Uber-sjåfør fortviler: - Prisen er latterlig lav, selv kundene ler

- Ofte tjener vi ikke penger i det hele tatt.

Uber sentralt tar 30 prosent av prisen, politiet avskilter biler og beslaglegger førerkort - og prisene er uforutsigbare. Nå øker frustrasjonen blant sjåførene.
Publisert

Uber er i hardt vært om dagen. Først ble det kjent at Samferdselsdepartementet har slått fast at kjøring uten løyve er - og kommer til å forbli - ulovlig.

Så kom beskjeden om at politiet i Oslo har begynt å inndra førerkortet til sjåfører som kjører for tjenesten. I motsetning til avskilting, som har skjedd med rundt 60 biler, er dette noe som virkelig har sendt sjokkbølger inn i miljøet.

For mens Uber stiller med leiebil for sjåfører som får bilen avskiltet, er det ingenting man kan gjøre når førerkortet inndras.

Les også: - Politiets nye taktikk får Uber-sjåfører til å rømme

Misnøye med ledelsen

Misnøyen blant Ubers sjåfører i Norge skal nå begynne å dra seg til, og problemene er etter det Side3 erfarer flere.

Selskapet hadde nylig et møte med sine sjåfører som ifølge personer som var tilstede ikke roet situasjonen.

- På et informasjonsmøte Uber hadde denne uken gjorde de noen halvhjertede forsøk på å berolige sjåførene, men effekten var motsatt. De opererer med tåketall med tanke på hvor mange som blir avskiltet og hvor mange som har mistet førerkortet, forteller en av sjåførene som kjører litt for Uber i Oslo til Side3.

Les også: Tror du selvkjørende biler er rett rundt hjørnet, vil du bli skuffet

- Sjefen sto på scenen denne uken og hadde i prinsippet ingenting nytt å fortelle. Han la frem en versjon av møtet med myndighetene som ikke stemmer overens med det som kommer frem i Side3s artikkel. Han la frem at myndighetene var positive til Uber og at de antok at man ville få snarlig positiv behandling.

Statssekretær Tom-Christer Nilsen er klar på at persontransport uten løyve er ulovlig - og det kommer ikke til å endres i fremtidig regelverk.

Statssekretær Tom-Christer Nilsen (H) i samferdselsdepartementet bekrefter overfor Side3 at kravet om løyve for persontransport gjør dagens UberPOP-løsning ulovlig.

Han sier det vil komme endringer som vil endre noen av forutsetningene til taxibransjen generelt, blant annet rundt kravene til en sentral, men at løyve må være på plass. Og at det ikke vil bli lettere å få i fremtiden.

- Flotte ord, men ikke troverdig

- Det virker som om Uber-ledelsen har liten eller ingen juridisk forståelse, og henviser til sin advokat som de ikke vil oppgi hvem er. Men de hevder at sjåførene har Uber sin fulle støtte. Det er flotte ord, men i praksis fremstår de som lite troverdige og man sitter med følelsen av at de utnytter sjåfører og tar en høyere charge (andel av inntektene) enn i resten av verden for å kompensere de ekstra kostnadene de har med leiebiler og bøter som må betales.

I andre deler av verden tar Uber 20 prosent av omsetningen på en tur. I Norge er det 30 prosent.

Uber legger ikke skjul på at deres fremtid er biler som kjører rundt av seg selv uten sjåfør.

- Burde gå tøffere til verks

Sjåføren er sjokkert over at ledelsen i Uber ikke tar hardere virkemidler til verks for å beskytte sine sjåfører.

- Uber burde hatt en advokat som rådet dem til å ta ut en midlertidig forføyning mot Politiet for å nekte de adgang til å avskilte, bøtelegge og konfiskere førerkort, inntil det ligger en rettskraftig dom. I dag er delingstjenesten Uber ikke dømt i noen instans, og selv om sakene er anket, burde Uber nå gå tøffere til verks

Latterlig billig

Det største problemet med tjenesten sett gjennom øynene til sjåførene, er kanskje likevel det rent økonomiske.

