Biltest

Test: Nissan Qashqai facelift (2017)

En storselger har blitt bedre.

Pluss ikon
ANSIKTSLØFT: Den oppgraderte Qashqai har fått en ny front og et oppgradert interiør. Og bedre støydemping.
ANSIKTSLØFT: Den oppgraderte Qashqai har fått en ny front og et oppgradert interiør. Og bedre støydemping.
Publisert

Det begynner å bli fire år siden vi i pene ordelag omtalte den nye Nissan Qashqai, som i ettertid har vist seg å bli en braksuksess for Nissan. Bilen gjorde tilsynelatende det meste rett for norske forhold, og har langt på vei utkonkurrert alternativene.

Men tiden har gått, og etter hvert som konkurrentene har forbedret seg, har det blitt nødvendig for den klassiske midtlivsoppgraderingen - faceliften.

Test: Nissan X-trail facelift (2017)

Og Nissan har gitt bilen et realt ansiktsløft, der de samtidig har fjernet noen av bilens mest markerte trekk - som de runde kurvlysene. Grillen er totalforandret, og lyspakka er kastet på dør. Inn har LED kommet for alle pengene. Det gir mer designmuligheter.

Fjernet litt av Nissans varemerke

Den oppgraderte bilen fremstår småtøff og folkelig. Så får det være en smakssak at Nissan på veien har kastet noen av sine mest karateristiske trekk på dør, og nærmer seg mer en kombinasjon av Opel og Skoda.

Det må være lov å si at den nå glir litt mer inn i mengden.

Det skal sies at Nissan ser ut til å jobbe ganske målrettet med dette. Den nye Leaf er for eksempel betydelig mindre markert i designet enn sin forgjenger.

Hevet seg på innsiden

Innvendig bærer vår testbil preg av at Nissan har innført en ny utstyrsklasse som ligger et hakk høyere enn tidligere. Tekna+ gir bilen et merkbart forbedret interiør med et enormt glasstak uten oppdeling, nye seter med litt påkostet skinn og et nytt lydanlegg for Bose.

Et uavbrutt glasstak gjør store ting for komforten i baksetet.
Et uavbrutt glasstak gjør store ting for komforten i baksetet.

Nissan har en tendens til å fremstå litt billig i interiøret, men den nye utstyrsgraden reduserer den følelsen betraktelig.

Hadde det ikke vært for at Nissan fortsatt har en 2.-rekke infotainmentløsning og plastikk-som-utgir-seg-for-å-være-metall-pynt, så kunne man nesten tro at en satt i en tysk bil.

Når man setter bilen igang, så legger man også merke til at Nissan har fulgt i fotsporene til Mazdas nye MX-5: Støydempingen er vesentlig forbedret.

Lettkjørt drivlinje

Vår testbil er utstyrt med 1,6-liters 163-hesters bensinmotor, som er en veldig stillegående sak med jevn gange - kombinert med en 6-trinns manuell girkasse.

Det var noen som hevdet at dette var en bil som nesten var vanskelig å ta igang med på grunn av litt upresis clutch. Det skjønner vi ikke så mye av. Rett nok er ikke clutchen den mest presise i verden, men dette er en typisk lettkjørt drivlinje som gjør veldig lite ut av seg.

Om vi skulle trekke frem en ulempe, er at dreiemomentet sitter litt høyt opp i registeret - og effekttoppen sitter veldig høyt opp. Resultatet er at det er lett å legge seg på et litt for høyt turtall, og dermed presses forbruket opp.

163 hestekrefter får man heller ikke følelsen av at bilen er utstyrt med, for du må virkelig jage motoren på turtall for å nærme deg slike tall.

Og du kan gjerne jage turtall, men husk at Qashqai er en bil som er satt opp for rolig og komfortabel kjøring. Understellet takker deg ikke om du kaster deg inn i svingene med horn i panna.

Crossover - ikke SUV

Det kan forøvrig være veldig greit å påpeke at Qashqai ikke er en klassisk SUV, men det som i bilverdenen har fått beskrivelsen crossover. Det betyr at off-road-egenskaper ikke på noen måte står i høysetet, men at en har forsøkt å lage en høyreist personbil.

Bakkeklaringen er bare 2,4 centimeter høyere enn personbilen Pulsar - som er praktisk talt like lang.

På Qashqai er dette ekstra tydelig, da firehjulstrekk kun er tilgjengelig med den største dieselmotoren i kombinasjon med manuell girkasse.

Til gjengjeld har bilen også bevart et viss preg av personbilfølese når du kjører. Det er ingen antydninger til stylter, som høyreiste biler kan få.

Har blitt bedre - vil få problemer likevel

Den oppgraderte Qashqai gjør ingenting som kommer til å gjøre den mindre populær. Bilen oppleves ganske enkelt som et solid kvalitetshopp, uten at den revolusjoneres. Særlig støyreduksjonen setter vi pris på.

Det viktigste med nye Qashqai er kanskje likevel hva den ikke gjør: Hyundai er rett rundt hjørnet med lansering av konkurrenten Kona, som skal komme i to elektriske utgaver med opp til 64 kWh batteri.

Ladbare hybrider får også voldsomt godt betalt i avgiftene, og for samme pris som vår testbil, får du en godt utstyrt Outlander PHEV. Det gjør det utfordrende å stå uten den typen alternativer.

Det gode

  • Interiøret har fått seg en kvalitetsøkning med ny utstyrsklasse
  • Overraskende god støydemping
  • Småmorsom hvis du presser den hardt
  • Fortsetter å være et høyreist alternativ til kompaktklassen
  • Forholdsvis hyggelige priser om du unngår firehjulsdrift
  • Baksetene kan brukes

Det dårlige

  • Infotainment-løsningen er ikke markedets beste
  • Designet har blitt mindre kontroversielt
  • Motoren lokker deg til å bruke mer drivstoff

Det grusomme

  • Nissans elbil-satsing har ikke dryppet ned til Qashqai

Denne saken ble første gang publisert 09/12 2017.

Les også