Portrett: Tommy Rustad

En eventyrlig bilsportkarrière: Nå er det full fart med tømmerkjøring

Etter 35 år som suksessfull bilsportutøver har Tommy Rustad lagt opp. Nå får han mer tid til jobben som tømmerkjører.

Pluss ikon
<b>TØMMERRACER:</b> I dag jobber Tommy Rustad på cirka halvtid med egen tømmerbil, og leier inn sjåfører resten av tiden.
TØMMERRACER: I dag jobber Tommy Rustad på cirka halvtid med egen tømmerbil, og leier inn sjåfører resten av tiden. Foto: Geir Svardal
Sist oppdatert

Stor­slag­ne Aas gård i Ha­ka­dal eies av Fearnely-fa­mi­li­en og er i be­sit­tel­se av mye skog. Det be­tyr hugst, og ut av sko­gen kom­mer en di­ger rugg av en tøm­mer­bil – en Sca­nia R730. To­tal­leng­den er 24 me­ter, og lov­lig mak­si­mal to­tal­vekt – gitt på dis­pen­sa­sjon – er seks­ti tonn.

LES OGSÅ: (+) Norsk jazzmusiker overrasket forskerne med sine utenomjordiske funn

Bak rat­tet sit­ter en mann folk flest kjen­ner fra helt and­re ty­per kjø­re­tøy; Tommy Rustad. Det er nem­lig ster­ke tøm­mertra­di­sjo­ner i fa­mi­li­en Rustad. Tommys far, Ola Rustad, kjør­te tøm­mer. Det sam­me gjor­de far­fa­ren. Tøm­mer­bi­ler var ikke tema for ol­de­fa­ren, men han var tøm­mer­flø­ter, og job­bet for nett­opp Fearn­ley-fa­mi­li­en.

<b>STØRRE DONING:</b> Men nå er sportskarrieren over. Etter 35 suksessrike år i racing. Rustad har faktisk passert femti, og har innsett at det en gang må være slutt med fart og inn med tømmer. 
STØRRE DONING: Men nå er sportskarrieren over. Etter 35 suksessrike år i racing. Rustad har faktisk passert femti, og har innsett at det en gang må være slutt med fart og inn med tømmer.  Foto: Geir Svardal

50 liter på mila

I tøm­mer­bi­len lir­ker vi oss opp­over sma­le skogs­vei­er, i ret­ning and­re sto­re skogs­ma­ski­ner som har sør­get for tre­fel­ling og opp­sam­ling på et eg­net sted der tøm­mer­bil­sjå­fø­ren kan ta kappa tre­stam­mer vi­de­re.

Had­de tøm­mer­bi­len vært fullas­tet i de svin­ge­te opp­over­bak­ke­ne, kun­ne for­bru­ket av die­sel nær­met seg 50 li­ter på mila. Som per­son­bil­jour­na­list kun­ne man jo tro at en die­sel­tank på 450 li­ter skul­le vare en stund, men en tøm­mer­bil i tungt ar­beid slur­per gjer­ne i seg alt på en dag. Da kan man jo for­stå at die­sel­pri­sen blir ut­slags­gi­ven­de.

«Kre­men av kre­men av sjå­fø­rer.» Så he­ter det om tøm­mer­bil­sjå­fø­re­ne. Og Rustad gjør ikke skam på he­de­ren, der han lir­ker 24 me­ter bred­bent vogn­tog gjen­nom svin­ger, spei­den­de og vur­de­ren­de. Vin­ter og vei­brøy­ting kan være en skum­mel kom­bi­na­sjon. Grøf­te­kan­ter har ofte fått en for­ræ­dersk fer­niss av hvitt, men kan klappe sam­men som en bjørne­fel­le rundt hjul.

<b>FORMELRACING:</b> I flere år var det formelracing som gjaldt for allround-talentet.
FORMELRACING: I flere år var det formelracing som gjaldt for allround-talentet. Foto: Geir Svardal

Vel frem­me ved må­let, set­ter Tommy seg over i kran­hyt­ta, og las­ter ru­ti­nert opp tøm­mer fra sta­be­len. Så set­ter vi kur­sen mot

Ha­de­land og sag­bru­ket med det tref­fen­de nav­net «Gran Tre».

LES OGSÅ: Vulkaner på overtid: Kan eksplodere når som helst

<b>STCC:</b> To ganger – i 2000 og 2009 – gikk Tommy til topps i prestisje­serien STCC.
STCC: To ganger – i 2000 og 2009 – gikk Tommy til topps i prestisje­serien STCC. Foto: Egil Nordlien HM Foto

35 år med bil­sport

Tommy Rustads bil­sports­kar­rie­re er lang som Den ki­ne­sis­ke mur, og like over­sikt­lig som en Gro Har­lem Brundtland-tale. Visst­nok har han del­tatt i 562 bil­løp i til sam­me tyve land, og det i ni for­skjel­li­ge bil­mer­ker. Han har kapp­kjørt i ral­ly­cross, bak­ke­løp, is­ba­ne­løp, go­kart og as­falt­ra­cing med både for­mel­bi­ler og stan­dard­bi­ler med og uten tak.

