Plug-in hybrid

Test av 19 ladbare hybrider: Store sprik i forbruk

Vi har sett nærmere på 19 ladbare hybrider - som Mitsubishi Outlander PHEV, Passat GTE, BMW 225xe og Volvo XC 60/90 T8 - og sammenlignet dem med modellsøsken med vanlig motor. Avvikene mellom testet og oppgitt forbruk er på noen modeller enorme. Men skal du ha en virkelig gjerrig bil så bør du se til Kia.

Pluss ikon
VOLVOS BESTE LADBARE HYBRID: Volvo V90 T8 AWD setter med 407 hk D5 AWD med 235 hk grundig på plass. D5 er imidlertid best på forbruk, med 0,58 mot 0,68 liter. Avgiftssystemet vårt gjør at T8 er 24.000 kroner rimeligere.
VOLVOS BESTE LADBARE HYBRID: Volvo V90 T8 AWD setter med 407 hk D5 AWD med 235 hk grundig på plass. D5 er imidlertid best på forbruk, med 0,58 mot 0,68 liter. Avgiftssystemet vårt gjør at T8 er 24.000 kroner rimeligere. Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)
Sist oppdatert

Ladehybrider er et temmelig særegent norsk fenomen i bilverdenen anno 2018, i hvert fall når det kommer til markedsandeler.

Årsaken: Avgiftssystemet vårt favoriserer dem kraftig. For mange ladehybrider kan vi spissformulert si at du får en ekstra motor med på kjøpet.

I andre land er det som regel motsatt. Der gjenspeiler prisen på ladehybrider at de, grovt forenklet, har to sett med drivlinjer pluss et kostbart batteri. Dermed blir ladehybridene dyrere enn sammenlignbare biler med vanlig motor.

EKSKLUSIV TEST: Tesla Model 3

Bredt spekter

Vi Menn Bil har testet det aller meste som finnes av ladehybrider. Samtidig har vi testet «normalutgaver» med kun bensin- eller dieselmotor av mange av de samme modellene. Det gir et bredt innblikk i likheter og forskjeller i forbruk og ytelser.

BLI ABONNENT: Denne artikkelen er hentet fra Vi Menn. Klikk på bladet for å abonnere (15 utgaver + digitalt steketermometer for 298,-) eller les hele arkivet på vimennpluss.no.
BLI ABONNENT: Denne artikkelen er hentet fra Vi Menn. Klikk på bladet for å abonnere (15 utgaver + digitalt steketermometer for 298,-) eller les hele arkivet på vimennpluss.no.

Mange ganger ser vi også andre ting som skiller, som at ladehybridssystemet stjeler av bagasjeplassen.

Om du ikke er kjent med materien, bør du merke deg at det er store forskjeller på ladehybrider. De favner alt fra ganske små kompaktbiler tydelig rettet mot lavt forbruk, til svære SUV-er der hybridsystemet mest av alt handler om å tilføre ekstra kraft.

Forskjellene i rekkevidde i elmodus er svært stor – i testene våre fra under 20 km til godt over 50 km.

Bruksmåte avgjør forbruk

Nedenfor kan du finne resultater og inntrykk for 19 bilmodeller vi har testet både som ladehybrid og i versjoner med vanlig motor.

Når det gjelder forbruket, er det én ting som testresultatene ikke fullt ut gjenspeiler, og som det er viktig å ta med i betraktningen: Om du kun kjører korte distanser, og lader hver gang du stopper, kan du kjøre de fleste ladehybrider uten å bruke drivstoff.

Forbruksresultatene vi gjengir her, er fra vår faste testrunde på 20 mil. Vi starter runden med fulladet batteri med alle ladehybrider.

Alle biler, uansett energikilde, blir kjørt så likt som mulig på fastsatt tid.

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Volvo V90

Vi har omtalt V90 T8 AWD som Volvos beste ladehybrid. Med 407 hk setter den D5 AWD med 235 hk grundig på plass (3,5 mot 4,4 sekunder for 60-100 km/t). D5 er imidlertid best på forbruk, med 0,58 mot 0,68 liter. Avgiftssystemet vårt gjør at T8 (fra 665.000 kroner) er 24.000 kroner rimeligere.

