The Clipper Route

Vill rekordjakt

Maxi-trimaranen Idec Sport jaktet på en av de legendariske rekordene fra seilskutetiden.

Pluss ikon
<b>RASK:</b> 31 meter lang, 18 tonn tung og med seilareal på opptil 678 m² kan Idec Sport nå toppfart på over 30 knop.
RASK: 31 meter lang, 18 tonn tung og med seilareal på opptil 678 m² kan Idec Sport nå toppfart på over 30 knop. Foto: Jean Marie Liot
Sist oppdatert

Andre halvdel av 1800-tallet var storhetstiden for de raske seilskutene. Og en av de mest legendariske distansene var den såkalte «Clipper Route» fra Hongkong til London. Et av de mest berømte skipene var Cutty Sark fra det britiske ostindiske kompani, med toppfart på 17 knop.

Det gikk stor prestisje – både nasjonalt, mellom selskapene og mannskapene om bord – i å være det raskeste skipet på «Clipper Route». Hovedmålet var å få den første telasten for sesongen raskest mulig tilbake til England.

Dette var før Suez-kanalen åpnet. Ferden gikk gjennom Sør-Kina havet, gjennom Sundastredet i Indonesia, over Det indiske hav, rundt Kapp det gode håp og opp langs vestkysten av Afrika. En reise som på den tiden gjerne tok godt over tre måneder.

<b>STARTEN:</b> Idec Sport forlot havnen i Hongkong 18. januar.
STARTEN: Idec Sport forlot havnen i Hongkong 18. januar. Foto: Idec sport

Rekordjeger

Mannskapet på Idec Sport hadde et helt annet tidsperspektiv. De skulle slå rekorden fra 2018, da trimaranen «Multi 70 – Maserati» gjorde turen unna på 36 dager, to timer og 37 minutter. Redskapet er det ikke noe å utsette på: Idec Sport ble sjøsatt i 2006 og har en imponerende liste over seire og rekorder i de store havseilasene. Trimaranen vant «Route de Rhum» i 2018 (Bretagne til Guadeloupe) og Jules Verne Trophy i 2017. Sistnevnte en jordomseiling der Idec Sport har rekorden med 40 dager, 23 timer, 30 minutter og 30 sekunder.

Skipper om bord på skuta har på alle de tre seilasene vært Francis Joyon, en erfaren fransk konkurranseseiler med flere rekorder for soloseilas på CV-en. Selv om hovedmålet med reisen har vært rekorden på «Clipper Route», har Idec Sport vært på tur fra Frankrike til Hongkong siden i fjor høst. Dermed er det blitt flere rekorder: Fra Frankrike til Mauritius, Mauritius til Ho Chi Min og Ho Chi Min til Shenzhen. Disse gutta kaster altså ikke bort tiden med champagne i cockpit.

<b>FRAM OG TILBAKE:</b> Asia-turneen startet i november 2019 og i februar 2020 var Idec Sport tilbake i Europa med nye rekorder under beltet. 
FRAM OG TILBAKE: Asia-turneen startet i november 2019 og i februar 2020 var Idec Sport tilbake i Europa med nye rekorder under beltet.  Foto: Idec sport
<b>SKIPPER’N:</b> Om Francis Joyon spiser mye spinat, vet vi ikke. Men at han er en notorisk rekordjeger på de lange havseilasen, viser CV-en med all ønsket tydelighet. Her i Ho Chi Min etter rekord fra Mauritius.
SKIPPER’N: Om Francis Joyon spiser mye spinat, vet vi ikke. Men at han er en notorisk rekordjeger på de lange havseilasen, viser CV-en med all ønsket tydelighet. Her i Ho Chi Min etter rekord fra Mauritius. Foto: Idec sport

Vill fart

Med fordelaktige værmeldinger for Sør-Kina havet gikk Idec Sport ut fra Hongkong den 18. januar. En nordøstlig bris ga god fart mot Sundastredet, hovedporten til Det indiske hav mellom Sumatra og Java. Turen gjennom Det indiske hav ble utfordrende, både på grunn av tropisk syklon øst for Madagaskar og fordi passatvinden hadde løyet. Dermed måtte Idec Sport ta en sørlig, potensielt langsommere rute mot Kapp det gode håp.

