Slik fungerer kolonnekjøring

Advarer mot mange timers ventetid.

Publisert

Med en tidlig påske, kommer risikoen for at mange veier vil få kolonnekjøring, og påsketrafikk betyr mange bilister som ikke kjenner til hvordan dette fungerer.

Ifølge Statens vegvesen kan reglene for kolonnekjøring gi mange timers ventetid for å komme over fjellet.

- Påska kommer tidlig i år og kan by på skiftende vintervær. Selv om det er pent og bart i lavlandet kan været skifte raskt på høyfjellet. Dette ser ut til å komme som en overraskelse på folk hver gang, sier Therese Thowsen på Vegtrafikksentralen.

Hvor mange biler som kommer med om gangen når det kjøres kolonner, kan variere betydelig. Det avhenger av hva slags kapasitet som er tilgjengelig om en kolonne skulle kjøre seg fast.

- Påska kommer tidlig i år og kan by på skiftende vintervær. Selv om det er pent og bart i lavlandet kan været skifte raskt på høyfjellet. Dette ser ut til å komme som en overraskelse på folk hver gang, sier Therese Thowsen.

Finnes det ingen omkjøringsveier, bør man være veldig godt forbredt eller rett og slett se om turen kan flyttes.

Vegvesenet gjør det klart at brøytemannskapene kan avvise trafikanter de forstår kan komme til å få problemer med å bli med i kolonnen. Det kan være personer som ikke har tilstrekkelig varme klær, kjøretøy som har tekniske mangler eller kjøretøy som ikke er tilstrekkelig «skodd» for slik kjøring.

Tipsene fra Statens vegvesen

Før kolonnekjøringen:

  • Pass på at bilen har gode vinterdekk
  • Fyll på rikelig med drivstoff
  • Ha lykt, slepetau og spade lett tilgjengelig i bilen
  • Ta med mat og varm drikke
  • Husk godt med klær og vintersko til alle i bilen

Under kolonnekjøringen:

  • Skru på nødblink og tåkelys
  • Bruk lufteanlegget til å kjøle kupeen. Det hindrer ising på frontruten
  • Hold jevn fart, følg kolonnen og hold blikkontakt med bilen foran deg
  • Ikke forlat bilen ved stopp. Bli sittende og vent på hjelp

Nettavisens påsketrafikkpakke: