Test: BMW X5 30d xDrive

BMW X5 er en av de mest stillegående bilene vi har testet

Elegant komfort, men mange nordmenn vil nok vente med å legge inn en bestilling til den ladbare versjonen av BMW X5 er klar senere i år.

Pluss ikon
<b>FLOTT SETER:</b> BMW X% har flotte sportsseter i skinn som bidrar til høy komfort og ditto pris.
FLOTT SETER: BMW X% har flotte sportsseter i skinn som bidrar til høy komfort og ditto pris. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Av og til kommer det en bil som setter ny standard. Ofte med bakgrunn i at en bilprodusent med ambisjoner om å være best i et segment eller bilklasse, ikke helt fikk det til med forgjengermodellen. Alle krefter samles med et mål for øye: Den nye modellen skal flytte målestokken. Gjerne så langt at det vil ta tid, krefter og mye penger for den som vil matche egenskapene.

Ladbar versjon sommeren 2019

Slik kjennes det ut med den nye BMW X5. Nei, forgjengeren var ingen dårlig bil. Den levde bare ikke helt opp til forventningene. Og det ble mer merkbart etter hvert som årene gikk og konkurrentene lanserte nye modeller.

Les også: Nio ES6 - en spennende elektrisk SUV

Redningsplanken for BMW her i Norge ble ladehybriden X5 e40 xDrive. En versjon BMW akter å overgå opptil flere ganger når nye lade-X5 kommer over sommer­ferien. Inntil da er det to dieselmotorer og en bensinmotor som gjelder i X5:

Vi kjører 30d med velkjent diesel-rekkesekser på 265 hk/620 Nm. Tradisjonelt sett den mest populære og beste motoren i X5.

VI MENN BIL: Abonnerer du på Vi Menn, får du Vi Menn Bil på kjøpet.
VI MENN BIL: Abonnerer du på Vi Menn, får du Vi Menn Bil på kjøpet. Foto: Vi Menn

Alternativene er enda sterkere diesel i form av M50d med 400 hk/760 Nm, eller bensinsekseren 40i med 340 hk/450 Nm. Vi tipper at mange holder igjen X5-bestillingen til ladehybriden 45e iPerformance dukker opp. Med bensin rekkesekser, systemytelse på 394 hk og batterirekkevidde på 80 km kan det bli en ny vinner senere i år. Ved siden av skarpere linjer er det volumet som imponerer i første møte med nye X5. Den er svær – i forhold til den allerede velvoksne forgjengeren hele 66 mm bredere, har 42 mm større akselavstand, er 36 mm lengre og 19 mm høyere. Det merkes aller mest i trange P-hus.

Innvendig er det elegant finesse over hele linja. Live Cockpit Professional kaller tyskerne de to 12,3 tommers skjermene som sørger for informasjon og betjening, i tillegg til en liten armé av knapper og hjul i rattet, midtkonsollen og rundt girspaken.

<b>MODERNE LINJER:</b> Den nye X5 er større enn forgjengeren og mer moderne i linjene.
MODERNE LINJER: Den nye X5 er større enn forgjengeren og mer moderne i linjene. Foto: Terje Bjørnsen

Les også: Test av fjellsko med integrerte brodder

Laserlys og luftfjæring

I alt og ett virker den nye X5 forseggjort og moderne. Enten vi snakker om laserlys, luftfjæring eller «Sky Lounge» panoramatak med LED-lys og mer enn 15 000 mønstre som gir stjernehimmel selv på en overskyet januarkveld.

Uansett hva du måtte mene om dieselmotorer; det er vanskelig å gjøre det særlig mye bedre enn med BMWs treliters rekkesekser. Selv om den slåss med en nesten 2,2 tonn tung murstein av en bil, er det et solid kraftoverskudd. Både til spurter og for å holde toget i gang. Det er mest imponerende at motbakker, jevne fartsøkninger og fartsjusteringer på svingete veier mottas med et overlegent gjesp fra motorrommet. I verste fall girer det smidige åttetrinns ned et trinn og turtallet stiger fra 1200 til 1500 o/m.

