Tøff i trynet - og veldig billig
Elsker å jage høye turtall.

La oss bare få dette sagt med en gang: Når man skal ut og teste en fransk-japansk bil, hvis største salgsargument er prisen, så justerer man forventningene litt.
Legg så til at den er fransk-japansk fordi tre bilprodusenter har gått sammen fordi ingen av dem mener det er økonomi i å lage en egen variant, og en forstår fort hvor det bærer.
Kall den en en Citroën C1, en Peugeot 108 eller en Toyota Aygo. Under stylingen er det den samme bilen.
Først og fremst billig
Vi snakker om en femdørs bil som har en startpris på rundt 140.000 kroner splitter ny.
En så lav pris gir i utgangspunktet grunn til bekymring, og da vi plukket opp vår pressebil viste det seg da også at «fra-priser» alltid er fra-priser. Vår hyggelig utstyrte testbil kostet drøyt 20.000 kroner ekstra (midtre utstyrsnivå "x-cite"), men da var det også cruise control, touch-skjerm, automatisk A/C og en del annen luksus inkludert.

Fra et ekstrautstyrsperspektiv er ikke det så ille - og selv 165.000 kroner er totalt avskrekkende en ny bil som har fem års garanti og det utstyret du kan forvente.
Og siden den nye generasjonen Aygo nå også faktisk er skikkelig tøff i trynet, så er det grunn til å spørre: «What's the catch?»

Ingen åpenbare snarveier
For denne prisen får du en fem-dørs bil med masse plass i forsetene, til-å-leve-med mengde plass i baksetene til korte turer - og nok plass i bagasjerommet til dagens handletur på nærbutikken.
Det er en liten bil, så forventer en plass til barnevogn og alt lagt til rette for familietur til fjellet, så har en bommet.

Under panseret finner man en svært turtallsvennlig 1-liters 3-sylindret motor på 69 hestekrefter, som du styrer med en tradisjonell 5-trinns manuell girkasse. Denne kobles inn-og-ut av en clutch som det tar litt tid å venne seg til, men som fungerer helt greit når du lærer hvor koblingspunktet er.
(Dette sitter heeeeeeeeelt ytterst).

Turtallsjager
Når vi nevner at motoren er turtallsvennlig, så er det en nødvendighet. Bilen har et maksimalt dreiemoment på under 100 Nm ved 4300 RPM, og dette er den første bilen vi noen gang har kjørt som oppfordret oss til å gire fra 4. til 3. gir i 110 km/t - riktignok i svak oppoverbakke. Maksimal effekt ligger på 6000 RPM, så her er det bare å jage turtall!
Går du for Toyota-varianten er dette eneste motoralternativ.
Om du kjører pent hevder Toyota på tro og ære at en skal kunne kjøre på under 0,4 liter per mil - noe vi i et litt høstkaldt ikke var i nærheten av. 0,6 lyste vårt gjennomsnittsforbruk, noe en må forvente når en skal jage turtall.
Bilen er kort, og med en egenvekt på fjærlette 850 kg oppleves bilen utrolig manøvrerbar og lett på tå. Det sier seg nesten selv at den derfor er veldig glad i bymiljøer og parkeringshus.

Den er riktignok ganske så stiv, så komfortabel er ikke et ord som vi ville brukt.
Støyen er også ganske merkbar. Støyisolasjon har ikke vært noe fokus under utviklingen. Støyisolering koster - dessuten tar det plass og øker vekten.
Oppleves ikke som en Toyota
På utsiden kan bilen gi deg en viss følelse av å se ut som en Toyota, men innvendig er det lite som minner oss om japanerne. Det er riktignok noen logoer og enkelte elementer som er hentet ut fra Toyotas designspråk, men som et helhetsinntrykk er det ingen andre Toyotaer som er i nærheten.

Instrumentpanelet er helt annerledes, det samme er hele dashbordet. Her har franskmennenes design lagt lista, og Toyota har bare sagt «ok». Og vi tar vel ikke for hardt i om vi sier at da vi satt oss inn i den nye Yaris facelift etter en ukes tid i bilen, opplevdes dette som en vesentlig kvalitetsheving.

En får en viss følelse av at en ikke har tenkt gjennom alle designvalg. Noe så enkelt som at solskjermene er for små virker litt unødvendig. Bilens varmeapparat later også til å være beregnet for franske temperaturer.
Men igjen må man ikke glemme at Aygo også er noe av det billigste på markedet. Under prøvekjøringen av bilen var vi også et par dager innom en BMW X6 (test kommer), og Aygo-en koster omtrent halvparten av ekstrautstyret på den tyske luksus-SUV-en. Det gjør at man får satt ting litt i perspektiv.

Det eneste vi virkelig irriterte oss over - pris tatt i betraktning - var at vi ikke fant oss særlig godt til rette i setene. Korsryggstøtte var et fraværende fenomen, og sittestillingen ble derfor feil.
Mye for pengene
Vi hadde ikke forventet at Aygo skulle være verdens beste bil, men det er hevet over all tvil om at den nye generasjonen er en markant oppgradering fra utgående modell.
Bunnlinjen er at vi den er litt mer enn vi forventet.

Den ser langt bedre ut, å kjøre på motorvei i høye hastigheter er helt uproblematisk, prisen er ikke avskrekkende, med fem dører er den praktisk - og om du ikke kjører basisversjonen har du også det meste av utstyr som en trenger.
Dessuten blir du kongen i leting etter gateparkering.
Bilens største utfordring er kanskje at Citroën og Peugeot kan tilby i praksis det samme - til nær identisk pris.
Og at til denne prisen får man en del spennende ting på bruktmarkedet.