Prøvekjørt: Mercedes-Benz CLA 350 4Matic
Stjerna skinner igjen
Nye CLA lover godt for Mercedes-Benz' neste generasjon elektriske bilmodeller.

Mercedes-Benz har ikke truffet med sin elbilstrategi. Da Mercedes EQS ble lansert høsten 2021 hadde selskapet store forhåpninger til EVA II-plattformen som EQS er bygget på. EQE og EQS SUV er bygget på samme plattform, men salget har vært langt unna forventningene. Bestselgerne i Norge siden januar 2024 og frem til utgangen av juli i år er de mindre modellene EQB og EQA med henholdsvis 2201 og 1882 registeringer.
I februar 2024 kunngjorde Mercedes-boss Ola Källenius at selskapet i likhet med flere andre store bilprodusenter skyver på elbilmålet og utsetter sluttdatoen for forbrenningsmotor. I samme åndedrag har Mercedes endret strategien, som blant annet innebærer at modellbenevnelsen EQ droppes. Først ut i den nye given er elektriske CLA, som vi har fått en kort prøvetur med i Norge.
Bilen er basert på den nye plattformen Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) og kommer med opptil 792 kilometer rekkevidde, 800V-system og ladehastighet opptil 320 kW.

Veldig morsom å kjøre
Vi fikk ikke mer enn en liten time med CLA 350 med 4Matic firehjulsdrift og 354 hestekrefter, men på landeveiene rundt Rudskogen Motorsenter i Østfold tar det ikke lang tid å kjenne igjen et flott Mercedes-produkt.
Her stemmer det meste. Den ter seg kort og godt som en mindre Mercedes av godt «gammelt» merke. Understell, styring og bremser er prima, og balansen i bilen virker perfekt. Den er rett og slett veldig morsom å kjøre.

Totrinns girkasse
Dreiemomentet er på 515 Nm og den skal gjøre null til hundre på 4,9 sekunder, noe det ikke er noen grunn til å tvile på at den greier. Kjøremodusene inkluderer muligheten for individuelt oppsett av drivverk, styring og den elektroniske stabilitetskontrollen.

CLA har en totrinns girkasse på bakakselen som gjør det mulig å holde forbruket lavt uten å måtte flytte seg som en snegle ut av lyskrysset eller ligge konstant 10-20 km/t under gjeldende fartsgrense. Førstegiret er konstruert for rask akselerasjon etter stans og effektivitet i bytrafikk, andregiret for effektivitet i høyere hastigheter.
Bilen vi kjørte sto på lavprofildekk og noe dekkstøy ble registrert på grov asfalt, men det virket som mesteparten av støyen kommer via panoramataket, som er standard.

Superskjerm
Forsetene i bilen vi kjørte hadde manuell justering og kunststoff, som ikke legger noen demper på sittekomforten. CLA kan imidlertid fås med elektrisk justerbare forseter og skinninteriør.

472 centimeter lange CLA er ikke mer enn 147 centimeter høy, men jeg sitter godt i baksetet med mine 180 centimeter når forsetet er innstilt etter mine preferanser. En akselavstand på 279 centimeter gir godt med beinplass. Baksetet har ikke egen klimakontroll, men enden av senterkonsollen er utstyrt med luftventiler og to USB-C-kontakter.
En MBUX Superscreen med nytt brukergrensesnitt dominerer førermiljøet. Den består av et 26 centimeter bredt instrumentpanel som deler glass med en 36 centimeter bred berøringsskjerm. Høyytelsesbrikker og grafikk fra Unity Game Engine gir en rask og klar skjerm. Det er også mulig å få en like stor berøringsskjerm for passasjersetet.
Navigasjonen har Google Maps i bunn og stemmestyringen er basert på ChatGPT4o og søk med Microsoft Bing.


Prisene klare
Mercedes-Benz Norge har startet salget av CLA, og prisene starter på 549 900 kroner for CLA 250+ med skyv på bakhjulene og 272 hestekrefter. CLA 350 4Matic koster fra 599 900 kroner. Det dreier seg om ganske godt standardutstyrte biler til Mercedes-Benz å være. CLA er første Mercedes som har en luft-til-luft-varmepumpe, som er standard, men det er selvsagt mulig å plusse på pakker, som blant annet klimaanlegg med to soner, elektrisk bakluke, head up-display, sportsseter, sportsratt i nappaskinn, Burmester surround-anlegg, 360-graders kamera og AMG-pynt. Da kan prisen fort komme opp i 700 000 kroner.

Også som stasjonsvogn
Bilen vi kjørte var en førproduksjonsutgave og modellene som kommer til Norge neste år vil blant annet ha ratt med flere fysiske knapper. Den norske importøren Bertel O. Steen opplyser at de kunne tatt inn bilen nå, men har valgt å vente slik at bilen også er kompatibel med 400V og dermed DC-ladere av eldre generasjon.
CLA er dermed ventet først til våren. Da kommer også en stasjonsvognutgave med shooting brake-karosseri. Bagasjerommet er på 455 liter som øker til 1290 liter dersom baksetene felles ned. Prisene er ikke klare.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 48 2025