Slutt på fri fart på Autobahn?

Lyst til å føle høy fart? Da bør du ta en tur til Tyskland i nærmeste fremtid.

Publisert

Tyskland står igjen som et av de få stedene i verden der du fortsatt har muligheten til å presse bilen din så høyt opp i fart du bare klarer, uten at du mister førerkortet om politiet ser deg.

Men den store friheten på veiene er i ferd med å strammes kraftig igjen. Store deler av motorveinettet har allerede fått restriksjoner på farten, og det er også slått fast at hvis en kjører svært forot, og det oppstår en ulykke, så vil den som kjørte som et uvær få skylden.

Og nå tyder ting på at enda større deler av autobahn vil få maksfart på 120 km/t. Partiet De Grønne har nemlig vunnet seier i delstatsvalget i Baden-Württemberg - hjemstaten til Mercedes-Benz og Porsche.

Partiet er ikke fornøyd med at biltrafikk står for rundt 30 prosent av CO2-utslippene i delstaten.

- Det er klart at transportsektoren må gjøre sine bidrag for å redusere utslippet av denne skadelige gassen, sier Winfried Kretschmann, som håper på å bli delstatsminister.

Det gjenstår likevel en del forhandlinger med de andre partiene før et slik tiltak kan settes i gang. Storpartiet SPD ønsker fartsgrenser på 130 km/t, mens CDU og FDP er lite glad i fartsgrenser. De grønne tok 47,3 prosent av stemmene i delstatsvalget, sammen med partner SPD.

Mercedes er ikke særlig positive til kutting av fri fart på motorveinettet.

- Det faktum at våre biler er laget for høye hastigheter er et viktig argument i andre land. Vi ønsker å ivareta motorveistrekninger som ikke har fartsgrenser, sier Daimler-sjef Dieter Zetsche ifølge Autonews.