Test Mercedes-Benz CLA 200

Ser ut som en million,
koster halvparten

En «billig» firedørs coupé? Joda, det finnes. Mercedes-Benz CLA er på plass i ny og forbedret utgave.

Pluss ikon
<b>EN ANNEN SKÅL: </b>Den nye Mercedes-Benz CLA ser vesentlig barskere ut enn forgjengeren.
EN ANNEN SKÅL: Den nye Mercedes-Benz CLA ser vesentlig barskere ut enn forgjengeren. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Suksessen kom overraskende, selv på Mercedes. De hadde sin sportslige kompaktbil i form av A-klasse, men ny produksjonsteknikk gjorde det enklere og rimeligere med nye spesialutgaver. Dermed dukket crossoveren GLA opp, sammen med firedørs coupé og shooting brake i form av CLA.

Forbløffet over egen suksess

Da den nye A-klasse kom i 2018, var Mercedes-folket forbløffet over hva CLA-utgaven hadde oppnådd. 750 000 solgte eksemplarer var nå en ting, men enda viktigere var erobringene den småtrauste Stuttgart-produsenten gjorde med CLA.

Halvparten av kundene kom fra konkurrenter. Og enda viktigere: 75 % av dem kjøpte Mercedes igjen.

LES OGSÅ: De første interiørbildene av Porsche Taycan

<b>AERODYNAMISK: </b>Lekker fasong, lav luftmotstand på nye CLA.
AERODYNAMISK: Lekker fasong, lav luftmotstand på nye CLA. Foto: Terje Bjørnsen

Derfor nytter det ikke bare å se på det knallgule eksemplaret av den nye CLA og tenke «upraktisk tullebil».

For stil, uttrykk og design er for mange bilkjøpere mer viktig enn bagasjeromsplass og geitost-aktig fornuftsdesign. Og det tar ikke lang tid før jeg legger igjen eventuelle motforestillinger og lar meg sjarmere.

LES OGSÅ: Verdens farligste veier

Ser bra ut

Tekniske data:
Mercedes-Benz CLA 200

Motor, cm3: 1332
Effekt, hk ved o/min: 163/5500
Dreiemoment, Nm ved o/min:
250/1600-4000
Egenvekt, m/fører, kg: 1420
Tilhengervekt, kg: 1600/710 Lengde/bredde/høyde, cm: 469/183/144 Bagasjerom, liter: 460
Standard dekkdimensjon: 225/40-18
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,57
CO2-utslipp, g/km: 131
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,2
Toppfart, km/t: 229
Pris fra, kr: 440 000
Pris testbil, kr: 631 000

Det starter selvsagt med utseendet. For designgjengen hos Mercedes har tatt fatt i innvendingene mot forgjengeren, den kunne oppfattes som litt rund og veik i kantene. Her er det strammet opp, med rettere og bedre definerte linjer. Moderne, men fortsatt med en aerodynamisk effektivitet i verdensklasse.

En luftmotstands-verdi på 0,23 er blant de aller beste, sammen med frontareal på 2,21 m2 glir CLA dermed lett gjennom lufta. Om jeg ville valgt CLA i gul, tviler jeg på. Dette er ingen rampebil, men en luksusaktig coupé. Den ser ut som en million, men koster omtrent halvparten. Noe mer distingvert på fargeskalaen, takk.

UTSTYR: Du kan velge masse ekstrautstyr til CLA, her felger, dekk og bremser fra AMG-pakken.
UTSTYR: Du kan velge masse ekstrautstyr til CLA, her felger, dekk og bremser fra AMG-pakken. Foto: Terje Bjørnsen

Innvendig er CLA ganske lik den nye A-klasse bilen deler teknikk med. Og det passer fint, siden det betyr muligheter for det meste av utstyrsmessige lekkerbiskener og skjermbasert visning Mercedes kan by på. Også her klør CLA de designorienterte bilkjøperne på de rette stedene.

Innvendig plass er bedre enn utseendet tyder på, her kan fire voksne dra på helgetur. Bagasjerom på 460 liter sørger for at bagasjen får plass, så lenge man dropper amerikakofferten og satser på mindre kolli.

Sport og komfort

Aller best liker vi at den nye CLA kjennes langt mer luksusaktig ut i måten den oppfører seg på veien. Samtidig er veiegenskapene merkbart forbedret, noe en betydelig økning i sporvidde sørger for.

På en bil i denne størrelsen er 63 mm foran og 55 mm bak for et hav å regne. Dermed har du en passe blanding av sportslighet og komfort når du legger ut på langtur. Både på motorvei og på underholdene, svingete landevei varter nye CLA opp med godfølelse.

<b>MODERNE:</b> Med de rette skjermene på plass, kjennes interiøret svært tidsriktig.
MODERNE: Med de rette skjermene på plass, kjennes interiøret svært tidsriktig. Foto: Terje Bjørnsen

At den ikke helt holder standarden til dyrere Mercedes-coupéer generelt og luksusmesteren CLS spesielt, må man nesten tåle med tanke på en langt mer spiselig prislapp.

Likevel er vi ikke helt komfortabel med slamringen i hjulopphenget på brutt asfalt, og den småpinglete lyden i CLA 200-motoren. Derimot er vi meget godt fornøyd med at bilen – tross solide 19-tommers dekk – nøyer seg med 67 dBA i 100 km/t.

Litt mer motor

Testdata: Mercedes-Benz CLA 200

0-100 km/t, sek.: 8,9
60-100 km/t, 5. gir: 8,3
60-100 km/t, kickdown: 4,9
80-120 km/t, 5. gir: 8,8
80-120 km/t, kickdown: 6,2 Støy tomgang, dBA: 40,0 Støy 50 km/t, dBA: 61,0
Støy 80 km/t, dBA: 62,5
Støy 100 km/t, dBA: 67,0 Testforbruk, l/mil: 0,59

De to rimeligste modellvariantene 180 og 200 har en 1,3-liters motor på 136 og 163 hk. Skal du ha noe mer sving over sakene, blir det den firehjulsdrevne CLA 220 4Matic med toliter på 190 hk. Grunnprisen for den ligger 80 000 kroner over de 440 000 du betaler for en CLA 200. Har du fått igjen på skatten, kan det være verdt å vurdere.

For noe stort overskudd på ytelsesfronten bringer ikke 1,3-literen til torgs. I våre tester går 0-100 km/t på 8,9 sekunder, mens forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t tar 4,9 sekunder. Greit, men ikke med bakoversveis. Da vi kjørte A220 4Matic tidligere i år, gjorde den de samme øvelsene på 8,0 og 4,3 sekunder, i tillegg med svært underholdene veiegenskaper på vinterføre. Ta det som et vennlig tips…

<b>SKREDDERSØM: </b>Det er akkurat plass til fire voksne i CLA. Men neppe noe for de største barnesetene.
SKREDDERSØM: Det er akkurat plass til fire voksne i CLA. Men neppe noe for de største barnesetene. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 28/08 2019, og sist oppdatert 28/08 2019.

Les også