

Og nå tyder ting på at det aldri vil bli aktuelt. Vegvesenet har nemlig nå konkludert med at et forbud mot dieselbiler på enkeltdager både vil være vanskelig å håndheve og få svært store konsekvenser.

- En helhetlig gjennomgang av de trafikale konsekvensene ved å innføre restriksjoner Oslo kommune har fattet vedtak om, viser at det blir for komplisert å iverksette kjøreforbud for kjøretøy som benytter diesel, til at Statens vegvesen vil innføre dette på riksveinettet i Oslo, skriver avdelingsdirektør Ing-Cristine Ericsson i et brev til Oslo kommune, ifølge Osloby.no.

Utover at det er svært vanskelig å skille en dieselbil fra en bensinbil bare ved å se på den, er det ifølge Vegvesenet 60-70.000 personer som på slike dager vil ha behov for alternativ transport. Det finnes det rett og slett ikke kapasitet til.

Aktuelle omkjøringsveier for tungtrafikken er heller ikke dimensjonert for den trafikken den vil belastes med.

Kritikerne ble hørt

Dermed har en hørt på innvendinger fra en rekke kritikere av forslaget, som mener det er urealistisk å få gjennomført dette i praksis, nettopp grunnet problemer med håndheving og mangel på alternativ transport.

Les også: - Dieselforbud er urealistisk

En skal derfor nå se på mer langsiktige tiltak for å redusere forurensningen i hovedstadsområdet. Regjeringen har tidligere sagt nei til det alternative drivstoffet EcoFuel, som er gassbasert og slipper ut omtrent halvparten så mye NOx som tradisjonell diesel.

Les også: Blir slått konkurs av staten grunnet Wikipedia-definisjon

Regjeringen er også fortsatt tause når det gjelder å bidra til utbyggingen av kollektivsystemet i hovedstaden. Nettavisen har siden november forsøkt å få samferdselsdepartementet i tale angående kollektivsatsing i Oslo, uten hell.

Les også: Fullt på toget, forbudt med bil, raskere å gå og for kaldt å sykle