Slik fungerer en brenselcelle for hydrogenbiler
Overraskende enkel prosess skaper vann og strøm.
Denne artikkelen hører sammen med denne artikkelen om hydrogenrevolusjonen i bilindustrien.
I videoen over kan du se Toyotas egen video om hvordan deres første komersielle brenselcellebil produserer strøm.
En brenselcelle er en oppfinnelse som ble gjort allerede i 1838/1839, der tyske vitenskapsmenn fant ut at en kunne generere elektrisitet ved å sende hydrogen inn i en enkel brenselcelle som besto av jern og kopper, en porselensplate samt en syreblanding.
Prinsippet er langt på vei det samme som et batteri, der du har en katode, en anode og en elektrolytt.

Har vært begrenset nytteverdi
Det skulle derimot ta over 100 år før noen fant en praktisk nytte for prosessen. Årsaken til dette er at brenselceller ikke er en effektiv måte å produsere strøm på, fordi det å fremstille ren hydrogen er veldig energikrevende.
Det var først på 50-tallet at en fant en betydelig nytte, da General Electric (GE) utviklet et system for NASA som hadde behov for strøm på romferder.
Utviklingen av teknologien har blitt intensivert i forbindelse med at bilindustrien har sett potensialet for at det kan erstatte de tradisjonelle forbrenningsmotorene.
Har jobbet med størrelse
Den største utfordringen bilprodusentene har jobbet med de siste årene har vært å redusere størrelsen på brenselcellene.slik at de kunne få plass i en bil uten store ulemper, uten at de samtidig reduserte strømproduksjonen.
Ifølge Toyota har de nesten halvert størrelsen og vekten på brenselcellene i den kommende hydrogenbilen Mirai, opp mot en prototyp fra 2008. Brenscellene som er tilstrekkelig for å få bilen til å fungere veier nå 56 kg.
Under kan du se Mercedes' forklaring av hvordan deres hydrogen-prototyp fungerer.
Screen9na04
Denne artikkelen hører sammen med denne artikkelen om hydrogenrevolusjonen i bilindustrien.