Sykkelveier skal redde norske byer, men nesten ingen sykler på vinteren

86 prosent av syklistene forsvinner på vinteren.

ILLUSTRASJON: Hittil i år har dette tellepunktet ved den dedikerte sykkelveien fra Røa/Bærum ved Gardeleiren i Oslo registrert rundt 55 syklister i hver retning per dag. Til sammenligning har ett vanlig dobbelt T-banesett 276 sitteplasser og kapasitet til nesten 1000 passasjerer.
Publisert

Norske politikere har vedtatt at absolutt all økning i persontransporten i norske byer skal skje gjennom kollektivtransport, gange og sykkel fremover.

Dette har skapt et helt nytt grunnlag for debatt og kamp om samferdselsmidlene i Norge.

Sykkel på fremmarsj

Spesielt sykkelveiutbygging har blitt fremhevet som noe som bør være hovedsatsingsområde. Fagetatene i transportsektoren mener nå at at det bør tilrettelegges for syklister på bekostning av veikapasiteten.

Entusiasmen for sykler har også blitt større etter at elsykler langt på vei har fjernet motbakker som hinder for effektiv hverdagssykling.

Vinterkulda har derimot blitt fremhevet som et argument mot å satse for mye på sykkel på bekostning av kapasitet for andre transporformer - selv om Syklistenes landsforening hevder Norge er «som skapt for vintersykling».

Sykkelveier står nesten ubrukt på vinteren

Og nå viser ny statistikk fra Statens vegvesen at sykkelveiene i stor grad er kapasitet som er uutnyttet på vinteren. Flertallet av norske syklister ønsker rett og slett ikke å sette seg på et sykkelsete når temperaturen synker.

Grafen viser samlede tall for Statens vegvesens tellepunkter for Helsfyr, Mosseveien, Tåsen og Veitvedt. Statistikken viser passeringer i begge retninger.

Tallene viser at norske syklister trives svært godt på sykkelsetet fra slutten av mars til starten av oktober. Men november, desember, januar og februar er fire måneder der norske syklister i all hovedsak lar sykkelen stå.

I fjor var det opp til sju ganger flere syklister på sommeren enn på vinteren.

Været er helt avgjørende

Statistikken viser derimot at det i 2015 var en stor økning i vintersyklingen sammenlignet med 2014. Ifølge Statens vegvesen er dette i all hovedsak på grunn av været - som har enorm betydning for antall syklister.

- De siste 3 måneder i fjor har stor økning på de fleste punkter. Dette skyldes jo litt mer økt sykkelinteresse, men i hovedsak mye bedre og varmere vær enn året før, sier Espen Sletten Hansen, planleggingsleder for miljøvennlig transport i Statens vegvesen Region øst til Side3.

Selv på sommeren viser Vegvesenets statistikk at enkeltuker kan ha endringer på +/- 70 prosent i antall syklister som følge av værendringer.