TEST: BMW X3 xDrive20d aut. mot Audi Q5 2,0 TDI quattro S tronic

Dieselmotor aldri har vært bedre i de rette bilene enn i 2018. Den nye BMW X3 møter Audi Q5 – og ingen av dem kan fås med noen form for elmotor.

VINTERVEIEN: Begge biler gir sjåføren den ettertraktede følelsen av god kapasitet på norske forhold.
Publisert

At vi skulle få en smule dieselnostalgi når bilverdenen handler mer og mer om elmotor, hadde vi ikke sett for oss.

Endetidsstegnene for Rudolf Diesels 125 år gamle patent er klare som dagen.

Teknologien er avskrevet i personbilsammenheng, så offisielt som det kan få blitt. Norge skal over på nullutslippsbiler, helst først i verden.

BLI ABONNENT: Artikkelen er hentet fra Vi Menn. Klikk på magasinet for å abonnere, eller få tilgang til hele arkivet på vimennpluss.no.

Men her, i disse to bilene, passer diesel bare så uforskammet godt.

På vakre veier i en fager fjellheim glemmer vi en stakket stund differensierte bomveipriser, NOx-skyer over storbyene og trusler om kjøreforbud. Jukset for å skape tolerable utslippstall blir et fjernt minne.

Hva som skaper godfølelsen?

Det er opplevelsen av rett motor til den riktige biltypen.

LES OGSÅ: Vi dro på vintertur med Tesla, Audi og Volvo. Bare én måtte stoppe på grunn av været ...

VIL HA: Begge utstråler den typen elegant soliditet som utløser attrå og jeg-vil-ha-tanker.
DIESEL: Her passer diesel bare så uforskammet godt.

For eksempel er det ikke noe motorstøy å klage over her, for disse premium-SUV-ene er godt støydempet. Det er ikke ingen lett jobb å flytte tett på to tonn bil som skal presse ganske mye luft til side på en effektiv måte, men en moderne tolitersdiesel fikser oppgaven.

På lave turtall trekker den temmelig ubesværet sin SUV opp bratte lia, med et forbruk en bensinmotor neppe noen gang vil komme nær. Også de ladbare hybridene vil slite kraftig med å holde forbruket tilsvarende lavt på langtur. Det vet vi fra tester av et solid antall ladehybrider. Flere av dem er tørste.

De brede og høye firehjulstrekkerne greier seg faktisk med tilnærmet stasjonsvognforbruk. Rundt 0,6 liter (Audi noen dråper bedre enn BMW) i vår faste testrunde vinterstid er bestenoteringer i bilklassen.

GODT SKJERMET: Du kan tilpasse det skjermen viser deg i Q5 (ekstrautstyr). Fint med kartvisning, litt for mye informasjon i andre modus.
KLASSISK LOOK: BMW er mer tradisjonell i sjåførinstrumenteringen, men testbilen hadde headupdisplay som viser det du trenger å bry deg om.

Pene i tøyet

De to tyske SUV-ene – BMW-en er rett nok bygd i USA – er to av de mest velpleide utgavene av arten «ganske stor premium-SUV».

Vi trenger ikke gå igjennom alle detaljene for deg, vi kan bare slå fast at begge utstråler den typen elegant soliditet som utløser attrå og jeg-vil-ha-tanker.

Opplevelsen av modernitet er på topp i begge. Bare din egen personlige smak kan avgjøre hvem som har det fineste interiøret og den beste betjeningen.

Når det er sagt: Vi liker at dashbordskjermen i BMW både kan betjenes på den tradisjonelle måten med dreiemus mellom forsetene og som pekeskjerm. Audis skjerm har ikke pekefunksjon.

I gjeldende utgave er de blitt praktiske nok også, noe en ikke alltid kunne si om tidligere SUV-er i klassen.

Bagasjerommene er ikke like lange som i en stor stasjonsvogn, men de tar igjen noe i høyden. I kupeen er det god plass til fire voksne (men ikke til fem, særlig BMW-en har et relativt smalt baksete i forhold til bilstørrelsen).

NETTERE: Audi Q5 har mye mer crossoverpreg over seg enn X3. Linjene er mykere over hele bilen
VOKST: Dagens X3 er med sine 471 cm blitt 5 cm lengre enn storebror X5 av første generasjon var.

Ruvende vs. avrundet

Vi ser to designstiler ved bilene. BMW-en ruver, her er ingen linjer lagt for å gjøre den nett og kompakt å se til. Vi måtte bare sjekke, og jo visst: Dagens X3 er med sine 471 cm blitt 5 cm lengre enn storebror X5 av første generasjon var.

De liker det jo stort i hovedmarkedet USA, så det er vel naturlig. De liker det konservativt også, skulle man tro, for det er vitterlig mye med utseendet til den nye som minner om den gamle.

Audi Q5 har mye mer crossoverpreg over seg. Linjene er mykere over hele bilen. Fronten er heller ikke like høy og breial, men misforstå ikke, beskjeden er den ikke. Vi snakker tross alt om en Audi.

Q5: Audi har bygd kvalitetstungt interiør i alle merkets større modeller i mange år. Solid og funksjonelt.
X3: Sitteposisjonen oppleves som litt høyere i BMW. Det står i stil med resten av bilen.

Sportslighet adjø

Vi liker å holde fast ved at bil er mer enn pent formet metall – fortsatt veier kjøreopplevelsen tungt i våre tester. Særlig for biler i denne prisklassen, som ferdig utstyrt ofte vil koste minst trekvart million kroner. Betaler du så mye, skal du jammen ha det godt.