Og han har gjort det med bra­vur. 124 seire sier alt! Tit­ler, me­dal­jer og æres­be­vis­nin­ger har strøm­met på i ho­pe­tall, en­ten det har dreid seg om grus el­ler as­falt. Fak­tisk kan han slå i pre­mie­bor­det med hele tyve mes­ter­skaps­tit­ler!

Men nå er kar­rie­ren over. Et­ter 35 suk­sess­ri­ke år. Rustad har fak­tisk bik­ket fem­ti, og har inn­sett at det en gang må være slutt.

<b>RALLYCROSS:</b> I 2015 avgjorde Tommy Rustad (nærmest) kampen om EM-tittelen i rallycross, i knallhard kamp med Jerome Grosset-Janin.
RALLYCROSS: I 2015 avgjorde Tommy Rustad (nærmest) kampen om EM-tittelen i rallycross, i knallhard kamp med Jerome Grosset-Janin. Foto: FIA World Rallycross Championship/Tony Welam

Fem sen­tra­le menn

Å se nær­me­re på Tommys kar­rie­re kre­ver en bio­gra­fi, så vi skal nøye oss med ha­re­lab­ben. Og vi kan like gjer­ne bru­ke de «fem sto­re» i hans kar­rie­re som krok.

Roger Hansen fra Fet­sund lær­te den helt unge ha­ka­dø­len alt han treng­te å vite om go­kart, og sto last og brast med Tommy i en pe­ri­ode som blant an­net end­te med et Nor­ges­cup-­mes­ter­skap i 1986.

Finn Dot­set­sve­en var svært sen­tral de før­s­te åre­ne av Tommys man­ge­åri­ge og suk­sess­ri­ke kar­rie­re in­nen ral­ly­cross, fra 1987 til og med 1991, helt frem til det vi kan kalle «Hel­lum-pe­ri­oden». Han var man­ager, me­ka­ni­ker, psy­ko­log og skaf­fet spon­so­rer. Det var i dis­se åre­ne Tommy Rustad ble et kjent navn for alle bil­sports­in­ter­es­ser­te.

I 1993 var det alt­så Hel­lum Management og brød­re­ne Nils og Har­ald Hel­lum som i en ti­års­pe­ri­ode ble et kraft­sent­rum i ha­ka­dø­lens liv, både gjen­nom ak­tiv spon­soring og an­set­tel­se i brød­re­nes sel­skap. Brød­re­ne, og da sær­lig av­dø­de Har­ald Hel­lum, sto last og brast med Tommy i man­ge år; ikke minst de spen­nen­de åre­ne da han kon­ver­ter­te fra grus til as­falt, og kjør­te se­ri­er som For­mel Opel Lotus, For­mel Re­nault, For­mel 3, For­mel Re­nault Spi­der, BTCC og STCC.

<b>AUTOFIL:</b> I begynnelsen av det nye millenniet skulle Tommy Rustad også oppleve å få en karriere på TV I NRK-programmet Autofil. 
AUTOFIL: I begynnelsen av det nye millenniet skulle Tommy Rustad også oppleve å få en karriere på TV I NRK-programmet Autofil.  Foto: Tommy Rustad

De siste ak­ti­ve åre­ne, fra 2013 til 2018, skul­le det bli grus og ral­ly­cross igjen for Tommy, og da i tea­met HTB Ra­cing, med ber­gen­se­ren Jørn Fro­de «Jøffe» Larsen som bak­mann. Sam­ar­bei­det top­pet seg med EM-tit­tel i ral­ly­cross i 2015.

I be­gyn­nel­sen av det nye mil­len­ni­et skul­le Tommy Rustad også opp­le­ve å få en kar­rie­re på TV. Jan Erik Larssen og NRK-pro­gram­met Au­to­fil had­de slad­det inn på bil­are­na­en som en Martin Schanche på am­fe­ta­min.

Hy­per­ak­ti­ve Larssen treng­te en mer still­fa­ren mak­ker som kun­ne gi TV-fo­to­gra­fe­ne farts­bil­de­ne som til­freds­stil­te fan­sen, og fant en topp­match i Tommy.

LES OGSÅ: Kompakt, praktisk og full av teknologiske løsninger - hils på fremtidens bobil

<b>MASKIN:</b> Tommy losser tømmeret fra kranhytta, på sag­bruket Gran Tre.
MASKIN: Tommy losser tømmeret fra kranhytta, på sag­bruket Gran Tre. Foto: Geir Svardal

Ha­ka­døl

Tommy Rustad er egent­lig ha­ka­døl. Opp­vokst nær Gam­le­vei­en langs Nit­el­va, som er så svin­ge­te og ku­pert at den nes­ten må av­fø­de en og an­nen kapp­kjø­rer. Men enda stør­re rol­le spil­ler det nok, at Tommys far he­ter Ola Rustad. En rå­tass på grus­ba­ne, is­ba­ne og i bak­ke­løp, som re­gel med Vol­vo. Sam­me mer­ket som søn­nen skul­le kjøre, både i ral­ly­cross og STCC.

