Prøvekjørt: Mercedes-Benz CLA 350 4Matic

Stjerna skinner igjen

Nye CLA lover godt for Mercedes-Benz' neste generasjon elektriske bilmodeller. 

PRISENE KLARE: Elektriske CLA koster fra 549 900 kroner med bakhjulsdrift, som er kampanjepris. Med to elmotorer og 4Matic firehjulsdrift er startprisen 599 900 kroner.
Publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz har ikke truffet med sin elbilstrategi. Da Mercedes EQS ble lansert høsten 2021 hadde selskapet store forhåpninger til EVA II-plattformen som EQS er bygget på. EQE og EQS SUV er bygget på samme plattform, men salget har vært langt unna forventningene. Bestselgerne i Norge siden januar 2024 og frem til utgangen av juli i år er de mindre modellene EQB og EQA med henholdsvis 2201 og 1882 registeringer. 

I februar 2024 kunngjorde Mercedes-boss Ola Källenius at selskapet i likhet med flere andre store bilprodusenter skyver på elbilmålet og utsetter sluttdatoen for forbrenningsmotor. I samme åndedrag har Mercedes endret strategien, som blant annet innebærer at modellbenevnelsen EQ droppes. Først ut i den nye given er elektriske CLA, som vi har fått en kort prøvetur med i Norge. 

Bilen er basert på den nye plattformen Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) og kommer med opptil 792 kilometer rekkevidde, 800V-system og ladehastighet opptil 320 kW.

EFFEKTIV: En luftmotstandskoeffisient på 0,21, totrinns girkasse på bakakselen, varmepumpe, optimalisering av bremseenergi-regenerering samt muligheten til å koble ut frontmotoren på versjonene med firehjulsdrift er blant grepene som er tatt for å gjøre CLA så effektiv som mulig

Veldig morsom å kjøre

Vi fikk ikke mer enn en liten time med CLA 350 med 4Matic firehjulsdrift og 354 hestekrefter, men på landeveiene rundt Rudskogen Motorsenter i Østfold tar det ikke lang tid å kjenne igjen et flott Mercedes-produkt.

Her stemmer det meste. Den ter seg kort og godt som en mindre Mercedes av godt «gammelt» merke. Understell, styring og bremser er prima, og balansen i bilen virker perfekt. Den er rett og slett veldig morsom å kjøre.

REKKER LANGT: Et batteri med 85 kWt anvendelig kapasitet gir opptil 792 kilometer rekkevidde. 

Totrinns girkasse

Dreiemomentet er på 515 Nm og den skal gjøre null til hundre på 4,9 sekunder, noe det ikke er noen grunn til å tvile på at den greier. Kjøremodusene inkluderer muligheten for individuelt oppsett av drivverk, styring og den elektroniske stabilitetskontrollen. 

SUPERSCREEN: Minimalistisk førermiljø, men rask skjerm reduserer savnet av fysiske knapper. I tillegg til instrumentpanelet og berøringsskjermen kan CLA fås med en 36 centimeter bred passasjerskjerm. 

CLA har en totrinns girkasse på bakakselen som gjør det mulig å holde forbruket lavt uten å måtte flytte seg som en snegle ut av lyskrysset eller ligge konstant 10-20 km/t under gjeldende fartsgrense. Førstegiret er konstruert for rask akselerasjon etter stans og effektivitet i bytrafikk, andregiret for effektivitet i høyere hastigheter.

Bilen vi kjørte sto på lavprofildekk og noe dekkstøy ble registrert på grov asfalt, men det virket som mesteparten av støyen kommer via panoramataket, som er standard.  

TIL VÅREN: CLA er ventet til Norge våren neste år, og kommer med et annet ratt enn i bilen vi fikk kjøre. Det nye rattet skal blant annet ha flere fysiske knapper i stedet for haptiske. 

Superskjerm

Forsetene i bilen vi kjørte hadde manuell justering og kunststoff, som ikke legger noen demper på sittekomforten. CLA kan imidlertid fås med elektrisk justerbare forseter og skinninteriør.

BRA BEINPLASS: En akselavstand på 279 centimeter gir brukbar beinplass i baksetet. 

472 centimeter lange CLA er ikke mer enn 147 centimeter høy, men jeg sitter godt i baksetet med mine 180 centimeter når forsetet er innstilt etter mine preferanser. En akselavstand på 279 centimeter gir godt med beinplass. Baksetet har ikke egen klimakontroll, men enden av senterkonsollen er utstyrt med luftventiler og to USB-C-kontakter. 

En MBUX Superscreen med nytt brukergrensesnitt dominerer førermiljøet. Den består av et 26 centimeter bredt instrumentpanel som deler glass med en 36 centimeter bred berøringsskjerm. Høyytelsesbrikker og grafikk fra Unity Game Engine gir en rask og klar skjerm. Det er også mulig å få en like stor berøringsskjerm for passasjersetet.

Navigasjonen har Google Maps i bunn og stemmestyringen er basert på ChatGPT4o og søk med Microsoft Bing. 

KAN TREKKE HENGER: Bagasjerommet i CLA tar 405 liter. Med kun bakhjulsdrift kan den trekke henger på 1500 kilo, 1800 kilo med firehjulsdrift. 
UNDER PANSERET: Frunk på 101 liter. 

Prisene klare

Mercedes-Benz Norge har startet salget av CLA, og prisene starter på 549 900 kroner for CLA 250+ med skyv på bakhjulene og 272 hestekrefter. CLA 350 4Matic koster fra 599 900 kroner. Det dreier seg om ganske godt standardutstyrte biler til Mercedes-Benz å være. CLA er første Mercedes som har en luft-til-luft-varmepumpe, som er standard, men det er selvsagt mulig å plusse på pakker, som blant annet klimaanlegg med to soner, elektrisk bakluke, head up-display, sportsseter, sportsratt i nappaskinn​, Burmester surround-anlegg, 360-graders kamera og AMG-pynt. Da kan prisen fort komme opp i 700 000 kroner.

STASJONSVOGN: CLA kommer også som Shooting Brake med mer bagasjeplass og bedre takhøyde i baksetet. 

Også som stasjonsvogn

Bilen vi kjørte var en førproduksjonsutgave og modellene som kommer til Norge neste år vil blant annet ha ratt med flere fysiske knapper. Den norske importøren Bertel O. Steen opplyser at de kunne tatt inn bilen nå, men har valgt å vente slik at bilen også er kompatibel med 400V og dermed DC-ladere av eldre generasjon. 

CLA er dermed ventet først til våren. Da kommer også en stasjonsvognutgave med shooting brake-karosseri. Bagasjerommet er på 455 liter som øker til 1290 liter dersom baksetene felles ned. Prisene er ikke klare. 

TEKNISKE DATA

Mercedes-Benz CLA 350 4Matic

Motor:  2xEL

Effekt,  kW/hk: 260/354

Dreiemoment, Nm: 515

Egenvekt, kg: 2135 

Lengde/bredde/høyde, cm: 472/186/147

Akselavstand, cm:  279

Bakkeklaring, cm: 

Bagasjerom, liter: 405

Frunk, liter: 101

Tilhengervekt, kg:  1800

Batterikapasitet, kWh, netto: 85

Maks, hurtiglading (DC), kW: 320

DC-lading, 10–80 %, min: 22

Maks rekkevidde, WLTP km: 771 

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,47

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,9

Toppfart, km/t:  210

Pris fra, kr: 599 999

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 48 2025