Test: BMW 4-serie 420d Grand Coupé xDrive
En liten forskjell hever bilen flere hakk.

Med stor fare for å gjenta oss selv: BMW har gjennomgått en vanvittig utvikling de siste årene. De har gått fra å produsere en liten håndfull biler, til å nå ha en av de bredeste modellspekterene på markedet.
En god del av utviklingen har vært reelt nybrottsarbeid, mens resten har handlet om å maksimere verdien av utviklingen de har gjennomført.
Det å produsere en bil er ikke spesielt dyrt, men det å utvikle en ny bil fra bunn av - vel, det er eksepsjonelt dyrt. Prisanslagene varierer voldsomt, men vi snakker milliardbeløp.
Mer for mindre
En av de største utviklingene i bilbransjen de siste årene har derfor vært å gjøre bilutvikling billigere, gjennom satsingen på såkalte modulære plattformer.
Tenk på det nærmest som legobrikker: Å utvikle alle brikkene tar tid, men når man først har brikkene, kan de settes sammen på mange måter uten særlig problem.

Skal du ha en litt lenger bil? Ikke noe problem, et par skruer bytter plass - og så er det bare å plassere nye paneler utenpå, og du har en ny bil.
VW-konsernet er blitt eksperter på dette. Ikke bare er for eksempel Golf og A3 praktisk talt den samme bilen - noe som gir to til prisen av en på utvikling - men når de nå lanserer en ny Passat, er det samme teknologien som ligger i bunn. Det sparer en mye penger på.

Dobler antall modeller
BMW har ikke så mange merker som VW å dele kostnadene på, men de har funnet en annen måte å utnytte dette på: De har utviklet 1-, 3- og 5-serien som basisbiler som alle kjenner til som vanlig, men de har sluttet å lage coupévarianter av disse modellene. Disse karosserivariantene kaller de nå en helt ny serie som er hakket høyere nummerert (og priset) enn basismodellen.
2-serie er egentlig en 1-serie coupé, 6-serie er 5-serie coupe - og siste skudd på stammen er altså 4-serie. Det samme konseptet har de også startet på sine X-modeller.
Utviklingsmessig får en dermed nærmest to bilserier for prisen av én.

Men BMW har ikke stoppet der. Når de først har en ny modellserie, er det gode muligheter til å utvikle konseptet videre. Etter at Mercedes hadde braksuksess med sin 4-dørs coupe CLS, så snudde BMW seg rundt og lagde en 4-dørs 6-serie, som de ga navnet «Gran Coupé». Og når de da lanserer en 4-serie, var det bare naturlig å gjøre det samme igjen.
En mer praktisk 4-serie
Og da har vi brukt veldig mange ord på å fortelle at den nye 4-serie Gran Coupé rett og slett er en 4-dørs 4-serie. Noe særlig mer hokus pokus er det ikke.
Det betyr derimot at du faktisk får benyttet den relativt romslige bakseteplassen som det er i en 4-serie, uten at det går nevneverdig på bekostning av de lekre linjene som 4-serien.

Men det er en liten forskjell til: Gran Coupé-utgaven er en anelse høyere enn coupévarianten, slik at du skal ha litt mer plass til hodet i baksetene. Høyere taklinje utvider også bagasjerommet til nøyaktig samme kapasitet som 3-serie sedan.

Dermed er det god grunn til å kunne si at 4-serie Gran Coupé er som en vanlig 3-serie sedan. Bare penere å se på.
Ja, og litt tyngere da. 20 kilo skiller 3-serie og 4-serie, og ytterligere 60 kilo skiller Gran Coupé. Dette påvirker forbruket i minimal grad, og gjør bilen minimalt mindre presis i svingene - men øker samtidig nyttesten med 100 kg.
Norges-motor
Vår testbil er utstyrt med en norgesvennlig 2-liters dieselmotor på 163 hestekrefter og xDrive.
Dette er en nedtunet versjon for det norske markedet, og en kan føle at motoren egentlig kan mer, men ikke får helt utløp for det, men den fungerer veldig godt til vanlig bruk. Det eneste vi har å utsette er at den er litt grov i lyden for vår smak, men den oppfører seg bedre enn den høres ut.
Til å være dieselmotor kommer dreiemomenttoppen litt sent, ved rundt 1750 RPM, og effekten er kunstig holdt tilbake på toppen noe som gjør at man har et litt lite register å spille på - men i kombinasjon med BMWs eminente 8-trinn automatiske girkasse tenker du aldri på det som sjåfør.

Når det er sagt så er Gran Coupé tilgjengelig i samme motoriseringer som vanlig 4-serie, altså alt fra fra 418d til 435i - så det er litt å velge mellom. Det eneste du ikke kan få er M4 med fire dører.
Snakker vi om kjøreegenskaper, så føles det som en 4-serie. Den er en anelse tyngre enn sin navnebror, og dette påvirker blant annet akselerasjonen minimalt, og den er kanskje marginalt mindre presis på grensen, men du skal være godt over middels bilinteressert for å kjenne 60 kilo ekstra.

Ganske enkelt genialt
Hadde det ikke vært for prisforskjellen, ville vi sagt at dette er en bil som i praksis tar livet av 3-serie sedan. Den er like praktisk og bedre å se på, uten at det strengt tatt er så veldig mye mer som skiller.
Det er litt komplisert å sammenligne en 3- og 4-serie prismessig på grunn av forskjeller i standardutstyr, men de rene OFV-tallene viser at Gran Coupé koster rundt 20.000 kroner mer enn en tilsvarende 4-serie - noe som er 70 prosent avgiftene sin skyld.
Men en 4-serie er igjen flere titusner dyrere enn en 3-serie, og om det er verdt det ... Det er det bokstavelig talt øyet som bestemmer.