  • Forbruk D5 AWD (testet/oppgitt, l/mil): 0,58/0,56
  • Forbruk T8 AWD (testet/oppgitt, l/mil): 0,68/0,22

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

VW Passat

I motsetning til mange andre ladehybrider er hovedrommet i bagasjerommet intakt i GTE – bare rommet under gulvet er tatt av hybridsystemet. GTE med 218 hk er så rask (3,6 sek. for 60-100 km/t) at den får en 2,0 TDI 4Motion til å virke småtreg (5,4 sek.). Forbruket er hhv. 0,52 og 0,60 l/mil. Begge versjoner selges i ferdigutstyrte kampanjepakker til litt under en halv million, men folket har talt: De kjøper nesten bare GTE, selv om muligheten for firehjulsdrift må ofres.

  • Forbruk 2,0 TDI (testet/oppgitt, l/mil): 0,60/0,43
  • Forbruk GTE (testet/oppgitt, l/mil): 0,52/0,17

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

BMW 5-serie

Av nye 5-serie har vi testet ladehybriden 530e (fra 534 600 kroner) og 520d xDrive aut (fra 568 800 kroner. Om ladehybriden koster minst, kan den ikke fås med dieselbilens firehjulsdrift, og heller ikke som stasjonsvogn – to klart begrensende faktorer. Med 252 hk har 530e 62 hk mer enn 520d, og den leker seg med dieselbilen i akselerasjonstestene (3,4 mot 5,0 sekunder for 60-100 km/t). Forbruk i 20-milsrunden er tilnærmet likt; rundt gode 0,55 l/mil.

  • Forbruk 520d (testet/oppgitt, l/mil): 0,58/0,49
  • Forbruk 530e (testet/oppgitt, l/mil): 0,55/0,19

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Mercedes C-klasse

C 350e har typiske ladehybridsvakheter som krympet bagasjerom og liten tank. Men er det en stasjonsvogn med rask akselerasjon du er ute etter, er du kommet rett: 279 hk ga 0-100 km/t på 5,9 sekunder i vår test. En C 180 aut. koster rett nok drøyt 20 000 kroner mindre, men med 156 hk blir den utklasset (9,5 sek.). C 350e bruker minst med 0,6 l/mil.

  • Forbruk C180i sedan (testet/oppgitt, l/mil): 0,74/0,54
  • Forbruk C350e (testet/oppgitt, l/mil): 0,6/0,21

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

BMW 3-serie

Den eneste 3-serieversjonen vi har kjørt med like lavt forbruk som ladehybriden 330e, er 320d Efficient Dynamics (en forbruksoptimert utgave). Begge brukte 0,52 l/mil i testrunden. Men 330e med 252 hk er mye raskere (3,5 mot 4,9 sek. på 60-100 km/t). Prisen for 330e er fra 432 300 kroner, knappe 20 000 mindre enn 320d ED aut. Ulemper ved ladehybriden er liten tank (41 liter) og skuffende bagasjeplass.

  • Forbruk 320d (testet/oppgitt, l/mil): 0,52/0,43
  • Forbruk 330e (testet/oppgitt, l/mil): 0,52/0,21

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Audi A3 Sportback

A3 har vi testet som ladehybriden e-tron (fra 339 100 kroner, alle priser uten lev.kost.) og i en rekke andre versjoner. Nesten lik i pris er A3 1,5 TFSI aut. Den har 150 hk og 250 Nm, mens e-tron har 204 hk og 350 Nm. Det gir sistnevnte akselerasjon i GTI-klassen. Forskjellen i testforbruk er neglisjerbar, med 0,55 l/mil for 1,5 TFSI og 0,52 l/mil med e-tron. Ladehybriden har betydelig mindre bagasjerom.

  • Forbruk 1,5 TFSI (testet/oppgitt, l/mil): 0,55/0,51
  • Forbruk e-tron (testet/oppgitt, l/mil): 052/0,17

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Mini Countryman

Versjonene Cooper S E og All4 aut. koster begge rundt 380 000 kroner. Begge har firehjulsdrift og halvannenliters bensinmotor, men ladehybriden har 224 hk, All4 kun 136 hk. Derfor akselererer Cooper S E dobbelt så fort (3,5 mot 7,0 sek. for 60-100 km/t). Ladehybriden vinner forbrukstesten også, med 0,56 mot 0,72 l/mil. Ulempene er de vanlige, med trangt bagasjerom og liten tank.

  • Forbruk All4 (testet/oppgitt, l/mil): 0,72/0,60
  • Forbruk S E (testet/oppgitt, l/mil): 0,56/0,25

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Kia Niro

Særegen duell i denne sammenhengen: Ladehybrid mot vanlig hybrid. Med likt utstyr koster ladehybriden 321 400 kroner, 15 000 kroner mer enn hybriden. De har samme hybridmotor med 141 hk, men ladehybriden har størst batteri og veier knappe 100 kg mer. Ladehybriden har meget god rekkevidde, og det bidrar til rekordlavt forbruk: 0,30 l/mil i testrunden. Den vanlige hybriden brukte 0,46 l/mil.