- Startprisen på 30 kroner er latterlig lav, til og med kundene ler litt av hvor billig det er. Vi får heller ikke betalt for venting. Du ankommer en adresse, men kunden har særlig på kveldstid god tid og man kan sitte og vente i lang tid. Dette er ubetalte minutter. Kundene bør betale fra oppmøte på gitt adresse.

Les også: Det finnes to beskrivelser av de neste årene - den ene er full krise

Uber er en tjeneste som i all hovedsak benyttes på kveldstid torsdag, fredag og lørdag - mens det utenom dette er lite aktivitet.

- Min erfaring er at de aller fleste turene gir en netto inntjening på ca 110-120 kroner. Når man i tillegg skal beregne kostnaden for å kjøre til kunden, som i snitt ofte er like langt som selve kundeturen, blir mange av turene lite lønnsomme.

- Hvis man må kjøre igjennom bomringen, ender en del turer på pluss/minus null i fortjeneste. Uber gir ett tillegg på alle turer med sju kroner for å kompensere for bomringen, men etter min beregning dekker ikke dette de reelle kostnadene, forteller sjåføren.

(artikkelen fortsetter under)

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));

Prissystemet er uforutsigbart

Uber har et dynamisk prissystem. Jo større etterspørsel og færre biler det er i et område, jo høyere blir prisen.

Intensjonen er å lokke ut flere sjåfører når mange ønsker å reise.

Les også: Hvor stor sjanse er det for at din jobb forsvinner?

- Dette høres i utgangspunktet bra ut, men i praksis er dette noe som kun fungerer for sjåfører på fredag og lørdag, sent på kveld og natt. På Uber-kartet på mobilen vil det fremstå områder som er merket med oransje/rød farge for å indikere at her er det bedre betingelser med 20-80 prosent tillegg i prisen.

Uber-appen viser hvor det er mest attraktivt å plukke opp passasjerer.

- I praksis kjører mange sjåfører til områder med bedre priser for å få godt betalte turer. I løpet av kort tid definerer Uber at det er nok biler og den dynamiske prisen forsvinner. Altfor ofte kommer det dynamisk prising i 2-4 minutter før det forsvinner. Grunnen til at jeg gjør et poeng av dette, er at Uber ikke er designet for sjåførene, slik de tydelig prøver å overbevise oss sjåfører om. Det er myntet på brukerne og favoriserer dem. Du kan bli kjørt Oslo på tvers for 150 kroner på nattestid.

- De fleste sjåførene baserer seg på å kjøre fredag og lørdag natt, for da er det så mange turer at det popper opp nye ruter konstant - og kort vei til kunden. Med mye dynamisk prising blir det penger, selv etter at man har trukket fra alle kostnader.

Andre sjåfører Side3 har vært i kontakt med har indikert at fullt kjør på for eksempel en lørdag kveld og natt, gjør at de kan bli sittende igjen med 1500 kroner.

- Utenom disse dagene og tidene er det annerledes. Ofte kjører man ganske langt for å hente og hvis kunden ikke skal langt, er det ofte en tur man ikke tjener penger på.

Les også: - Denne boksen kan gjøre nesten alle biler selvkjørende

- Tjenesten for å frakte fulle folk fra og til byen

- Min oppfattelse er at de som kjører ofte er de som ikke finner seg annen jobb eller står utenfor samfunnet, det ser man tydelig på de som kommer til møter og lignende. Mange, inkludert meg, trodde nok at det skulle være større inntjeningspotensiale, men det er begrenset til å kjøre på de dagene og tidene som politiet også er mest tilstede.

- Jeg driver med dette fordi jeg driver eget selskap og det er greit med litt avveksling og noen kroner ekstra. Nå som man risikerer å få førerkortet inndratt, stiller ting seg annerledes, og jeg vil være langt mer varsom fremover og ikke kjøre sent på kvelden.

- Slik Uber er idag, er det i hovedsak en delingstjeneste for å frakte fulle folk fra og til byen i helgene, til en pris som selv kundene ler av. Skal Uber få flere kunder som ser at dette er en tjeneste for folk flest, må de komme på banen nå, hvis ikke vil ingen sjåfører bli med lenger.

Ubers representanter i Norge har ikke besvart henvendelser fra Side3.

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));