Prøvekjørt: Peugeot 308 GT

Ved å trykke på en knapp ved girspaken, endrer bilen karakter

Og prisen? Mindre enn du kanskje tror!

Sist oppdatert

Peugeot kan vise til lange tradisjoner når det gjelder å lage kvikke og morsomme biler. På 80-tallet var Peugeot både kjent og anerkjent for å lage biler som gjorde det glade 80-tallet enda gladere. Og da tenker vi ikke på legendariske 405 T16 GR som Ari Vatanen i 1988 satte rekord med i bakkeløpet Pikes Peak, og som gjorde seg svært bemerket i Paris Dakar.

Vi tenker mer på avleggeren. 405 T16, med 220 hesters turbomotor, samt modeller som 309 GTI, 405 Mi-16 og særlig 205 GTI og avleggere. Men etter disse godbitene gikk Peugeot av ulike årsaker over i en mer traust og fornuftig fase.

Nå skjer det noe igjen

I Norge begynte det å ligne gamle takter igjen først i 2008 med 207 RC, men styring og girkasse gjorde den til en ganske forglemmelig affære. 308 GTI (2012) var rask og morsom å kjøre, men malurten i begeret var en litt dvask girkasse og et utseende som var svært vanskelig å like. Sammenlignet med dagens 308, er det nesten utrolig at kombiversjonen av forrige 308 kom videre fra tegnebordet.

Det løftet seg betraktelig med 208 GTI, tross en litt høy sittestilling. Den varslet en ny æra for sportslige biler i Peugeot. Og nå kommer 308 GT.

Mer av alt

Sammenlignet med vanlige 308 er den senket 7 mm foran og 10 mm bak. Den har tilpassede støtdempere, stabilisatorstag og fjærer, alt stivet opp. I tillegg er GT-versjonen pyntet med svart diffuser, større luftinntak foran og doble eksosrør bak. Innvendig har den rød søm som signaliserer at den både er stivere og mer sportslig enn vanlige 308.

GT-versjonen kommer med 330 mm ventilerte bremseskiver foran og 290 mm bak som standard, samt 18-tommers aluminiumsfelger med 225/40 R18-dekk.

Helst bensin, diesel på skinner

Vi har prøvekjørt 308 GT med toliteres dieselmotor og 1,6-liters bensinmotor. Vi synes den fortjener bensinmotoren. 205 hester og manuelt gir er sjeldent feil, men den er mer komfortabel med dieselmotoren på grunn av dreiemomentet og automatgiret. Bensinmotoren fås kun med manuelt gir.

Dieselversjonen har en sekstrinns EAT6 Quickshift-automatkasse. Den har vi testet i 308 med 1,2-liters bensinmotor, og dette er en veldig god automatgirkasse. Den trekker bra på lavt turtall, og velger smart ved middels gasspådrag.

Kunstig lyd, men det funker

Begge versjonene inviterer til aktiv kjøring, og begge har sportsinnstiling. Ved å trykke på en knapp ved girspaken, endrer bilen karakter. Og dette er ikke bare dill. Det skjer faktisk noe. Styringen strammes, EAT6-girkassen reagerer raskere og gassen blir noe hissigere. I tillegg endres lydbilde. Kunstig. Men dersom du greier å la være å tenke på at motorlyden kommer fra Denon-høyttalerne, så funker dette bra. Det er lekent, og lyden er råest i dieselversjonen.

FIN KOMBO: 308 GT som stasjonsvogn kombinerer fornuft og fart på en smart måte, og gjør det mulig for flere norske husholdninger å realisere en fornuftig familiebil med sting – uten at man setter gård og grunn på spill. FOTO: Martin Jansen
FIN KOMBO: 308 GT som stasjonsvogn kombinerer fornuft og fart på en smart måte, og gjør det mulig for flere norske husholdninger å realisere en fornuftig familiebil med sting – uten at man setter gård og grunn på spill. FOTO: Martin Jansen

Fornuft og fart

308 GT er ikke en rå bil. Men med det norske avgiftsregimet som bakteppe er nettopp 308 GT en bil som gjør det mulig å realisere ønsket om en bil med forbrenningsmotor som både er praktisk og rask.

Til 382.000 kroner får du en stasjonsvogn med 180-hesters diesel som er komfortabel over ujevnhetene (på portugisiske veier der bilen ble prøvekjørt), og som kan varte opp med friske takter på landeveien.

Den går mer enn fort nok til å sette sertifikatet i fare på norske veier, samtidig som forbruket er akseptabelt og snusfornuften i behold. Plassen i 308 er nemlig svært god. Bagasjeromsvolumet er på 610 liter - 1660 med baksetene nedfelt.

308 GT mangler i-en, men varsler hva som er i gjære. For til høsten lanseres etter alt å dømme en 308 GTI med 270-hesters turbomotor. 308 GT lanseres i Norge i februar.

Konkurrenter: Skoda Octavia RS, ganske mye dyrere, men enda hvassere. Dessuten er Octavia med toliters diesel eller 1,8-liters bensin – med DSG-girkasse og firehjulstrekk - mulige konkurrenter. Dieselversjonen av Ford Focus ST med omtrent nøyaktig samme ytelser koster fra 383 000 kroner som stasjionsvogn. Men det kanskje beste argumentet mot 308 GT er 308 1,2 PureTech aut. 130 hk med Driver Sport-pakke.

Tekniske data Peugeot 308 GT (stasjonsvogn)

  1,6 THP 2,0 BlueHDi
Drivstoff Bensin Diesel
HK 205 180
Nm 285 400
0-100 7,6 8,6
Toppfart 235 218
Forbruk* 0,58 0,41
CO2** 134 107
Pris*** 392.000 382.000

* Oppgitt mål, blandet kjøring per mil

** Oppgitt mål, CO2-utslipp g/km

*** Kombiversjonen er 10 000 kroner rimeligere

Vi gjør oppmerksom på at bilen er prøvekjørt i Portugal. Peugeot betalte for reisen.

Denne saken ble første gang publisert 02/02 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også