Test: Ibiza 801 Sports Cab

Tøff når sjøen er røff

Med en lengde på 801 cm lar Ibiza 801 Sports Cab deg innta en avslappet holdning til flytevestpåbudet. Men den spesielle Ibiza-modellen har langt mer å by på enn en ekstra centimeter.

Pluss ikon
<b>LUFTIG:</b> Et godt skrog gjør at Ibiza 801 Sports Cab lander mykt når du blir ivrig i bølgene.
LUFTIG: Et godt skrog gjør at Ibiza 801 Sports Cab lander mykt når du blir ivrig i bølgene. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

På tross av små avstikkere til andre båtkonsepter har den typiske Ibiza-modellen vært en daycruiser. Og ser du på modellutvalget i dag, er det ikke tvil om hvilken av båtene som stikker seg ut:

Fire av fem modeller er daycruisere. Det gjør 801 Sports Cab til en outsider i Ibiza-programmet. Den byr på løsninger og egenskaper ingen av de andre modellen kan levere.

Konseptet er klassisk walkaround, men med typiske Ibiza-tilpasninger. Her er det utstyr og utforming for deg som vil ha mer komfort og allsidighet enn i en mer nøktern walkaround.

Plass til «alt»

Når båten er såpass lang og bred klarer man å få på plass både det praktiske og det behagelige.

Gangveien i Ibiza 801 Sports Cab er bred nok rundt hele konsollen, slik at du beholder den lette bevegeligheten mange setter pris på i en slik båt.

Samtidig er konsollen akkurat stor nok til at du får klemt på plass en god sportsstol og et dobbeltsete på førerplass. Uten at noen blir sittende direkte i fartsvinden.

Targabøylen over førerplassen sørger for at du også kan dekke til med en solid kjørekalesje når været er ustabilt. Du kan lukke den helt igjen med kalesjeduk akter, men i bruk synes vi det fungerte best med å ha akterdelen åpen. Du kommer ut og inn gjennom glidelås-åpninger på siden. De er enkle å ta av og på ettersom behovet for værbeskyttelse endrer seg.

<b>I LE:</b> En robust kalesje over førerplassen gjør det enklere å bruke Ibiza 801 Sports Cab i ustabilt vær.
I LE: En robust kalesje over førerplassen gjør det enklere å bruke Ibiza 801 Sports Cab i ustabilt vær. Foto: Terje Bjørnsen

Nesten DC-komfort i Ibiza 801 Sports Cab

En Ibiza er ikke en Ibiza uten at gjestene får sitt. Der forventningene til passasjerkomforten ikke er den største, varter 801 Sports Cab opp med en fin aktersofa for fire voksne. Og siden putene fjernes uten plunder, kan du kjapt rigge til for vannsport eller fiske.

Noen typisk sportsfiskebåt er dette likevel ikke, siden pantryseksjonen mellom førerplass og aktersofa tar noe av armslaget. Men i Ibiza-universet er nok det en korrekt avveining.

De lange badeplattformene på hver side av motoren har en dobbelt funksjon: Det er lett å komme opp og ned av vannet, dessuten bidrar de med nødvendige centimeterne for å strekke båten over 8-metersgrensen.

Ibiza 801 Sports Cab har mer å by på til de fine dagene på sjøen: Forut er det en svær “loungesofa” for to-tre personer med lang fotstøtte og avslappet ryggvinkel. Med den ekstra ileggsputen mot baugen kan soltilbederne strekke seg ut i full lengde.

Normalt sett fungerer kabinen under dekk som et stort oppbevaringsrom for puter og bagasje, men når du rydder ut går det fint for to personer å ta en natt her. Under en klaff på styrbord side finner du også et ordentlig marinetoalett, slik at nødvendige ærend kan gjøres unna uten strandhogg.

<b>STABIL:</b> Frisk bris utaskjærs er hjemmebane for Ibiza 801 Sports Cab
STABIL: Frisk bris utaskjærs er hjemmebane for Ibiza 801 Sports Cab Foto: Terje Bjørnsen

Ibiza 801 Sports Cab er en ramp i bølgene

Skroget baserer seg på Ibiza 760/770 – et av de mest velkjørende blant de sportslige daycruiserne i denne størrelsen.

Siden vektfordelingen er litt annerledes i Ibiza 801 Sports Cab, endrer også kjørefølelsen seg noe. Motoren trimmes mer inn under akselerasjon og moderat marsjfart, og trenger heller ikke like mye trim ut for å gå lett i vannet når du skal ha ut maksimal fart.

Under vår testperiode manglet det ikke på vind og bølger. 801 Sports Cab følger opp den gode Ibiza-tradisjonen med enkle, forutsigbare kjøreegenskaper, samtidig som du lander mykt og behagelig ved smårampete kjøring.

For de fleste handler det om at du kan holde båten i jevnt driv selv under rufsete bølgeforhold, uten at det blir ubehagelig ombord. Den oppgaven løser båten fint. I de fleste tilfelle finner Suzuki- eller Yamaha-motorer veien til Ibiza-akterspeilet.

<b>SOL FORUT:</b> Med ekstra pute mot baugen blir sofaen i Ibiza 801 Sports Cab en fin solseng.
SOL FORUT: Med ekstra pute mot baugen blir sofaen i Ibiza 801 Sports Cab en fin solseng. Foto: Terje Bjørnsen

Vår testbåt var utstyrt med en Yamaha F300 og med den effekten virker det som om du får det beste ut av Ibiza 801 Sports Cab. Den trives godt i et raskt marsjfartområde på rundt 30 knop, der du både har et moderat støynivå og akseptabelt drivstofforbruk.

Samtidig er det ikke noe problem å passere 45 knop uten at båten blir urolig eller vanskelig å håndtere. Den kraftige V6-motoren passerer planingsterskelen mellom 10–15 knop uten å overanstrenge seg.

Kjører du ofte med last akter eller i områder med mye bølger ville vi nok spandert på oss et sett trimflaps eller interceptorer for enklere å kunne utnytte fartsområdet mellom 10–20 knop.

Ibiza 801 Sports Cab: Tekniske data

Lengde: 801 cm

Bredde: 280 cm

Vekt uten motor: ca. 1800 kg

Vekt inkl. motor og utstyr: ca. 2180 kg

Motor: 200–350 hk

Pris: Fra ca. 1.000.000 kr

Denne saken ble første gang publisert 01/09 2018, og sist oppdatert 01/09 2018.

Les også