Test: BMW 7-serie 750iL xDrive

En maktdemonstrasjon av hva som er mulig.

Publisert

Den nye 7-serien er BMWs direkte mottrekk til den nye generasjonen S-klasse fra Mercedes, som utvilsomt satt en helt ny standard for hva som forventes av de beste premiumbilene - bilene som brukes til å eskortere statsministre, statsråder og VIP-er over hele verden.

7-serien skal gjøre luksus på "BMW-esk", og vi har tatt en nærmere titten på den utlimate utgaven: 750-varianten i "lang" utgave med V8-motor og xDrive.

Dette er en form for bil som det er ekstremt vanskelig å teste på en objektiv måte. Med kraftig motor og det ypperste innen teknologi og komfort, er det nesten umulig å si at den er bedre eller dårligere enn konkurrenter som S-klasse og A8. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er dette noe av det aller ypperste på markedet.

Det blir ikke lettere å vurdere når man vet at de aller fleste som blir sittende bak rattet her, vil være betalt for det - mens den virkelige luksusen er baksetet.

Vi har denne gangen derfor heller gjort testen til en bildereise.

Med sine 5238 mm, er den lange utgaven av 7-serie ganske nøyaktig like lang som S-klasse i lang utgave. Legg merke til de svært lange dørene bak.
Designet på bilen er utvendig relativt diskret, men med M-pakke fremstår den likevel ganske tøff. Legg spesielt merke de to store pottene bak.
Rene, maskuline linjer og heftige felger skaper en form for tøffhet i et diskret design.
Under panseret finner vi en 4,4-liters biturbo bensin-V8 som yter 450 hestekrefter og har et dreiemoment på hyggelige 650 Nm.
Bilens 8-trinns automatiske girkasse kan både være silkemyk i giringene, og et monster hvis du virkelig ønsker å presse bilen til sitt ytterste. For selv om 750i har marginalt mindre krefter enn S500, sørger karbonfiberbruk i takkonstruksjonen for at vekten holdes på "bare" 1,9 tonn - og dermed kan du oppnå 0-100 på 4,5 sekunder!
Dreiemomentet er tilgjengelig på så lavt turtall, at dette er den første bilen vi noen sinne har kjørt som kan cruise på landevei på under 1000 RPM. Vi så turtall ned mot 850 RPM. Det får man forøvrig dokumentert gjennom et digitalt display.
Kreftene fordeles til alle fire hjul gjennom xDrive-systemet, noe som gir fortreffelig fremkommelighet.
7-serie er ganske unik i BMWs lineup, ved at den har luftfjærer både foran og bak. Bilen har en rekke kjøremoduser, som endrer bilens kjøreegenskaper til dels betydelig. Holder du inne Off-knappen lenge nok på vinterføre, får du den svært interessante opplevelsen av å håndtere en 5,24 meter lang bil, med 650 Nm dreiemoment, uten antispinn og stabilitetskontroll. Det klarer bilen faktisk å håndtere på en utmerket måte, men vi anbefaler ikke å sitte i baksetet når det skjer.
Har du passasjerer i baksetet, er 7-serien faktisk utstyrt med to nivåer av komfort-modus for maksimal sømløs flyt. Med den aktivert er den nesten like komfortabel som en S-klasse.
Den virkelige komforten finner man i en av bilens to bakseter, som selvsagt har massasjefunksjon og en gedigen skjerm hver.
Passasjersetet foran kan foldes nesten helt sammen, slik at man får en utvidet komfortfunksjon. Bakseteryggen legges ned, og du kan legge beina høyt.
Komforten i baksetene er fantastisk, og hodestøtten er som å legge hodet på en god sovepute.
I motsetning til på S-klasse og Lexus LS, opplevde vi at vi faktisk kunne strekke ut føttene i baksetet.
I midtkonsollen bak er det montert et eget nettbrett som du kan ta ut. Her styrer du mesteparten av bilens funksjoner. Midtkonsollen er ellers selvsagt utstyrt med egne varmeelementer, slik at alt oppleves lunt, selv på vinteren.
I mørket finner du raskt ut at du kan stille veldig, veldig mange lysinnstillinger for å gi bilen den riktige atmosfæren. Med massasje i ryggen, og en veldig god støyisolering, er det vanskelig å se at livet som passasjer kan bli noe særlig bedre.
Skjermen styres selvsagt ved hjelp av en egen fjernkontroll.
BMW har ligget litt bak sine konkurrenter på lydkvalitet. H/K-systemene har ikke gitt den samme kvaliteten som du får fra Mercedes og Lexus. I nye 7-serie kan du nå få B&W-anlegg, noe vi trodde vi skulle applaudere. Men vi beklager BMW og B&W, for dette anlegget har for mange innstillinger og ikke i nærheten av like klar lyd som konkurrentene. Vi vil ikke velge mellom lydmoduser av typen konsert, lounge, studio osv, og etter det stille EQ-innstillinger. Hvorfor kan vi ikke bare få en klokkeklar diskant, presis mellomtone og en bass som spiller med overskudd? Altså alt det B&W egentlig er kjent for å levere til stua...?
I forsetene ser 7-serien med første øyekast ut som en hvilken som helst annen BMW.
Det er ikke noe galt å si om komforten i forsetene heller.
Går du den litt nøyere i sømmene, ser du derimot at alt har fått en kvalitetsheving. Blant annet er nesten alle knappene i metall.
I dashbordet vil en også se at BMW har endret det meste av knapper, og introdusert en ny trykkfølsom skjerm, som styrer blant annet varme/kjøling i seter.
Menysystemet på infotainment-systemet er endret. Skjermen har fått trykkfølsomhet. Og bilens gimmick er at du kan styre lydnivået ved å bevege pekefingeren i sirkel foran skjermen. Du kan også avvise eller svare på anrop på mobilen ved å "sveipe" til venstre eller høyre. I praksis er ikke dette noe du vil bruke i særlig grad, men BMW mener dette er første skritt mot en fremtid der du aldri trenger å ta øynene bort fra veien, men bare bruker "gester" for å styre bilen.
Nattkamera er knapt noen nyhet lenger, men er selvsagt på plass om du skulle ønske det.
BMW har forøvrig kopiert, og høynet, Mercedes innsats med lukt i bilen. Du kan velge mellom fire forskjellige lukter som kan pumpes ut i bilen gjennom AC-systemet.
Bagasjerommet på 515 liter gir plass til det meste du trenger - men du kan i likhet med de fleste andre bilene i denne klassen ikke legge ned baksetene. Det er heller ingen skiluke på plass.
Selv med vinterdekk, er det ikke noe stygt å si om bilens uttrykk.
Den nye grillnyrene er rett frem enorme - og tøffe.
Neste gang du ser denne bilen, er sannsynligheten stor for at det det sitter en VIP i baksetet.
Når det kommer til kjøreegenskaper, er det ikke til å komme utenom at 750iL er en veldig lang og tung bil. Det føles, og det er det ingen grunn til å legge skjul på. Men med 450 hestekrefter, adaptivt understell, dynamisk styring og en kompetent girkasse er det heller ingen tvil om at 7-serien er den mest kjøreglade bilen i denne klassen. Kreftene oppleves massive, akselerasjonen og grepet er overraskende bra, lyden fra V8-motoren er berusende - og balansen i bilen er faktisk veldig god. Men det er likevel en bil som er mer komfortabel enn sportslig. Men den er mer sportslig enn konkurrentene.
Ja, og så var det nøkkelen da. BMW har bestemt seg for å gå for en gigantisk nøkkel med en liten datamaskin inni og en trykkfølsom skjerm. Denne kan brukes til å fjernestyre motorvarmeren, se status på bilen - og fra biler produsert i mars i år kan du fjernstyre bilen inn og ut av garasjen.
Så til spørsmålet: Er den bedre enn S-klasse? Nei, men den er like bra fordi den er tilstrekkelig annerledes.