<b>SKJERM:</b> Ingen Tesla-aktig skjerm i BMW X5, men det nye betjeningskonseptet fungerer greit.
SKJERM: Ingen Tesla-aktig skjerm i BMW X5, men det nye betjeningskonseptet fungerer greit. Foto: Terje Bjørnsen

Komfortmessig overlegenhet

Du skal ikke ha mange mil på langtur før akustikkvinduer og luftfjæring gir den rene Rolls-Royce-aktige atmosfæren av komfortmessig overlegenhet. Vi trenger knapt kjøre støymålinger for å fastslå at nye BMW X5 er en av de mest stillegående biler vi har testet. 63 dBA i motorveifart på 20-tommers vinterdekk er langt mer behagelig enn andre bestselgere i klassen.

BMW X5 TEST: Støymåleren viser svært lave verdier for nye BMW X5.
BMW X5 TEST: Støymåleren viser svært lave verdier for nye BMW X5.

For de med et mer enn gjennomsnittlig entusiastisk forhold til bilkjøring blir det ikke vanskelig å plukke ut X5 til en av kjørefavorittene på vinterføre blant store SUV-modeller. Stabiliteten og forutsigbarheten i det permanente xDrive-systemet får i tillegg hjelp av «Integral Active Steering» der også bakhjulene er med på å lede BMW-lokomotivet i riktig retning. Ulempen med en slik bil er selvsagt at den kjennes tung og uhåndterlig på glatt føre – særlig i unnabakke. Men akkurat det er ikke X5 alene om å slite med blant store SUV-er og firehjulsdrevne elbiler.

Les også: Elon Musk hinter om at nye Tesla Roadster kan "fly"

BMW X5 setter ny standard

Det er mange dyre SUV-modeller med overbevisende egenskaper på markedet. Men så langt vi kan bedømme setter BMW X5 en ny standard når det gjelder luksusfølelse og komfortegenskaper. Og når bilen blir så svær, høy og tung er det sannsynligvis den beste veien å gå.

BMW X5 INSTRUMENTER: Heldigitalt dashbord i nye BMW X5, god betjeningsløsning på ratt.
BMW X5 INSTRUMENTER: Heldigitalt dashbord i nye BMW X5, god betjeningsløsning på ratt.
HYTTERACER: Nye BMW X5 blir nok å se i et hyttefelt nær deg.
HYTTERACER: Nye BMW X5 blir nok å se i et hyttefelt nær deg.

SPESIFIKASJONER: BMW X5 xDrive 30d

Motor, cm³: 2993
Effekt, hk ved o/min: 265/4000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 620/2000
Egenvekt, kg: 2185
Tilhengervekt, kg: 3500/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 492/200/175
Bagasjerom, liter: 650–1870
Standard dekkdimensjon: 265/50-19
Forbruk, NEDC l/mil – kWh/mil: 0,63
CO₂-utslipp, g/km: 165
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,5
Toppfart, km/t: 230
Pris fra, kr: 979 900
Pris testbil, kr: 1 363 000

TESTDATA: BMW X5

60–100 km/t, 5. gir: 5,0
60–100 km/t, kickdown: 4,0
80–120 km/t, kickdown: 5,0
Støy tomgang, dBA: 42
Støy 50 km/t, dBA: 56
Støy 80 km/t, dBA: 60
Støy 100 km/t, dBA: 63
Testforbruk, l/mil: 0,77

VÅR VURDERING: BMW X5

Pluss: Stillegående, svært komfortabel fjæring, moderne innredning og utstyr, fine veiegenskaper

Minus: Et halvår å vente på ladehybrid, middels bakseteplass, dyrt utstyr

Denne saken ble første gang publisert 11/01 2019, og sist oppdatert 11/01 2019.

Les også