Skrekktallene som viser at Norges bilpolitikk har feilet
Bilene i Norge er mer forurensende og mindre trygge enn i nesten alle andre europeiske land.

Hvert år blir nye biler som kommer på markedet litt tryggere, og litt mer miljøvennlig. Og denne utviklingen går raskt.
I mars i år hadde en gjennomsnittlig ny bil som ble solgt i Norge et CO2-utslipp på 88 gram per kilometer. For et tiår siden var det 177 gram per kilometer.
Det betyr at en gjennomsnittlig ny bil slipper ut halvparten så mye CO2 som en gjennomsnittlig ny bil for et tiår siden.
Les også: Nye bilavgifter gjør denne råtassen 56.000 kroner billigere
I kombinasjon med utviklingen av av nye og bedre sikkerhetssystemer, både de som hindrer ulykker og de som minimerer skaden hvis uhellet først er ute, er det et mål i seg selv å fornye bilparken.

Gamle biler er ikke bra
Men nå viser nye SSB-tall at Norge er av de aller, aller dårligste landene i Europa på å fornye bilparken.
Den gjennomsnittlige norske bilen er ifølge SSB «stabilt høy» på nettopp 10,5 år gammel. Det er bare Estland og Slovakia som er dårligere.

- Gjennomsnittsalderen på personbilparken har ikke endret seg de 6 siste årene, og var ved utgangen av 2015 fortsatt på 10,5 år. Til sammenlikning var gjennomsnittsalderen for personbiler i EU 7,4 år ved utgangen av 2014, melder SSB.
I Sverige, hvor de ikke har særskilte nybilavgifter utover merverdiavgift, er gjennomsnittsalderen på bilene 6,7 år gammel - nesten fire år nyere enn i Norge.
Les også: Så mye ville biler kostet med svenske avgifter
Færre biler blir vraket
I 2015 ble det nesten satt ny rekord i salg av nye biler, med totalt 150.686 nye personbiler på veiene.
Men dette betyr ikke at utskiftningstakten på bilparken øker, men handler mer om befolkningsøkningen.
SSBs tall viser nemlig at det er en kraftig nedgang i mengden vrakede biler.
- 2013: 5,5 % av registrere personbiler ble vraket
- 2014: 5,2 % av registrere personbiler ble vraket
- 2015: 4,7 % av registrere personbiler ble vraket
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har ikke besvart Side3s spørsmål om han er fornøyd med denne utviklingen.
NAF: - Dette må være flaut for regjering
NAFs kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal mener disse tallene må være flaue for regjeringen.

- Vi hadde en omlegging av omregistreringsavgiften i positiv retning som har gitt økt salg av nyere bruktbiler, men når vi ser at gjennomsnittsalderen ikke går ned, er ikke dette positivt - det er skuffende, sier Sagedal til Side3.
- Vi er nå nødt til å få gjort noe med vrakpanten, det er bilene «i bunn» som vi må bli kvitt. Dagens vrakpant har stått stille lenge, og den er ikke god nok. Når du sitter der med en gammel bil, så vurderer du hvor du får mest penger for den - selge brukt, eller vrake - og da må vraking bli mer attraktivt, sier hun.
Les også: Tesla lager 50.000 biler i året - 276.000 har bestilt ny modell
Les også: - MDG-Berg, er du villig til å forsøke gulrot eller er du fastlåst i forbudsregimet?
Les også: Dette skal du gjøre hvis du sitter fast i kvikksand