Prøvekjørt: Marex 440 Gourmet Cruiser

Her er det lagt vekt på særlig en ting

Den norske båtprodusenten tok i ordentlig da de skulle ta frem sin nye toppmodell. Det har resultert i en heftig prislapp, men også en av de fineste og mest bekvemme norske turbåten noensinne. 

GIGANTISK: En herlig aktersofa med masse sitteplasser, god komfort og et bord for de store middagsselskapene. 
Publisert

Det er en av disse høstdagene der begrepet «Indian summer» virkelig gir mening. Indre Oslofjord ligger speilblank, og gradestokken nærmer seg 30-tallet.

Fint siden jeg virkelig får prøvd evnene som godværsbåt, et område Marex 440 Gourmet Cruiser virkelig skal briljere på.

Samtidig litt leit, for sjøegenskapene mister muligheten til å vise seg frem på annet enn det jeg kan oppdrive av hekksjøer denne strålende ettermiddagen. 

Testbåten ved brygga får det til å krible etter å komme seg på sjøen. Det er noe eget å se disse store båtene på vannet, i forhold til i en messehall. Når skroget ikke lenger ruver over gulvet, får du se de virkelige proporsjonene. Og det kler Marex 440 svært godt.

Den er lang og imponerende, men overraskelsen er hvor bred og lav båten virker. Dermed forsvinner den høye, ranke følelsen flere slike båter har, og erstattes med et nesten sportslig utseende.

STORT STEG: Den nye toppmodellen er over fem fot lenger og fem tonn tyngre enn den nest største båten til Marex. Det er litt av et jafs å ta. 

Om bord venter Atle Westerheim fra Marex. Testbåten kommer rett fra Båter i sjøen-utstillingen, og han kan fortelle om en svært god mottagelse for Gourmet Cruiser-utgaven.

Bysseløsningen

Navnet speiler ikke bare det at Marex 440 skal være førsteklasses på alle måter, men også det at verftet har lagt spesiell vekt på utformingen av bysseløsningen. 

I denne 440-utgaven tar den en helt sentral plass i forkant av den store bakveggen mot akterdekket. Her kan det kokkeleres på en U-formet kjøkkenøy en middels leilighet verdig, med åpning ut mot akterdekket og enda en benk og skapseksjon på styrbord side.

GOURMET-MODELL: Her er det nesten flaut å gå i land for å spise middag. Både plass og utstyr gjør at du kan la kokkeambisjonene få fritt spillerom. 

Det tar selvsagt for seg av sitteplassene i cockpitområdet, og forutseende nok har Marex også lansert utgaven 440 Scandinavia. Der er løsningen mer som en klassisk norsk turbåt, med en mindre bysse på styrbord og en svær U-sofa på babord.

Fantastisk akterområde

Begge båtene har det samme, imponerende uteområdet. Gitt denne middelhavsaktige ettermiddagen, tar jeg plass i den deilige aktersofaen, mens Westerheim manøvrerer båten ut mellom brygger og langgrunne områder.

GODVÆRSBÅT: Når solen varmer og sjøen ligger blank har Marex 440 fine uteområder. 

En oppgave gjort enklere med joystick og Volvos IPS-system i testbåten. Uteområdet akter har alle de typiske Marex-fasilitetene, bare i megaformat. Ved siden av komfortable sitteplasser, kan du åpne stofftaket og slippe mer sol og luft inn.

Selv i de mindre modellene har Marex vært flinke til å utnytte plassen på akterdekk og badeplattform. Der tar 440-modellen et betydelig steg oppover.

Solide trinn ned fra akterdekket, et platå det er fint å sitte på, samt integrerte trinn ned til selve badeplattformen. Den kan heves og senkes og har festeopplegg for en liten tender.

MINI-YACHT: Det er et lite stykke opp til beachclub-avdelingen til 100-fots yachtene. Samtidig har Marex lykkes godt med å lage en fin bade- og solplass helt akter. 
DET SØTE LIV: Badeplattformen kan heves og senkes og har festeopplegg for en liten tender.

Brede dollbord, solide rekker, samt dører på hver side av hytta gir trygg gangvei fra hekk til baug. Der fremme har du også en bred solseng, puten kan kneppes av og brukes som bademadrass.

Glimrende utformet

Vi runder Konglungen og går ut i åpent farvann. Jeg takker selvsagt ja til å låne førerplassen for en stund, og kan raskt konstatere at også den er et deilig sted å være.

To store Garmin-skjermer er tett integrert med IPS-systemet og har alt det du ønsker deg av navigasjonsmuligheter. En lang knapperad er plassert under skjermene, med de viktigste funksjonene plassert nær føreren.

FØRERKOMFORT: Et behagelig dobbeltsete, en flott glasscockpit og ryddig layout gir vellykket førerplass. 

Dobbeltsetet er rommelig, med solid sidestøtte og bra sittekomfort. Også copilotsiden er glimrende utformet med en bred sofa og et stort bord i forkant.

Det gir flotte sitteplasser med god sikt forover og til siden. Dermed kan selv lange transportetapper bli en sosial opplevelse. 