  • Forbruk hybrid (testet/oppgitt, l/mil): 0,46/0,38
  • Forbruk ladehybrid (testet/oppgitt, l/mil): 0,30/0,13

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

VW Golf

Golf GTE eller Golf GTI? Det er omtrent dødt løp i akselerasjonstestene våre, først for 80-120 km/t siger GTI (her i tidligere utgave med 230 hk) tydelig ifra med 4,2 mot 4,7 sekunder. Kjøreopplevelsen er ikke lik, for GTE er såpass mye tyngre at den minner mer om en større bil.

Hybridsystemet er effektivt: GTE bruker bare 0,44 l/mil i testrunden, GTI 0,72 l/mil. GTE koster fra 360 500 kroner – nesten 200 000 kroner mindre enn GTI DSG.

  • Forbruk GTI (testet/oppgitt, l/mil): 0,72/0,64
  • Forbruk GTE (testet/oppgitt, l/mil): 0,44/0,16

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

BMW 2-serie Active Tourer

BMW 225xe har solgt uvanlig godt til å være en kompakt flerbruksbil. Sammenlignet med 218i får du firehjulsdrift i stedet for forhjulsdrift og 224 hk i stedet for 160 hk, og du slipper 5000 kroner billigere fra det (225xe koster fra 384 700 kroner). 225xe er langt raskere, med 7,0 mot 10,7 sekunder for 0-100 km/t i våre målinger. Forbruket er betydelig lavere, med 0,55 mot 0,68 l/mil. Ladehybriden har 68 liter mindre bagasjevolum og liten tank.

  • Forbruk 218i (testet/oppgitt, l/mil): 0,55/0,58
  • Forbruk 225xe (testet/oppgitt, l/mil): 0,68/0,25

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Mercedes GLC

GLC 350e 4Matic har 320 hk og er rask (3,3 sekunder for 60-100 km/t), og drivlinja har god komfort. Men dieselversjonen 220d har sine fordeler: Mye større bagasjerom (160 liter mer) og tank, og med 0,58 l/mil i testrunden går den billig for biltypen. Beste forbruksresultat for GLC 350e er til sammenligning 0,68 l/mil. Frapris for 350e er 560 000 kroner, 220d er 58 000 kroner dyrere.

  • Forbruk 220d (testet/oppgitt, l/mil): 0,58/0,50
  • Forbruk 350e (testet/oppgitt, l/mil): 0,68/0,25

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Volvo XC60

Ladehybriden T8 AWD og dieselversjonen D4 AWD har likt testforbruk (0,64 l/mil), og D4 koster 20 000 kroner mindre (fra 692 000 kroner). Deretter taler alt for å velge T8: 407 mot 190 hk betyr at T8 lager hakkemat av D4. 5,9 mot 9,8 sekunder for 0-100 km/t er bare ett eksempel. Ladehybridens ekstra tyngde gir i tillegg bedre komfort.

  • Forbruk D4 AWD (testet/oppgitt, l/mil): 0,64/0,56
  • Forbruk T8 AWD (testet/oppgitt, l/mil): 0,64/0,23

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Mitsubishi Outlander

Ladehybriden Outlander PHEV med 202 hk er jevngod i ytelser (ca. 5,5 sek. for 60-100 km/t) og forbruk (rundt 0,65 l/mil) med dieselalternativet 2,2 DI-D aut. med 150 hk. I PHEV er det elmotoren som driver bakhjulene. Elmotoren er mye svakere enn bensinmotoren, så kjøreopplevelsen minner mest om en forhjulsdrevet bil. Batteriet tar plass bak og gjør at PHEV kun selges som femseter (DI-D kan fås med sju). Med frapris på 450 600 kroner får du Outlander PHEV Intense+ 64 000 kroner billigere en dieselutgaven med samme utstyrsgrad.

  • Forbruk DI-D (testet/oppgitt, l/mil): 0,64/0,58
  • Forbruk PHEV (testet/oppgitt, l/mil): 0,65/0,17

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Audi Q7

Vanlig 3,0 TDI med 272 hk, eller e-tron med 373 hk for 20 000 kroner mindre? Valget gir seg selv. E-tron (fra 890 000 kroner) har stort batteri og god elrekkevidde, og den steintunge bilen greide seg med smått utrolige halvliteren på mila i testrunden (0,83 l/mil med 3,0 TDI; vi noterte høyere forbruk for e-tron i en vintertest). Litt raskere er e-tron også, med 6,9 mot 7,6 sekunder for 0-100 km/t.

