Tesla straks klare med navigasjon «lysår foran» dagens system

Teslas innebygde navigasjonssystem skal straks få en kraftig oppjustering.

KART OG NAVIGASJON: En stor skjerm gir god oversikt over kartet med navigasjonen. En stor, ny oppdatering er straks klar.
Publisert

Alle Teslas elbiler kommer med innebygd kart- og navigasjonssystem. Det er vel og bra, men får samtidig kritikk for å gi tidvis underlige veiforklaringer, og har problemer med å finne den korteste veien.

Tesla er klar over problemet og har en stund jobbet med et nytt system.

I klassisk pompøst ordelag hevdet teslasjef Elon Musk i desember 2017 at det nye systemet er «lysår foran» dagens system.

Ifølge bloggen Electrek, som ser ut til å ha fått tilgang til bilder av de nye kartene, er en av forbedringene vesentlig mer detaljerte kart og bedre flyt i programvaren.

Kartene bygger på åpen programvare fra MapBox og Valhalla.

Detaljerte kart er viktige for eksempel i situasjoner hvor en skal navigere på veier med flere filer, og en må holde seg i riktig fil for å komme til riktig avkjørsel.

I tillegg til mer detaljerte kart skriver bloggen at Tesla også har utviklet en ny motor for ruteplanlegging.

Vi får håpe den retter opp i forslag som dette:

UNDERLIG RUTEVALG: Den raskeste ruta fra Lom til Geiranger går via riksvei 15, men Tesla foreslår denne nesten seks timer lange omveien. Det er ekstra snodig med tanke på at Tesla har bygget superladere i Bismo langs riksvei 15. Selv om Geirangerveien langs fylkesvei 63 er vinterstengt, er denne ruta ti mil og over én time lenger.

Den gode nyheten er at det nye kart- og navigasjonssystemet ser ut til å nærme seg klart for å kunne rulles ut.

I en melding på Twitter skrev Elon Musk at oppdateringen er «snart klar».