Test: Mercedes GLS350d
En virkelig enorm SUV.

Jeg sto og ventet på grønt lys på Majorstua da det slo meg: Jeg satt og så ned på en Volvo XC90.
Det var da det virkelig gikk opp for meg hvor enorm Mercedes nye SUV GLS egentlig er.
Eller, ny?
Men hva er egentlig nye GLS?

Det er her Mercedes virkelig forvirrer i kjølvannet av at de ryddet opp i hele logikken bak navngivningen på sine modeller i 2015.

For samtidig som noen av de nye modellene med nye navn var splitter nye fra bunn - slik som GLC, var andre andre modeller, som GLE og GLS, bare facelift-modeller.
Og den første GLS-en som noen gang er laget, er egentlig bare en facelift av GL.

Så hva er nytt?
Mercedes jobber for tiden med å oppgradere mange av sine modeller fra ganske middelmådig og til markedsledende. C-klasse, E-klasse, S-klasse og GLC er eksempler på nye modeller som slår knock-out på konkurrentene.
- Test: Mercedes E-klasse E200 5. generasjon
- Test: Mercedes 350 GLCe 4M
- Test av Mercedes S500 Plug-in Hybrid
Det interessante er at Mercedes i veldig liten grad har spilt videre på suksessoppskriften for disse modellene når de har laget midtlivsoppgraderinger på andre modeller. De har vært veldig konsekvente på at de store nyhetene først skal introduseres på helt nye modeller.


Dermed er vi i den litt spesielle situasjonen av «lille» GLC har et mye mer tiltanede interiør enn GLE og GLS. Og ting som head-up-display (HUD) er kun tilgjengelig på lillebror.

Og siden plattformen er den samme som tidligere i en facelift, er de viktigste forskjellene på GL og GLS noen utvendige designendringer. Det er nye lykter, nye luftinntak, litt designendringer i grillen... Ja, det er det viktigste.

Enorm
Det betyr at GLS viderefører «enormiteten» i GLS, noe som betyr at du har en 7-seters SUV som fortsatt har rikelig med bagasjeplass når alle setene er i bruk.

Og når du legger ned alle setene, har du en


Beinplassen i 3. seterad er derimot ikke all verden, og du må i praksis skyve 2. seterad frem en del hvis du skal få plass.

Men det gjør ingenting, for det er bøtter og lass av plass i 2. seterad - selv når de i forsetene setter setene langt tilbake. Dermed er det ikke noe stort offer å skyve disse setene litt fremover.

Er stor - føles stor
Når det gjelder bilens kjøreegenskaper, så er det vanskelig å komme utenom at dette er en virkelig stor bil. 2,4 tonn, 513 cm lang og 1,85 høy gjør at andre anslagsvis store SUV-er som Audi Q7 og Volvo XC90 fremstår som små og lette.

Men misforstå ikke, dette er ingen sinke: Vi er ganske imponert over at bilens 3-liters V6-dieselmotor på 258 hestekrefter flytter det store lasset fra stillestående til 100 km/t på under 8 sekunder. GLS oppleves dermed ganske sprek.
Dette er mye takket være dreiemomentet på ganske imponerende 620 Nm - 120 Nm mer enn i Q7-modellen til Audi med 3-liters dieselmotor.

Noen bil til aktiv kjøring er det derimot åpenbart ikke, til det er bilen for tung og høy. Men en kan likevel bli imponert over bilens egenskaper, for tidvis kan du bli overrasket over hvor fort det går om du sitter litt i egne tanker. Spesielt på dårlig grusvei, som en som som sjåfør oppfører nærmest perfekt asfaltert.
Storartet, med bismak
GLS er først og fremst en av markedets aller største SUV-er, og er det på skikkelig Mercedes-vis med komfort og krefter i bøtter og lass. Du føler deg som kongen på veien.
Det er på sett og vis en drømmebil.
Samtidig føles det litt rart at Mercedes' virkelige SUV-gigant, nå med ny modellbetegnelese, leveres med et interiør som står tilbake for hva man kan få på mindre og billigere Mercedes-modeller.
Slagordet «Da Beste oder nichts» føles dermed ikke helt oppfylt, og det er fristende å vente til neste generasjon.
Det gode
- Enormt mye plass, både til personer og bagasje
- Overraskende kraftig og behagelig motor
- Svært komfortabel
- Kan trekke hele 3,5 tonn på tilhenger
Det dårlige
- Interiøret lever ikke opp til det vi vet Mercedes kan levere
- Viktige mangler på ekstrautstyrslisten
- Høyt forbruk og høy vekt fører til høy pris
- Så stor at parkering blir en utfordring
Det grusomme
- Oppleves som forrige generasjon