  • Forbruk 3,0 TDI (testet/oppgitt, l/mil): 0,83/0,59
  • Forbruk e-tron (testet/oppgitt, l/mil): 0,50/0,18

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Volvo XC90

Modellparet T6 (bare bensinmotor, 310 hk) og T8 (ladehybrid, 407 hk) oppsummerer effekten av norske avgifter: De har samme bensinmotor, men T8 har elmotor i tillegg. Dermed blir T8 mye billigere, med 915 000 kroner mot 1 051 000 kroner (begge med utstyrsgrad Inscription). Vi liker T6 best på vinterføre fordi den har bedre AWD-system, men T8 er raskere og går billigere i testrunden (0,71 mot hele 0,95 l/mil – T6 med ekstrem dekkdimensjon).

  • Forbruk T6 AWD (testet/oppgitt, l/mil): 0,95/0,81
  • Forbruk T8 AWD (testet/oppgitt, l/mil): 0,71/0,26

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Mercedes GLE

Vi har kjørt to versjoner av GLE, en 500e og en 250d. Det betyr 442 mot 204 hk, og akselerasjon som et børseskudd (3,1 sek. for 60-100 km/t) mot mer sedvanlige testresultater for dieselbilen (5,2 sek.). Men 500e har latterlig kort el-rekkevidde, og testforbruket er 0,93 l/mil. 250d kan vifte med fornuftsdata som mye mer bagasjeplass og lavere forbruk (0,78 l/mil), men koster utrolig nok 25 000 kroner mer enn 500e, som starter på 826 000 kroner.

  • Forbruk 250d (testet/oppgitt, l/mil): 0,78/0,57
  • Forbruk 500e (testet/oppgitt, l/mil): 0,93/0,35

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

BMW X5

40e eller 40d? Begge har 313 hk, begge går i praksis like fort (under 4 sekunder for 60-100 km/t). Derimot bruker ladehybriden litt mindre drivstoff enn den uvanlig tørste dieselbilen (som hadde ekstrem dekkdimensjon), med 0,83 mot 0,91 l/mil i testrunden. Ladehybriden har betydelig mindre bagasjerom (500 mot 650 liter), men prisen avgjør alt: 40e starter under 800 000 kroner, 40d koster fra 1 030 900 kroner.

  • Forbruk X5 40d (testet/oppgitt, l/mil): 0,91/0,60
  • Forbruk X5 40e (testet/oppgitt, l/mil): 0,83/0,34

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Porsche Panamera

Panamera Turbo med 550 hester fra V8-motor mot 462 hk i E-Hybrid: Turbo bruker tett på literen på mila i testrunden, mens hybriden klarer seg med like over 0,7 l/mil. 0-100 km/ tar bare 3,9 sekunder for Turbo, men E-Hybrid trenger heller ikke mer enn 4,5 sekunder (i høljregn med vinterdekk). Prisforskjellen er voldsom: E-Hybrid får du fra én og en kvart million, Turbo koster over 2,1 million kroner.

  • Forbruk Turbo (testet/oppgitt, l/mil): 0,99/0,93
  • Forbruk E-Hybrid (testet/oppgitt, l/mil): 0,71/0,25

Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

BMW 7-serie

740e mot 730d xDrive betyr toliters bensinturbo med elmotorhjelp mot treliters diesel. Begge testbiler hadde firehjulsdrift, og begge var i lang utgave. Du sparer drøyt 230 000 kroner på ladehybriden (fra 1 055 900 kroner), som dessuten har overlegent raskest mellomakselerasjon med 3,3 mot 4,4 sekunder for 60-100 km/t. Derimot er dieselbilen gjerrigst, med 0,58 mot 0,71 l/mil. Da er det litt dumt at 740e-tanken er på kun 46 liter, mot 78 liter i 730d.

  • Forbruk 730d (testet/oppgitt, l/mil): 0,58/0,56
  • Forbruk 740e (testet/oppgitt, l/mil): 0,71/0,20

BLI ABONNENT:Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Klikk her for å abonnere (15 utgaver + digitalt steketermometer for 298,-) eller les alt ukebladet har utgitt på vimennpluss.no.

Denne saken ble første gang publisert 23/05 2018, og sist oppdatert 10/04 2019.

Les også