Test: Mercedes A-klasse A250 Sport 4Matic

Forskjellen er som natt og dag.

RÅERE: A250 Sport skiller seg ut ganske mye sammenlignet med en «vanlig» A-klasse. Både visuelt og følelsen den gir deg som sjåfør.
Publisert

Ser man på hvilke biler som har fått oppmerksomhet de siste årene, er Mercedes A-klasse en som har druknet litt. Den kom samtidig med flere direkte konkurrenter (Volvo V40, BMW 1-serie og Audi A3) -  og selv om den var god, var den ikke et åpenbart førstevalg.

Kanskje med ett unntak: A45 AMG-utgaven er kanskje det heftigste du kan oppdrive i en så liten innpaktning.

Lettere ble det ikke av at at den nye generasjonen Golf ble nesten like god som A3 - og at elektrisk og ladbart har tatt mye av markedet de siste årene.

Test: Audi A3 e-Tron

AMG-ish

Men Mercedes overbeviste oss om at vi var nødt til å ta en nærmere titt på den faceliftede utgaven av bilen. Og ikke en hvilken som helst utgave: A250 Sport - som er ganske langt unna en helt «vanlig» Mercedes.

Test: Mercedes AMG C 63S

Sport-utgaven er en slags AMG-modell med litt hyggeligere pris. Den er utstyrt med en lang rekke AMG-utstyr og AMG-styling. Som standard den er senket, det er skikkelige bøtteseter, det er adaptivt understell (stiv eller stivere), grommere lyd - og selvsagt mer futt.

Test: Mercedes GLC 43 AMG 4Matic

Ja, og så har den en skikkelig rallyspoiler.

Under panseret finner vi en 4-sylindret turboladet motor som yter 218 hestekrefter. Dette er 7 mer enn i den vanlig A250 - men bittelitt mindre enn Golf GTI, som i Norge selges med 230 hester.

Test: VW Golf GTI (2013)

Motoren er derimot tunet slik at den yter sitt maksimale dreiemoment på 350 Nm allerede fra 1200 RPM, og leverer på hele veien til 4000 RPM.

I kombinasjon med firehjulsdriftsystemet, som sørger fir å plante kreftene ned i bakken uten antydning til hjulspinn, blir akselerasjonen faktisk er raskere enn den kraftigere GTI. 0-100 unnagjøres på 6,3 sekunder.

Kan ikke sammenlignes med GTI

Men det er feil å trekke frem Golf GTI som en konkurrent, selv om størrelse og ytelse er ganske like. For A250 Sport er noe ganske annet.

Dette er ikke en folkebil med større motor, det er mer et sportslig dyr med motorisering som gjør den overkommelig priset. Trass forskjellen i antall hestekrefter, er det mer rettferdig å sammenligne den med Golf R/Audi S3 - som er mer «hardcore» i utførelsen og har firehjulsdrift.

Test: VW Golf R

Dette er nemlig en bil som virkelig er forbeholdt de få: De som skal ha den harde, fokuserte, kompromissløse kjøreopplevelsen fra AMG-modeller. Bilen prøver ikke engang å virke komfortabel, her er det sportslighet for alle pengene.

Test: BMW M3 med competition package

I bøttesetene sitter du som støpt, selv om det er for kort lårstøtte. Lydnivået er forholdsvis høyt, girskiftene er aggressive - og motoren virker veldig ivrig.

Det er rett frem moro når du er på de rette veiene - mye mer enn det vi hadde forestilt oss på forhånd.

Styringen er overraskende presis, bilen er velbalansert og har et voldsomt veigrep. Den er med på leken. Motoren virker voldsomt sprek, og gir deg gleden - samtidig som du kan trykke ned gasspedalen i mer enn et halvt sekund uten å miste førerkortet.

Test: Mercedes GLC 43 AMG 4Matic

Og kanskje viktigst av alt: Du trenger ikke å jage turtallssperren, slik du må på S3/Golf R. Kreftene er mer tilgjengelige.

Det er en sportsbil det faktisk går an å ha det gøy med på vanlig vei.

Baksiden er at bilen i stor grad er morsom og sportslig hele tiden. Den blir aldri en behagelig Mercedes. Den står i fare for å bli litt slitsom.

Hvis det ikke er noe for deg, da bør du styre langt unna Sport-utgaven.

Mercedes A250 Sport 4Matic

Motor: R4 turbobensin
Volum: 2,0/1991 ccm
Effekt: 218 HK v/5500 RPM
Dreiemoment: 350Nm v/1200-4000 RPM
Girkasse: 7-trinns dobbelclutch (7G-DCT)
Drift: 4Matic
Størrelse: 4292/1780/1433 mm
Egenvekt: 1770 kg
Bagasjeplass: 341/1157 liter
Hengerfeste: 1500 kg
0-100: 6,3 sekunder
Forbruk: 0,67 l/mil
CO2: 156g/km

Pris:
Bilmodell:
536.000 kroner (ink frakt)
Testbil: 705.680 kroner (ink frakt)

Ekstrautstyr inkluderer adaptive lys, Harman Kardon-lyd, AMG-seter, rykkekamera, blindsonevarsler, større skjerm, «Diamond grill, nattpakke, speilpakke og mye mer osv.

Konklusjon

At dette er en bil for spesielt interesserte er det liten tvil om, men det er befriende at det lages biler for dem som er ute etter noe som ikke er helt A4.

Å få en berusende sportsbil som ikke koster skjorta - og som faktisk kan brukes på offentlig vei hele året på en fornuftig måte - er absolutt noe vi kan sette et godkjentstempel på.

Det gode

  • Oppleves som en AMG, men til en mer overkommelig pris
  • Svært mye kjøreglede
  • Klarer å utnytte kreftene på en strålende måte
  • Drift på alle fire
  • Forbruket er ikke avskrekkende, og går litt ned i avgift fra nyttår
  • Spenstig design

Det dårlige

  • Mercedes har gitt A/B-klassen et interiør som ligger langt bak sine andre modeller
  • Ganske trang både i baksete og bagasje
  • Klarer ikke å både være sportslig og komfortabel

Det grusomme

  • Ingenting