Biltest

Test: Golf GTE facelift (2017)

En av Norges mest populære har blitt litt bedre.

Pluss ikon
FORNYET: Golf GTE har fått seg et lite ansiktsløft.
FORNYET: Golf GTE har fått seg et lite ansiktsløft.
Publisert

I enkelte kretser snakkes det med sure miner om hvordan avgiftssystemet på ladbare hybrider ble til. Ingen forsto hvordan man havnet på akkurat det systemet som vi har i dag. Men da den ladbare hybridutgaven av Golf dukket opp, så havnet den akkurat under en viktig grense:

Engangsavgiften var 0 kroner. Null. Nada. Ø. Zip.

Resultatet var at VW kunne tilby litt av et kinderegg: Golf GTI-ytelse til en pris av det du tidligere måtte betale for en 1,6-liters diesel. I tillegg til den store fordelen at du kunne få den sømløse kjørekomforten til en elbil, og faktisk mulighet til å unnagjøre mesteparten av hverdagskjøringen på billig strøm.

Du trenger ikke være rakettforsker for å forstå at dette var en suksessoppskrift. Den ladbare Golfen har vært en vesentlig bidragsyter til at rundt 30 prosent av nye biler som selges i Norge er hybrider. 8500 GTE-biler har blitt registrert så langt.

Og nå har den kommet i en oppgradert versjon.

Overraskende lite nytt

Side3 har tidligere gått gjennom nyhetene i facelift-versjonen av Golf, og du kan egentlig argumentere for at GTE-utgaven er den som har fått minst TLC.

Under panseret finner man den samme drivlinjen som tidligere: En 1,4-liters bensinmotor på 140 hestekrefter og en elmotor på drøyt 100 hestekrefter - som under optimale forhold til sammen kan yte 204 hestekrefter.

Batteriet er fortsatt på 8,7 kWh - med en teoretisk elektrisk rekkevidde på 50 km. I praksis er den fortsatt 3-4 mil.

Dette er også en eneste Golf-en som fortsatt har den gamle 6-trinns DSG-girkassen, men på GTE føles ikke det som noe problem.

VW har ikke lagt til hurtigladingsstøtte på GTE. Det betyr at fullading tar over to timer.
VW har ikke lagt til hurtigladingsstøtte på GTE. Det betyr at fullading tar over to timer.

Hurtiglading er heller ikke på plass, så det tar fortsatt drøye to timer å fylle opp batteriet fra en 30 amps type 2-lader.

Dette er altså ikke en bil du bråstopper og lader på veien for å kunne kjøre mest mulig på strøm.

Her er bilen koblet til en 30amp/230V-lader. En kort ladestopp hjelper da lite.
Her er bilen koblet til en 30amp/230V-lader. En kort ladestopp hjelper da lite.

Utover de rene nyhetene på facelift-utgaven - som heldigitalt instrumentpanel, en vesentlig bedre infotainmentløsning og designendringer foran og bak - er bilens største tekniske nyhet at den nå kan forsøke å optimalisere strømforbruket på en kjørerute basert på terreng og trafikk gjennom noe VW kaller CarNet.

Dette er noe bilen strengt tatt har forsøkt på før også, ved at den for eksempel ikke bruker så mye strøm på motorveien, men nå ligger det mer konkrete beregninger bak der "målet" er å være tom for strøm ved målets slutt.

Hvor stor effekt den nye logikken har, har vi ikke fått testet fordi systemet ikke var aktivert på vår testbil (krever SIM-kort i bilen).

En nytelse å kjøre - men ikke helt GTI

Det er interessant at VW og Audi for alle praktiske formål selger den samme bilen gjennom Golf GTE og A3 e-Tron. Men der VW fokuserer på at dette er en GT-bil, altså ytelse, er Audi mest opptatt av at dette er en ladbar hybrid med de forbruksfordelene det gir.

Dette kommer nok av at i Audis verden er ikke de sportslige egenskapene fra 204 hestekrefter i en bil på 1540 kilo all verden imponerende. VW mente derimot at dette totalt ble ganske nært opp til den tidligere basisutgaven av Golf GTI som før hadde 220 hestekrefter.

I facelift-utgave er GTI jekket opp til 245 hestekrefter, så GTE henger nå litt bak ytelsesmessig - og veier betydelig mer. Dette legger man spesielt merke til ved forbikjøringer. Det å kjøre GTE er derfor ikke som å kjøre GTI, men den har et flott bunndrag på grunn av elmotoren og tilbyr en utrolig sømløs kjøreopplevelse.

På vår testbil er derfor også det stripete GTI-interiøret borte.

