Tidenes 20 verste biler

Hvis det ikke hadde vært for de dårlige bilene, hadde vi ikke satt pris på de gode.

Publisert

I Norge er nå gjennomgangstonen fra de fleste biljournalister at det knapt nok finnes dårlige biler i salg på markedet. Tiden er over da falleferdige c-produkter rullet ut fra samlebåndene i en rekke land som har fått rykte på seg for å produsere både mandagsmodeller og... vel, la oss være ærlige: Noen generelt sett bare dårlige modeller.

Norske importerer har i tillegg blitt relativt flinke til å filtrere ut uinteressante eller dårlige modeller, noe som gjør at det aller meste du kan kjøpe i dag har et eller annet bra ved seg. Enten at det dekker et nisjebehov, at prisen er lav eller at det rett og slett er relativt likeverdige konkurrenter med design- eller miljøfordeler.

Ved at fem års garanti nå har blitt standard, har insentivet til å selge gode biler også blitt større.

Men slik har det ikke alltid vært, og det har definitivt ikke vært slik i hele verden. Det amerikanske magasinet Inside Line har derfor påtatt seg jobb med å kåre tidenes 100 verste biler.

Definisjonen av dårlig er relativt rund, der det både går på kvalitet, markedstilpasning, design, dødsfeller og kjøreegenskaper.

Siden biler handler mye om subjektive vurderinger og følelser, har kåringen allerede sparket i gang en kraftig debatt. Under gjengir vi topp 20, med vurderingene til magasinet.

20. 1975 AMC Pacer: Magasinet er ikke nådig mot denne saken, som de mener har en design som drivhusaktig gullfiskbolle med en utdatert sekssylindret motor. De mener den siden lanseringen har vært «et symbol på tapere som har mistet stemmeretten». Bilen hadde blant annet en dør som på førersiden var over 10 cm lenger enn på passasjersiden.

19. 1970 AMC Gremlin: AMCs forsøk på å lage en Golf-konkurrent var stort sett en gammel Hornet som de hadde kuttet av rumpa på. Inside Line mener den var den nest mest populære bilen i «Taperland».

18. 2011 Aston Martin Cygnet: Aston Martin tok en Toyota IQ og gjorde noen stylingendringer, og økte prisen kraftig. Et svik mot alt som er Aston, mener magasinet.

17. 1982 Renault Fuego: En skjør bil som rustet raskt eller som tok fyr som følge av elektriske problemer. Ble også tilbakekalt etter at rattet hadde en tendens til å løsne...

16. 1971 Ford Pinto: Pinto var laget for å være billig, men hadde den uheldige designløsningen at bensintanken var plassert bak uten særlig beskyttelse. Dette førte til at den ble en dødsfelle som igjen ført til at Ford måtte ut med millioner i erstatninger.

15. 1989 Chrysler TC by Maserati: Samarbeidet mellom Chrysler og Maserati dro fram det verste ved de to selskapene. Dårlig kvalitet og kjedelig design.

14. 1968 Lamborghini Espada: Lamborghinis første bil med automatgir hadde et bisarr sci-fidesign og en svært tørst 4-liters motor.

13. 1974 Reliant Robin: Den latterlig ustabile trehjulingen rullet for et godt ord. Med 0,75-liters motor var den treg i tillegg.

12. 1983 Renault Alliance: En AMC-bygget versjon av den franske bilen var både stygg og usedvanlig dårlig bygget. Kabrioletversjonen var så myk at dørene ofte ikke lot seg lukke.

11. 1917 Chevrolet Series D: Bilen benyttet Chevrolets første V8-er produserte bare 36 hestekrefter, noe som var mindre enn selskapets firesylindrede motor. Bilen fikk bare ett års produksjon, og den neste V8-eren fra selskapet kom 37 år senere.

10. 1979 Oldsmobile Cutlass Supreme Diesel: Den gamle 5,7-liters dieselmotoren var dårlig, men den nye 4,3 liters-utgaven var dårligere. Motoren ble bare solgt i denne årgangen. 90 hestekrefter var alt bilen hadde å gi, før den som regel røk.

9. 1957 Trabant: Øst-Tysklands tosylindrede katastrofe ble holdt i produksjon til etter Berlinmurens fall. Enda en grunn til at kommunisme er ondskap, mener amerikanerne.

8. 1982 Cadillac Cimarron: Et skamfullt, kynisk forsøk på å konkurrere mot BMW med en omdekorert utgave av en forhjulsdrevet Chevrolet Cavalier. Et selvskudd som nesten tok livet av Cadillac.

7. 1958 Edsel Corsair: Ford jaktet en nisje som ikke eksisterte med en omdekorert Mercury. En legendarisk flopp blant bilindustriens flopper, ifølge magasinet.

6. 2003 Saturn Ion: Sjokkerende dårlig å kjøre og et stygt interiør. Plastdekslene var så dårlig at du kunne sette fast beinet om du sparket borti. Den nest dårligste bilen i det 21. århundre.

5. 1971 Chevrolet Vega: Inside Lane mener dette er bilen som fikk amerikanerne til å kjøpe japanske biler. Motoren lakk olje som et uvær, og en generell kvalitet som strålte forakt til kjøperne.

4. 1987 Yugo: En serbisk versjon av Fiat 127 som sjokkerende nok var så dårlig som prisen kunne tyde på. Inside Line beskriver den som «automotive crap».

3. 1955 BMW Isetta: BMW bygde denne grusomme énsylindrede bilen med 12 hestekrefter, og én dør, i 7 år. Parkerte du med fronten først mot en vegg kunne du ikke komme deg ut. Hele bilen var en deformasjonssone, og dermed var den livsfarlig.

2. 1974 Ford Mustang II: Ford Mustang er en av tidenes mest legendariske biler, men det var ikke på grunn av Mustang II, som var basert på en Pinto. Et grusomt syn, og en skam for Mustang-historien.

1. 2001 Pontiac Aztek: Aztek var enda verre å kjøre enn designe skulle tilsi, men får førsteplassen fordi den er den eneste bilen som har klart å ta livet av et 84 år gammelt merke. Magasinet mener at dette var bilen som var den siste spikeren i kista til Pontiac.

Hele topp (bunn?) 100 kan du se hos Inside Line.

Er du enig med listen?