SOSIALT: Marex har ikke spart på copilotplassen, og dermed kan tre-fire stykker sitte sammen når man er underveis. Det er alltid hyggelig. 

Toppfart

Marex 440 Gourmet Cruiser rusler rolig av gårde i seks-syv knop med stødige storbåtbevegelser. Det er på tide å la IPS-drivlinjen med til sammen 960 hk vise hva det kan.

Båten akselererer lett i plan uten store utslag i angrepsvinkelen, og går fint i et bredt fartsområde. Med relativt flat sjø er det bare å legge gasspakene i bunn.

Jeg måler toppfart på 35,5 knop med 50 prosent drivstoff i tankene. De rommer inntil 1190 liter og gir båten en praktisk rekkevidde på rundt 230 nautiske mil i høy marsjfart.

Det fine med denne motoriseringen er at du kan dra av fra toppturtallet på 3600 o/m til 3000 o/m og fortsatt gjøre 28 knop. 

TRE VERSJONER: Båten leveres både med IPS, hekkaggregat og akseldrift. Alt med doble D6-maskiner fra Volvo Penta. 

Flere valgmuligheter

Atle Westerheim forteller at båten kan leveres med ulike motoralternativ: – I tillegg til IPS, er det mulig med 2x D6-480 med akseldrift (V-gir) og 2x D6-440 med hekk­aggregat, sier han. 

Støymessig gjør Marex 440 Gourmet Cruiser en svært behagelig figur. Jeg måler både med akterdøren åpen og igjen, siden lukket dør ofte gir et lavere støynivå. Detaljene kan du se i tabellen for testdata, men 72 dBA med lukket dør i 28 knop er rett og slett veldig bra. 

Nesten 14 meter lengde og tomvekt på 13 tonn gjør selvsagt at båten ikke lar seg merke med det lille som finnes av bølger, heller ikke det den klarer å lage av hekksjøer til seg selv.

Hvordan den vil oppføre seg med frisk bris i åpent farvann kan jeg dermed ikke si noe om, men erfaringen fra andre Marex-modeller tilsier at det bør gå fint. 

Størst forskjell

Mens Westerheim påtar seg oppgaven med å lose oss trygt i havn, tar jeg turen under dekk for å studere bofasilitetene. Marex 440 kan leveres med to kabiner og fire soveplasser, eller i en versjon med tre kabiner og seks soveplasser.

GJESTELUGAR: I versjonen med to kabiner er det sjenerøse plass­forhold under dekk. I midt­kabinen er det stor dobbelt­køye og sofa langs den ene skrog­siden. 

Da deles den store midtkabinen opp i to med fire køyer. Det fungerer helt sikkert, men blir neppe like overdådig som utgaven med to kabiner.

Hovedlugaren ligger i baugen. Her er det stor dobbeltkøye og inngang til eget bad/toalett med separat dusj. I utgaven med tre kabiner må du ta til takke med et litt mindre bad/toalettrom.

EIERLUGAR: Den ligger i baugen og har bra plass, samt et lyst og elegant interiør. 

Størst forskjell blir det selvsagt i midtkabinen. I utgaven med to kabiner har du en dobbeltkøye på tvers i båten, og det blir plass til en sofa på babord side.

Her ligger bad/toalettrom i forkant av kabinen. Jeg kan ikke skjønne annet enn at løsningen resulterer i suveren bokomfort for fire.

PENT LØST: Enten du velger utgaven med to eller tre kabiner, er det to separate toalett/dusjrom. 

– Dette er båt nummer to, og vi er i en prosess der vi samler inn data på ting vi skal endre. Marex tar hensyn til innspill fra kundene, i tillegg til det vi noterer oss selv. Det er neppe snakk om store ting, men detaljer som vi gjøre brukeropplevelsen og båten enda bedre, sier Westerheim.

Vi Menn Båt mener:

Et par timer om bord i Marex 440 Gourmet Cruiser kan fort bli en avhengighetsskapende opplevelse. Det er et godt tegn for en turbåt når man har mer lyst til å ta med seg båten på langtur, enn å etter­late den ved brygga. Et gjennomgående trekk ved mange av Marex-modellene vi har prøvekjørt opp gjennom årene, er en tiltalende blanding av høy kvalitetsfølelse og gjennomtenkte, moderne løsninger. 

I 440-modellen er inntrykket det samme, men du kan legge til et par hakk på kvalitetsnivået, og krysse av for en ordentlig luksusfølelse på toppen. Så blir det interessant å følge med hvordan Marex gjør det i en båt- og prisklasse som er ukjent farvann for merket. Så langt vi kan bedømme, virker i alle fall produktet mer enn godt nok.

Tekniske data

Lengde, m: 13,70

Bredde, m: 4,26

Dypgang, m: 1,0

Tomvekt, tonn: 13

Drivstoff, l: 2x595

Vann, l: 780

Septik, l: 335

Kabiner: 2–3

Soveplasser: 4–6

Motor: 2x Volvo Penta D6-440/480

Drivlinje: Hekkaggregat/IPS eller aksel

Toppfart, knop: Ca. 35

Marsjfart, knop: Ca. 30

Pris: Ca kr: 14 000 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 19 2025