BMW 7-serie 750iL xDrive

Motor: V8 twinturbo bensin
Volum: 4,4/4395 ccm
Effekt: 450 HK v/5500 RPM
Dreiemoment: 650 Nm v/1800 RPM
Girkasse: 8-trinns automat
Drift: xDrive / Alle
Størrelse: 5238/1902/1485 mm
Egenvekt: 1915 kg
Bagasjeplass: 495 liter
Hengerfeste: 2615 kg
Toppfart: 250 km/t (elektronisk begrenset)
0-100: 4,5 sekunder
Forbruk: 0,83 l/mil
CO2: 192 g/km

Pris:
Modelltype: 1.566.000
Testbil: 2.045.830

Ekstrautstyr inkluderer alt fra "Executive Lounge"-pakke til 124.500 kroner til B&W Diamond-lyd til 50.000, M Sportpakke, tilhengerfeste, Panoramaglasstak, kupévarmer, HUD, Surround View, med mye mer.

Det gode

  • En maktdemonstrasjon av hva som er mulig å få til av komfort og kjøreglede
  • Den første bilen vi har kjørt hvor vi faktisk kan strekke ut beina i baksetet
  • Selv om komfort står i høysetet, viser BMW at selv store VIP-biler kan være kjøreglade
  • Imponerende krefter og kraftlevering
  • Nydelig lyd fra V8-motoren, og samtidig godt lydisolert
  • Har forbedret markedets beste infotainment-system
  • Har "alt" av utstyr
  • Ser overraskende tøff ut
  • På langkjøring er ikke forbruket avskrekkende

Det dårlige

  • Vi hadde forventet mer klarhet i lyden fra B&W-anlegget
  • Nøkkelen er fysisk sett for stor
  • Vi får en bitteliten følelse av at S-klasse har vært en stor inspirasjon. (Hint: Lukt i A/C)

Det grusomme

  • Helt uoppnåelig for "vanlige" folk