Slik vil fremtidens biler fungere
Bilen som alle andre kopierer får revolusjonerende teknologier.

Til neste år avduker Mercedes den nye S-klassen. Dette er en bil som først og fremst er for spesielt bemidlede personer, men i motsetning til mye annet luksuriøst som folk flest ikke har råd til, er dette en bil som vil påvirke deg mer enn du aner.
S-klassen er nemlig en bil som alltid har satt standarden for hva resten av bransjen om noen år kommer til å innføre som standardutstyr. S-klassen var for eksempel den første bilen med airbag og elektronisk stabilitetskontroll - og i nyere tid automatisk nødbrems for å unngå påkjørsler bakfra. Alt sammen er nå enten allerede påbudt ved lov, eller i ferd med å bli standardutstyr på en rekke modeller.

De siste årene har konkurransen blitt knallhard på å tilby det beste og mest avanserte sikkerhetsutstyret blant de store premiumbilprodusentene, noe som gjør det vanskelig å alltid si hvem som er først ute med noe, men når S-klassen nå kommer i en ny generasjon er det spennende å se hva slags utstyr som vi om noen år helt sikkert vil anse som en selfølge.
- De intelligente støttesystemene vil i fremtiden være i stand til å analysere komplekse situasjoner og gjenkjenne potensielle farer på veien ved hjelp av forbedrede sensorer som vil være langt mer avanserte enn de vi har i dag, forteller utviklingssjef Thomas Weber.
- Billedlig fortalt vil den nye S-klassen ikke bare ha øyne foran, men se 360 grader rundt hele bilen, sier han, og sier at den store utviklingen nå er på å få alle støttesystemene til å snakke sammen.
Under er noen av de avanserte sikkerhetssystemene som vil bli implementert.
Radarcruisecontrol med styrehjelp

Avansert radarbasert cruise control er blitt vanlig, men i fremtiden også samkjøres med andre systemer som sørger for at du holder deg midt i ditt kjørefelt når trafikken går sakte. Og om det er dårlig merking, vil bilen automatisk følge rett etter den forangående bilen.
Systemet vil derimot deaktivere seg og bli svært lydhørt om du tar hendene av rattet, så du ikke skal bli fristet til å la bilen kjøre av seg selv.
Nødbrems hindrer kryssulykker

En rekke produsenter har innført systemer som skal sørge for at bilen nødbremser som den forangående bilen bremser opp.
Nå utvides dette systemet til også gjenkjenne biler som kommer inn fra siden i kryss. Ser bilen at det er noen som vil kunne komme inn foran bilen, klargjør systemene bremsene - og setter på full nødbrems om ikke sjåføren reagerer i tide.

Systemet fungerer også om det kommer fotgjengere inn i veien.
Forbereder seg på påkjørsel bakfra
Mange sikkerhetssystemer forsøker for tiden å forhindre at du kjører på noen bakfra, men nå kommer det også løsninger som skal hjelpe til om du blir påkjørt bakfra.
Om den nye S-klassen er i fare for å bli påkjørt bakfra, vil den først blinke voldsomt med baklysene - og den vil låse bremsene for å hindre at bilen kaster for mye på seg for å hindre at en kan rulle inn i nok en bil og dermed unngå kjedekollisjon.
Smartere sikkerhetsbelter

En rekke biler har i dag systemer som strammer til sikkerhetsbeltene rett før en kollisjon for å sørge for så optimal effekt som mulig.
Det nye nå er at bilen først vil stramme til sikkerhetsbeltene rett før eller når det smeller, for så å gi litt etter når G-kreftene er på sitt verste for å dempe påvirkningene på kroppen. Den reduserte mengden G-krefter dette sparer kroppen for vil ifølge Mercedes dramatisk redusere risikoen for alvorlige skader ved en frontkollisjon.
Systemet kan sammenlignes litt med å dempe et fall ved å legge en madrass på bakken.
Oppblåsbare sikkerhetsbelter

I baksetene har man ikke like mye airbager som i forsetene, og i den nye S-klassen vil det derfor som standard være det som selskapet har kalt Beltbag. Dette er rett og slett oppblåsbare sikkerhetsbelter som skal fordele kreftene brystkassen påføres over et større området.
Smartere hovedlys
Utviklingen på lysteknologi går i en rasende fart, og hovedtanken til produsentene er at jo mer lys du kan bruke om natten, jo bedre er det. Dette løses for tiden på mange forskjellige måter, blant annet automatisk nedblending og kurvelys.

Mercedes' siste løsning er derimot en lysteknologi som rett og slett maskerer ut lyset i områder der det ikke er ønskelig at lyset skal treffe, primært andre biler. Dermed skal man kunne kjøre med fjernlyset på nærmest hele tiden.
Forbedret nattkamera
Ved forrige generasjon S-klasse innførte Mercedes nattkamera som gjør det betydelig enklere å se dyr og fotgjengere på mørkne veier.
Problemet er at teknologien er noe av det mest forstyrrende du kan kjøre med, og oppleves nesten mer som en sikkerhetsrisiko enn en fordel. På den nye generasjonen har teknologien forbedret slik at skjermen ikke trenger å vise videobildet hele tiden, men først slår seg på og advarer deg om den oppdager potensielle trusler.