Men ved rundingen av det sørligste punktet i Afrika viste det seg at valget fungerte. I løpet av de åtte dagene fra Sundastredet var gjennomsnittsfarten på over 25 knop. På de drøyt 14 dagene siden starten i Hongkong hadde Idec Sport seilt 7590 nautiske mil med snittfart på 21,7 knop. Joyon kunne fornøyd notere seg en ledelse på én dag og ni timer over Multi 70.

<b>ROLIG ØYEBLIKK:</b> På vei ut fra Vietnam med kursen satt for Hongkong. 
ROLIG ØYEBLIKK: På vei ut fra Vietnam med kursen satt for Hongkong.  Foto: Idec sport

– Det indiske havet har temperament, forteller Joyon.

– Vi kom inn i værsystemer helt annerledes enn de vi kunne se av værkartene våre. Idec Sport virket omtrent som ballen i et flipperspill, der trimaranen føk mellom lav- og høytrykk, alltid på jakt etter maksimal fart.

<b>I MÅL:</b> Tower Bridge er i sikte, tre ganger så raskt som i seilskute­tiden. Men noen stor telast har Idec Sport ikke om bord.
I MÅL: Tower Bridge er i sikte, tre ganger så raskt som i seilskute­tiden. Men noen stor telast har Idec Sport ikke om bord. Foto: Idec sport

Vanskelige valg

Idec Sport tok fatt på Atlanterhavet i værmessig ro etter den ville seilasen i
Det indiske hav. Men skipper Joyon sto overfor et vanskelig valg: Hvilken rute nordover ville være den raskeste? To år tidligere valgte skipper Giovanni Soldini å gå opp langs Afrika, gjennom Guineabukta. Men med værutsiktene for de nærmeste dagene valgte Joyon denne gangen en mer vestlig rute, via St. Helena.

En av de store utfordringene for rekordseilere mellom Sør-Amerika og Afrika er området «The Doldrums». Et varmt og vindstille belte nær ekvator. I likhet med de gamle seilskutene, ble Idec Sport fanget i dette området. I den nådeløse solsteken forsvant ledelsen som dugg for sol.

– Hadde vi hatt slike forhold under Jules Vernes Trophy, ville vi aldri ha slått den rekorden, sukker Joyon.

<b>FORTJENT:</b> Joyon og mannskapet kan endelig sprette champagnen.
FORTJENT: Joyon og mannskapet kan endelig sprette champagnen. Foto: Idec sport

Drama i kanalen

Men i siste liten så værgudene med blide øyne på skute og mannskap. Ledelsen som de hadde mistet i området rundt Ascension Island, tok de tilbake da skuta passerte Azorene takket være god nordvestlig vind. Men til tross for en ledelse på 800 nautiske mil, så var ikke dramaet over. I de siste kritiske timene opp Den engelske kanal og mot innløpet av Themsen, gikk Idec Sport tom for diesel til strømaggregatet. Britisk vintervær sørget for at solpanelene ikke ga nok strøm til kritiske navigasjonsinstrumenter som radar og AIS. Dermed bestemte Joyon seg for å roe ned tempoet den siste natten. I en slik situasjon var det tryggest å takle den sterkt trafikkerte engelske østkysten i dagslys.

<b>MINIMALISME:</b> Det er ikke rom for mange komfortinnretninger på en rekordjagende maxi-trimaran.
MINIMALISME: Det er ikke rom for mange komfortinnretninger på en rekordjagende maxi-trimaran. Foto: Idec sport

Den 19. februar klappet Idec Sport til kai i London. Den nye rekorden for «Clipper Route» lyder nå på 31 dager, 23 timer, 36 minutter og 46 sekunder. Fire dager raskere enn Multi 70 og tre ganger fortere enn i seilskutetiden. 15 873 nautiske mil med en snittfart på 20,7 knop. Vi kan vel fastslå at champagnen ved Tower Bridge var høyst fortjent.

<b>RASK:</b> Båtene i velkomstkomiteen må holde stor fart for å følge Idec Sport, selv i godværsseilas.
RASK: Båtene i velkomstkomiteen må holde stor fart for å følge Idec Sport, selv i godværsseilas. Foto: Idec sport

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 19 2020

Denne saken ble første gang publisert 02/04 2020, og sist oppdatert 06/05 2020.

Les også