Så vil den våk­ne og mer­ke­be­viss­te le­ser al­le­re­de være sjok­kert. Vol­vo? Og las­te­bil fra Sca­nia? De to svenske mer­ke­ne er jo klas­sis­ke er­ke­ri­va­ler i tung­bil­seg­men­tet, så det er jo om­trent som å være med­lem både i Klanen og Kanarifansen, el­ler?

<b>KONTROLL:</b> Også med ratt høyt over bakken og mange tonn å dra på, har Tommy full kontroll. 
KONTROLL: Også med ratt høyt over bakken og mange tonn å dra på, har Tommy full kontroll. 

– Sca­nia-til­hen­ger­ne sier jo at det bare er to ty­per las­te­bi­ler, gam­le og nye Sca­nia, fli­rer Tommy. Men har el­lers ikke noe for­svar for fa­mi­li­ens his­to­ris­ke til­nær­ming til er­ke­ri­va­le­ne Vol­vo og Sca­nia. Det har bare vært sånn!

Sca­nia er jobb og «fa­mi­lie», og noe av det før­s­te en pur­ung Tommy Rustad gjor­de, var å ut­dan­ne seg til las­te­bil­me­ka­ni­ker for Sca­nia.

Vol­vo er bil­sport.

Med nesa ned­over mot riks­vei 4 i Nit­te­dal er det kjekt å ha en re­tar­der – en hyd­rau­lisk eks­tra­brems som tar over opp­ga­ven for brem­ser som el­lers ville ha vært ut­sat­te for varm­gang.

Opp­over mot Gran Tre er det glatt opp­over­bak­ke, men Tommy over­fø­rer ru­ti­nert tyng­de til frem­re driv­ak­sel, slik at Scaniaen får bedre feste. Vel frem­me må­les tøm­mer­­las­ten, før den las­tes av, og vi re­tur­ne­rer til Nit­te­dal.

LES OGSÅ: Slik blir frontruta helt ren - ekspertenes beste tips

Ikke mil­li­onær

Med 35 års bil­sports­kar­rie­re på høyt nivå, har Tommy Rustad ri­me­lig­vis møtt og kon­kur­rert mot mang en pro­fi­lert kapp­kjø­rer. Så na­tur­lig nok spør vi om hvem som har gjort ster­kest inn­trykk?

Det er det en atten­åring som har gjort. En som han ald­ri har kon­kur­rert mot, og ald­ri kom­mer til å kon­kur­re­re mot.

<b>TRADISJON:</b> Det er ster­ke tøm­mer­tra­di­sjo­ner i fa­mi­li­en Rustad
TRADISJON: Det er ster­ke tøm­mer­tra­di­sjo­ner i fa­mi­li­en Rustad

– Oliver Solberg er et ta­lent jeg ald­ri har sett ma­ken til. I for­hold til al­de­ren er egen­ska­pe­ne og kunn­ska­pe­ne hans på et unikt nivå. Han har stor tek­nisk og kjø­re­mes­sig for­stå­el­se, er men­talt sterk og åpen som per­son. På­gangs­mo­tet og mo­ti­va­sjo­nen hans er ene­stå­en­de.

Hele fa­mi­li­en Sol­bergs enor­me mo­tor og «pas­si­on» har åpen­bart im­po­nert en litt mer be­skje­den kar, «som har bedt om 100 000 kro­ner i spons der Pet­ter Solberg had­de bedt om én mil­li­on».

Bilsport er hobby

Men Tommy Rustad er mer enn for­nøyd, og har ald­ri fore­stilt seg at bil­sport skul­le kaste av seg mil­li­o­ner. Han har levd med hold­nin­ge­ne han tid­lig fikk inn­pren­tet i fa­mi­li­en: du må ha jobb og pri­vat­øko­no­mi for å leve, bil­sport er hob­by.

Hva nå? Bort­sett fra å kjøre tøm­mer og del­ta spo­ra­disk i ak­ti­vi­te­ter som kre­ver EKG-test, skal han nå også in­vol­ve­re seg i ta­lent­ut­vik­lin­gen som fore­går i regi av Norges Bil­sport­for­bund.

Continental Dekk har dess­uten han­ket ham inn som «in­flu­en­ser». Tommys en­ga­sje­ment, kunn­ska­per og vel­kjen­te kon­tra­fei kan bru­kes til så mangt – som for eks­em­pel å fron­te en tra­fikk­sik­ker­hets­vi­deo fra Norges Las­te­bilei­er­­for­bund, som for­kla­rer barn om de sto­re og livs­far­li­ge død­so­ne­ne rundt en las­te­bil.

I de­sem­ber 2018 ble Tommy Rustad til­delt norsk bil­sports høy­es­te ut­mer­kel­se, for­tjenst­me­dal­je i gull. Stå­en­de ap­plaus fra 700 gjes­ter var­met sik­kert like mye som noen ti­talls tonn tømmerbilkjørt tre­verk i et St. Hans-bål.

Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Les mer innhold fra Vi Menn på www.vimennpluss.no.

Denne saken ble første gang publisert 28/12 2019, og sist oppdatert 01/01 2022.

Les også