Test: Ford Puma Electric

Etterlengtet fargeklatt som hører hjemme i eksklusivt selskap

Sjarmerende og underholdene. To ord vi sjelden kan bruke om rimelige elbiler. Her er et hederlig unntak.

SMÅFREKK: Fargen «Electric Yellow» sier mye om hva du kan forvente deg i Ford Puma. 
Publisert Sist oppdatert

Helt siden den første Ford Focus kom i 1998, har inspirerende veiegenskaper vært en av de beste ingrediensene i Fords bestselgere. Det har gitt vanlige bilkjøpere muligheten til å oppleve kjøreglede – uten å måtte ta med seg et trillebårlass av tusenlapper til bilforhandleren.

For med en startpris på under 350 000 kroner havner Ford Puma i en prisklasse der utvalget av attraktive elbiler har vært begrenset. Og mange av dem med traust basistransport som en av de største fellesnevnerne.

Puma-navnet dukket opp første gang sent på 90-tallet i en gøyal coupéutgave basert på teknikk fra småbilen Fiesta. Og ble plukket opp igjen i fra 2019, men da i en mer tidsriktig crossovervariant.

Nå har modellen gjennomgått en kraftig oppgradering, der en fersk elektrisk variant gir den nytt liv hos norske bilkjøpere.

Godfølelse på veien

I dag er mange nye modeller bygget som elbiler fra start. mens den elektriske Puma-varianten bruker en modifisert utgave av den tradisjonelle plattformen.

COUPé-AKTIG: Selv med crossover-konsept har Puma fine trekk av femdørs coupé.

Det er fristende å spekulere i at bilen nettopp derfor skiller seg ut i den grå massen. I motsetning til tidligere fossil- til elbilkonverteringer, fører det ikke med seg merkbare ulemper.

Når vi snakker om de livlige egenskapene, må ikke det forveksles med hyperakselerasjon og kjørestil som i «The Fast and the Furious».

Det handler i stedet om en følelse av respons, kontakt med bilen og underlaget vi stadig sjeldnere opplever. Styringen er et godt eksempel, der en fast, stødig følelse erstatter den lette og syntetiske vi opplever på mange nye biler.

I eksklusivt selskap

I starten kjennes understellet stramt, men etter hvert som du passerer alt fra store fartsdumper til små ujevnheter, setter du pris på Ford-ingeniørenes finstemte harmoni. Det er smidig nok til å filtrere ut harde slag, og fast nok til å gi god kontroll i svinger. Bilen er forhjulsdrevet, men likevel nøytral langt opp i fartsregisteret.

TYPISK FORD: Bilegenskapene følges opp med friskt interiør og gode seter. 

Her spiller også den moderate effekten inn – 124 kW/168 hk forstyrrer sjelden balansen selv med uvøren bruk av gasspedalen. I våre målinger gjør bilen 0-100 km/t unna på åtte sekunder, identisk med fabrikkstallene.

Selv om effekten er lav i elbilsammenheng leverer Puma kvikk forbikjøringsakselerasjon, og en titt på de tekniske spesifikasjonene gir svaret: Bilen tilhører nemlig en liten og eksklusiv gruppe elbiler med under 1500 kilo egenvekt.

Har orden på detaljene

Ford har alltid vært flinke til å jazze opp interiørene på sine sportslige standardbiler. Enten det har stått GT, XR3 eller Cosworth på hekken har entusiastiske bilkjøpere visst at du får alt fra oljetrykksmåler til fine sportsseter med på kjøpet.

FULL KONTROLL: Tradisjonelle betjeningselementer er kombinert med moderne skjermer. 

De fleste slike morsomheter har forsvunnet i elbilsammenheng, men vår testbil i Premium-versjon har beholdt en viktig ingrediens med fine Sensico-seter og lysegrå detaljer. Det setter en viktig spiss på opplevelsen innvendig.

I vår bok treffer Ford en god balanse mellom elbilfancy skjermer og velprøvde fysiske betjeningselementer. En uvanlig stor skjerm foran føreren gir all viktig informasjon, mens hendler og knapper sørger for minimalt behov for roting i betjeningsskjermen ute på veien.

