Test: Mercedes AMG E-klasse E63s 4Matic+ stasjonsvogn (2017)
Jeg kan ikke huske sist gang jeg bannet bak rattet.

Det er ingen hemmelighet at vi i Side3 har sansen for den nye E-klassen. Mercedes tok et kvantesprang i den nye generasjonen, og om man ser bort ifra prisen, er det mulig å hevde at dette er den beste store familiebilen som er laget.
- Test: Mercedes E-klasse E350e Plug-in hybrid
- Test: Mercedes E-klasse E220d stasjonsvogn (2016)
- Test: Mercedes AMG E-klasse E43 AMG (2017)
Prisen er hinsides når du spesifiserer den opp slik du faktisk ønsker den, men foreløpig er det bare den nye BMW 5-serie som kan måle seg - selv om Audi virkelig har gjort underverker med den utgående A6-generasjonen.

Vi har tidligere omtalt E43 AMG-utgaven av bilen som markedets beste familiebil - en bil som har forsøkt å finne det perfekte kompromisset mellom ytelse og komfort.
Verstingen
Men denne gangen har vi vært ute med verstingutgaven utstyrt med en V8-motor på heftige 612 hestekrefter og brutale 850 Nm dreiemoment.

Basen er fortsatt en utrolig praktisk og flott familiebil med stort bagasjeplass og masse plass i baksetene, men det er inngått noen færre kompromisser opp mot komfort. Bilen er merkbart stivere, har noe dårligere støyisolering for å spare vekt - og naturligvis en ganske annen motor.

V8-motoren er et monster, men Mercedes har påtatt seg bryet med å innføre såkalt sylinderkutt på den. Det betyr at så lenge den går på lav belastning, så slår den av halvparten av sylindrene for å spare drivstoff.
Om du et øyeblikk skulle lure på om dette var en økonomisk bil, så tar du feil - men den gjør i alle fall et forsøk på å ikke kaste bort mer drivstoff enn nødvendig.

Vår testbil er en såkalt 4Matic+-variant, som betyr permanent firehjulsdrift med full kontroll på dreiemomentfordeling - samt en egen «drift modus» som sender alt ut på bakhulene.
Et monster
Dette er en doning som har ytelser som overgår det du klarer å forestille deg. Bilen veier over 1,8 tonn, og har plass til hele familien og bagasje for en lang ferie.

Likevel unnagjør den 0-100 på 3,4 sekunder! Dette er godt over sekundet raskere enn E43, og 0,3 sekunder raskere enn den vesentlig tyngre RS6 Performance.

Av biler som er listeført i Norge, er det stort sett Audi R8, en håndfull Porsche-modeller og de råeste Tesla-variantene som kan konkurrere med dette.
Vi var litt uheldig med værforholdene under vår testing, men kan ikke huske å ha opplevd en bil før som begynner å spinne på alle fire hjul på asfalt på en rett slette tidligere.

En blir sittende og småbanne i ren æresfrykt for bilen - og eksosanlegget flerrer tilbake på en måte som bare AMG kan. Jeg kan ikke huske sist gang noe slikt skjedde i en familiebil.
Én ting er at den skyter ut fra stillestående som en rakett, men det som virkelig er imponerende er at den tilsynelatende ikke gir seg. Akselerasjonen er nærmest lineær.
Kan nærme seg komfort
Men når du skrur av sportsmodusen, er E63 S langt mindre brutal enn lillebror C63 S som vi tidligere har vært ute med. For der lillebror aldri helt klarer å roe seg ned, kan storebror innta noe som ligner på en komfortmodus.
Rullestøyen fra de enorme dekkene er påfallende på ru asfalt, og ganske ille på betong, men luftfjæringen sørger for at du ikke ristes ihjel. Det er stivt, men ikke uoverkommelig.

Samtidig sitter du ytterst komfortabelt i noen imponerende bøtteseter - med skikkelig lårstøtte.
I det hele tatt oppleves bilen hakket mindre kompromissløs enn vi hadde fryktet.

Mens vi venter på nye M5...
E63 S setter ganske enkelt en ny standard for hva man kan forvente av ytelse av en familiestasjonsvogn. Du får langt på vei alle fordelen av en praktisk E-klasse stasjonsvogn, men med ytelse som overgår hva du tror kan være mulig fra en slik bil.
Litt komfort må ofres på veien, og prisen for herligheten er langt utenfor hva en vanlig bilkjøper kan legge på bordet. Men frem til nye BMW M5 dukker opp, er dette utvilsomt markedslederen på sportslige familiebiler.

Ja, vi vet at Tesla Model S P100D er raskere fra 0-100, men utover dette tilhører modellene to forskjellige verdener.
Det gode
- Ytelser som overgår hva du tror er mulig
- Masse kjøreglede
- Et herlig lydbilde
- Markedets kanskje beste interiør
- Svært gode seter
- Masse bagasjeplass
- Godt med plass i baksetene
- Firehjulsdrift gjør at bilen kan brukes hele året
Det dårlige
- Merkbar dekkstøy
- Blir aldri skikkelig komfortabel
- Tørst
- For stor til å være et banemonster
Det grusomme
- Prisen