Test: BMW 5-serie 530d Touring xDrive (2017)

Ganske enkelt en fantastisk bil - både for store og små.

KRAFTFULL: BMWs 5-serie Touring er en bil som har en diskret, men likevel kraftfull tilstedeværelse.
Publisert

La det ikke være noen tvil om at stasjonsvogna står i en helt særstilling i Norge, og nå har endelig BMW begynt å levere Touring-utgaven av sin nye 5-serie.

At dette er en bil mange har ventet på er utvilsomt, ikke minst politiet som inngikk en kontrakt med BMW rett før den nye modellen ble avslørt.

Vi har tidligere testet sedan-utgaven i flere varianter - med til dels stor entusiasme, og nå har endelig turen kommet til stasjonsvogna.

Kjent oppskrift

BMW har ikke funnet opp hjulet på nytt for stasjonsvogna, og følger sedanen nesten til punkt og prikke. Stasjonsvogna er noen millimeter lenger, og bittelitt lavere - men ellers er alt det grunnleggende identisk.

Den store forskjellen ligger i utformingen av bakenden.

BMW har gått for en veldig skrå bakluke.

Forskjellen i antall liter er derimot mindre enn du skulle tro, fordi BMW har valgt en nesten combicoupé-aktig utforming på bagasjeluken med et svært skrånet bakvindu. Dette spiser opp en god del av bagasjeplassen målt i liter.

Bilen har derfor «bare» 570 liter bagasjerom - mot 530 på sedan-utgaven. Dette er nesten det samme som på Volvo V90, som har den samme skråningen på bakvinduet, mens Mercedes E-klasse stasjonsvogn byr på 640 liter.

Det er godt med plass, men BMW vil helst ikke at du skal stable over vindushøyde.

Disse tallene skal man ikke legge altfor mye vekt på, for det er sjelden man stabler bagasjerommet spesielt mye høyere enn baksetene. Utformingen på selve bagasjerommet er derfor viktigere enn selve måltallet, og 5-serien har en ganske rasjonell utforming med lite kriker og kroker.

Det er ikke noe å klage på når det kommer til bakseteplassen.

Forøvrig kan baksetene selvfølgelig enkelt legges ned ved å trykke ned en knapp ved bakluken, fremfor at du må gå inn og legge dem ned manuelt.

Det skal nevnes at stasjonsvogna også påfører bilen 105 kg ekstra vekt.

Et kraftverk av en motor

Da vi testet 530i tidligere, var det med en viss tristhet siden 30-tallet nå var plassert på en 2-liters, 4-sylindret motor basert på den samme motoren som sitter i 520i. Det skaper et ganske annet lydbilde, men også en helt annen momentkurve.

Under panseret på vår testbil denne gangen, som også har fått 530-stempel - men i dieselutgave - er det derimot fortsatt en sekser på tre liter som sitter.

Dette gir 5-serien en virkelig storbilfølelse med det kraftige dreiemomentet, og den distinkte lyden. Ikke det at du skal bite deg altfor mye merke i nettopp lyden, for BMW har gjort en strålende jobb med støyisolering - og selv fra eksospotta er det forholdsvis rolig. Det fremstår mest som en godmodig romling.

Kreftene spres kompetent til alle fire hjul gjennom BMWs avanserte xDrive-system, og dette gjør at ingen krefter kastes bort - og naturligvis god fremkommelighet på vinteren.

Bilen fremstår ikke overveldende eksplosiv i akselerasjonen, men du får en følelse av en motor som aldri gir seg - og som ikke bryr seg nevneverdig av om det kommer en motbakke. Det føles veldig avslappende.

Den ekstra vekten gjøre bilen en anelse mindre leken, men den den har likevel et mer sportslig nivå enn konkurrentene. En blir sittende med en ganske merkelig følelse av å kjøre en stor og komfortabel bil, som likevel ønsker noe litt ekstra.

Det vi hadde forventet

Etter å ha blitt godt kjent med 5-serien tidligere, opplever vi den nye stasjonsvogna som en bil som lever opp til de forventningene vi hadde.

Dette er en stor familiebil som kanskje først og fremst er overraskende behagelig og komfortabel å kjøre, men som likevel klarer å presse frem den velkjente BMW-kjøregleden.

BMW 5-serie 530d Touring xDrive

Motor: R6 turbodiesel
Volum: 3,0/2993 ccm
Effekt: 265 HK v/4000 RPM
Dreiemoment: 620 Nm v/2000 RPM
Girkasse: 8-trinns automat (Steptronic)
Drift: xDrive / Alle
Størrelse: 4943/1868/1464 mm
Egenvekt: 1800 kg
Bagasjeplass: 570 liter
Hengerfeste: 2000 kg
Toppfart: 250 km/t (elektronisk begrenset)
0-100: 5,6 sekunder
Forbruk (NEDC): 0,53 l/mil
CO2: 139 g/km

Pris:
Modelltype: 717.400 kroner
Testbil: Ukjent, ca 900.000

Det gode

  • Tilbyr en utrolig uanstrengt kjøreopplevelse
  • En overflod av krefter
  • Svært velfungerende interiør
  • Et av markedets beste infotainmentsystemer
  • Godt støyisolert
  • Kjøreglede på tross av at dette er en stor bil
  • Godt med bakseteplass
  • Diskret luksus

Det dårlige

  • Utformingen av bagasjeluken går noe på bekostning av plassen
  • Forholdsvis kostbar
  • Stasjonsvogn og ladbar hybrid er ikke en mulig kombinasjon

Det grusomme

  • Ingenting