I lave hastigheter oppfører den seg som en helt vanlig elbil - og elmotoren er for eksempel sterkere enn den som sitter i Renault Zoe. Presser du gassen i bunn, slår bensinmotoren inn og gir deg mer futt. I svingene legger du dog klart merke til at det er et par hundre kilo mer kilo som skal flyttes på.

Batteripakken spiser ikke opp så mye av selve bagasjerommet, men du har ikke plass til noe under gulvet. Dermed blir det mye ladekabler i veien.
Batteripakken spiser ikke opp så mye av selve bagasjerommet, men du har ikke plass til noe under gulvet. Dermed blir det mye ladekabler i veien.

Elektrisk rekkevidde

Hvis du velger å kjøre bilen helt elektrisk, er vår erfaring at du kommer 3-4 mil, avhengig av kjørestil, terreng og temperatur. På vinteren er det som regel like greit å la motoren fyre opp for å varme opp bilen - og som tidligere kan det være greit å ha i mente at om motoren først starter, så vil den helst varme seg opp før den slår seg av. Den er dog litt lettere å overkjøre enn Prius Plug-in.

La det derimot ikke være noen tvil: Det er betydelig enklere å kjøre Prius med et lavt forbruk, enn Golf GTE. Når du først går tom for strøm på GTE, er ikke det videre forbruket spesielt imponerende. Etter 20 mils kjøring, oppga bilen et snittforbruk på 0,65 liter per mil - riktignok med til dels aktiv kjøring.

Du har tre kjøremoduser å velge mellom: Eldrift, hybrid eller å aktivt lade batteriet ved hjelp av bensinmotoren.
Du har tre kjøremoduser å velge mellom: Eldrift, hybrid eller å aktivt lade batteriet ved hjelp av bensinmotoren.

Dette er med andre ord en bil som er avhengig av å bli ladet for å tilby et forbruk som imponerer. Med litt kløkt, kan det i hverdagen for mange være nært rent elektrisk.

PS! Vi har klaget over at A3 e-tron ikke ga noen advarsel om at ladeluken foran var åpen, noe som medfører at mange kjører med denne oppe. Det er nå på plass på nye GTE.

Fortsatt et godt kjøp

Nye Golf GTE facelift er ikke en bil som revolusjonerer noe som helst, men VW har heller ikke gjort noen tabber med bilen når de først har frisket opp hele Golf-serien.

Dette er fortsatt en bil lar deg kjøre store deler av hverdagskjøringen uten annet enn forbruk av strøm - men som samtidig kan ta deg på langtur uten en bekymring. Innvendig er det som en hvilket som helst annen Golf - noe som de fleste er enige om at er en god ting.

Selv om bilen slipper engangsavgift, har vi merket oss at VW har justert opp prisen med 24.000 kroner siden i fjor. Det løfter den betydelig over i pris enn sin mest åpenbare konkurrent.

Det store spørmålet er om en bør gå for Golf GTE eller Prius Plug-in? Bryr du deg om plass og opplevd kvalitet, er Golf-en et åpenbart valg - men Prius er billigere i innkjøp og vil i praksis tilby et langt lavere forbruk.

Golf GTE facelift

Motor forbrenning: 4-sylindret turbobensin
Volum: 1,4/1395 ccm
Effekt: 150 HK v/5000 RPM
Dreiemoment: 250 Nm v/1600 RPM
Elmotor: 102 HK, 250 Nm

Kombinert maksimal effekt: 204 hk

Batteri: 8,6 kWh li-ion
Girkasse: 6-trinns DSG
Drift: FWD
Størrelse: 4270/1799/1457 mm
Egenvekt: 1540 kg
Bagasjeplass: 272/1162 liter
Hengerfeste: 1500 kg
Toppfart: 222 km/t
0-100: 7,6 sekunder
Forbruk: 0,16 l/mil
CO2: 37 g/km

Pris:
Modelltype:
357.000 kroner (OFV-tall)
Testbil: Ca 446.400 kroner

Ekstrautstyr inkluderer panoramasoltak, skinninteriør, Dicover Pro 9,2" infotainment, innovasjonspakke, dynamiske LED-lys, heldigitalt instrumentpanel mm.

Det gode

  • En av de beste allrounderne på markedet
  • Du kan kjøre forholdsvis langt på ren eldrift
  • Ganske bra ytelse
  • Tilbyr en veldig sømløs kjøreopplevelse
  • Interiørforbedringer som imponerer
  • Er det nå den peneste Golf-en?
  • Kjøreglad så lenge du ikke presser den for hardt

Det dårlige

  • Ikke hurtiglading
  • Forbruk imponerer ikke når batteriet er tomt
  • Har ikke ytelsen til en GTI-bil
  • Drivlinjen er uforandret på facelift
  • Ikke noe plass under bagasjeromsgulv til ladekabler

Det grusomme

  • Ingenting

Denne saken ble første gang publisert 25/08 2017.

Les også