BMW har det mest sporty ryet blant de godtselgende prestisjemerkene. Men om vi holder X3s ferdighet til hekksladd på snø utenfor – den danser velvillig om du slår av litt av hjelpeelektronikken – så er det i grunnen ikke så mye ved BMW-ens måte å kjøre på som får oss til å tenke på sportslighet.

I stedet trekker opplevelsen i retning stor-SUV, altså klassen over med enda større og tyngre biler. X3s faste fjæring uansett kjøremodus hjelper ikke mye på den opplevelsen. Det gir bare mer bevegelse i bilen enn det konkurrenten har.

For Audi har truffet blink med luftfjæringen i Q5. Dette er en svært komfortabel bil, men uten at understellet blir til bolledeig. Her er det ro, støtte og presisjon i en miks vi synes passer ypperlig både på smale vinterveier og bred motorvei.

Q5 føles dessuten mer kompakt og hendig, og til og med lettere, selv om oppgitt vekt er omtrent lik. Det nye quattro-systemet med tilnavnet Ultra innfrir (mer om det i rammesak).

Og hele tida gjør tolitersdieselen de begge har jobben uten å gjøre noe nummer ut av det. Ingen av dem blir lynraske av 190 hk og 400 Nm, men det passer uansett veldig fint til bilene. Det er skjebnens ironi. Da dieselmotoren nådde sitt høyeste nivå, var den snart klar for utfasing.

TEKNISKE DATA: AUDI Q5 2,0 TDI QUATTRO S TRONIC BMW X3 XDRIVE 20D AUTOMAT
Motor, cm³: 1968 1995
Effekt, hk ved o/min: 190/3800 190/4000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1750
400/1750
Egenvekt, kg: 1845
1825
Tilhengervekt, kg: 2400/750 2400/750
Lengde/bredde/høyde, cm:
466/190/166 471/189/168
Bagasjerom, liter:
550-1550 550-1600
Standard dekkdimensjon: 235/65 R17 225/60 R18
Forbruk (test), l/mil:
0,58 0,61
0-100 km/t (test), sek.: 9,4 9,5
Toppfart, km/t: 218 213
Pris fra, kr: 604.900 620.200
Pris testbil, kr: 814.000 883.400
Støy 100 km/t (test), dBA: 65,8
64,9

INTET PEK: Mange merker går over til pekeskjerm. Audi holder på at skjermen skal betjenes fra ei dreiemus mellom forsetene.
VALGFRITT: BMW-skjermen kan betjenes som pekeskjerm eller med ei dreiemus mellom forsetene. Vi liker valgfriheten.

Ladehybrider kommer. Sannsynsligvis.

Verken X3 eller Q5 fås i dag som ladehybrid. Begge biler er imidlertid tilpasset ulike drivlinjer. Den norske Audi-importøren svarer at en ladehybrid «ligger i kortene», uten å utdype. BMW har ikke kunngjort at X3 vil komme som ladehybrid, men det er god grunn til å tro at det vil skje. Når den i så fall kommer, er uklart. En helelektrisk utgave av X3 er varslet til 2020.

Dommen

Dette er to svært forseggjorte SUV-er. Om det er stor-SUV-følelser du egentlig trakter etter, men ikke helt har råd, er BMW X3 en bil som kan passe deg. Vi setter mer pris på Audi Q5s mer hendige kjørefølelse og den allsidige luftfjæringen. Vi synes Q5 er klassens mest attraktive bil.

AUDI Q5 2,0 TDI QUATTRO S TRONIC
Terningkast: 6

  • PLUSS: Komfort, kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse – en god-SUV tvers igjennom
  • MINUS: Totalpris ferdig utstyrt

BMW X3 XDRIVE 20D AUTOMAT
Terningkast: 5

  • PLUSS: Gjennomført kvalitetsfølelse og modernitet, lavt støynivå
  • MINUS: Kjennes større og tyngre, nokså stram fjæring, totalpris ferdig utstyrt

Firehjulsdriftssystemene

Q5 har Audis nye quattro Ultra-system. Ultra har trekk som minner om en tradisjonell Haldex-løsning der bilen i hovedsak er forhjulsdrevet, men der bakhjulene får tilført kraft når sensorsystemet oppdager hjulslipp.

Audi bedyrer imidlertid at systemet er langt mer avansert enn vanlig Haldex. Her er det to «koblinger» som skaper firehjulsdrift. Den ene er ved girkassa, og den andre er ved bakakselen. Begge disse går i inngrep når bilen skal ha firehjulsdrift, noe den f.eks. alltid har ved igangsetting.

Audi sier at bilen bare er forhjulsdrevet når firehjulsdrift ikke er nødvendig. Ved kun forhjulsdrift er mellomakselen i ro med Ultra-systemet (i motsetning til med vanlig Haldex, der den spinner kontinuerlig). Dette sparer noen dråper drivstoff. Systemet baserer seg på sensor- og datastyring til å «forutse» hvordan kraften best skal fordeles.

Vår erfaring så langt er at systemet virker effektivt. I en blindtest tror vi at de fleste ville slitt med å si sikkert om en ellers lik Audi hadde vanlig quattro eller quattro Ultra.

BMW X3 har permanent firehjulsdrift skapt av en sentral fordelingsenhet. Her er det en clutchbasert enhet ved girkassa som dirigerer krefter fram- og bakover etter behov. Grunninnstillingen er mest kraft til bakhjulene – litt mer nå enn på forrige X3, ifølge BMW.

BLI ABONNENT: Artikkelen er hentet fra Vi Menn. Klikk her for å abonnere, eller få tilgang til hele arkivet på vimennpluss.no.