RYDDIG: Store symboer og oversiktlige menyer er en styrke for betjeningsskjermen i midtkonsollet. 

Hjelpe- og varslingssystemer er ikke for masete eller invaderende under kjøring, med den klare fordelen at du faktisk kan la de fleste være slått på og gjøre jobben sin.

Imponerende bagasjeplass

Noen løsning for alt og alle er selvsagt ikke Puma. Formatet er kompaktbil der plassen egner seg for to, med mulighet til å ta med seg to til i baksetet en gang imellom.

Benplassen er tilstrekkelig med voksne på rundt 180 cm foran og bak, men kort setepute, lav sittehøyde og moderat plass under taket hemmer langturskomforten. Et unntak er imponerende bagasjeplass for bilstørrelsen, der det skjuler seg et stort rom under gulvet – ikke ulikt det du finner på Tesla Model Y.

MED GULVPLATEN: Den kan settes på to nivåer i bagasjerommet med tilstrekkelig lasteplass i det daglige.
UNDER GULVPLATEN: Her har du et rom med 79 cm bredde, 62 cm lengde og 29 cm høyde. Det gir lasteplassen i Puma en ekstra dimensjon.  

Lading og rekkevidde

Batterikapasitet på 43 kW høres ut som et ekko fra fortiden, med tilhørende rekkeviddeangst og evigvarende ladestopp på langtur. Det er heldigvis langt fra sannheten, for Puma kompenserer med lavt forbruk og solid hurtiglading. Snittforbruket i testen havner på 1,3 kWh/mil med maksimal rekkevidde på 320 km, med gode høstlige kjøreforhold og 8-12 grader.

Maks ladefart skremmer ingen med sine 100 kW, fordelen er at bilen holder god hastighet over tid og at de fleste av dagens ladere leverer en slik effekt. Selv om det går merkbart saktere fra 70% (60 kW) tar det moderate 24 minutter fra 10-80% med snitteffekt på 80 kW.

FORDEL: Bilen tilhører en liten og eksklusiv gruppe elbiler med under 1500 kilo egenvekt.

Vi Menn Bil mener:

Med den nye, elektriske Puma-utgaven har Ford gjort noe av det de kan best: Lage en velkjørende, underholdene kompaktbil med tiltalende interiør. I dagens bilverden er det en større prestasjon enn man skulle tro. Plassforholdene er slik de skal være i en slik bil, prisen attraktiv og takket være lavt energiforbruk er rekkevidden tilstrekkelig – tross moderat batterikapasitet. 

Tekniske data

Motor: EL

Effekt, kW/hk: 124/168

Dreiemoment, Nm: 290

Egenvekt, m/fører, kg: 1569

Lengde/bredde/høyde, cm: 421/181/156

Akselavstand, cm: 259

Bakkeklaring, cm: 13

Bagasjerom, liter: 523-1283

Tilhengervekt, kg: 750

Taklast, kg: 75

Standard dekkdimensjon: 215/50-18

Batterikapasitet, kWh: 43

Maks hurtiglading, kW: 100

Ladetid 10-80%, min: 23

Rekkevidde, WLTP km: 364

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,37

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8

Toppfart, km/t: 160

Pris fra, kr: 330 300

Pris testbil fra, kr: 353 800

Testdata

0-100 km/t, sek.: 8,0

60-100 km/t: 4,3

80-120 km/t: 6,2

Støy 50 km/t, dBA: 65,0

Støy 80 km/t, dBA: 68,5

Støy 100 km/t, dBA: 71,0

Støy 80 km/t fin asfalt, dBA: 63,0

Støy 100 km/t fin asfalt, dBA: 66,0

Testforbruk, kWh/mil: 1,32

Rekkevidde i test, km: 320

Ladetid 10-80%, min: 24

Ladefart 10-80%, kW: 80

Misvisning 50 km/t: 49

Misvisning 80 km/t: 79

Misvisning 100 km/t: 98

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn