Så mye taper du på bilen din
Dette er oversikten som kan få deg til å endre hvilken bil du vil kjøpe.

At det å ha bil er dyrt bør ikke komme som noen overraskelse, men det er ikke bare prisen på bilen du kjøper, samt hvor mye du kjører den, som er avgjørende for hvor stor prisen til slutt blir.
Norges største bileier, LeasePlan, offentliggjør i dag sin statistikk over hvor stort prisfallet er på forskjellige biler. De har tatt for seg de 20 mest solgte bilene i Norge i 1. kvartal i 2006, og sett på hvor mye modellene i deres flåte har tapt seg i verdi i løpet av fem år.
Populære biler holder seg best
De har også tatt en titt på de andre modellene, og konklusjonen er soleklar: Nordmenn er flokkdyr når det gjelder bilkjøp, med den konsekvensen at bilene som er mest solgt, stort sett er de bilene som holder seg best i pris.
- Vi har ikke så stort datagrunnlag på de mindre merkene og modellene at vi kan gå ut med konkrete prosenttall, men dessverre er det slik at mange av disse faller mer i verdi enn de populære bilene, sier LeasePlans markedsdirektør Marius Paus, og slår fast at det er dyrt å være annerledes - i alle fall innenfor «vanlige» prisklasser.
Små SUV-er er vinnerne
Ifølge oversikten til LeasePlan, er bilene som holder seg aller best i pris, kompakte SUV-er med firehjulstrekk og dieselmotor. De trekker spesielt fram modeller som Suzuki Vitara og Rav4 som eksempler på biler som har holdt seg overraskende bra i pris, i en periode der SUV-er har fått et miljøverstingstempel. Over en femårsperiode har disse tapt seg 43-45 prosent i verdi.
Taperne på topplisten er Opel Astra, Ford Focus og Volvo V50 som har falt 52-54 prosent i verdi.
Om vi ser på sammenlignbare biler, som storselgerne Ford Mondeo og Skoda Octavia, er forskjellen i verditapet rundt 25.000 kroner.
Samtidig betyr det at du som bruktbilkjøper kan gjøre et «varp» ved å velge en modell som allerede har falt mye i pris. De siste årenes utvikling har gjort at for eksempel Opel har vært et billig bruktbilkjøp.

En betydelig kostnad hver måned
En halvering av bilens verdi over fem år, belyser samtidig ganske konkret at det å ha en bil stående ikke er en billig affære.
- De fleste av 20-på-topp bilene faller 50-55 prosent i verdi i løpet av fem år. Gjennomsnittsbilen koster ca. 330.000 kroner, og dermed må bileierne tåle at bilen faller rundt 2.900 kroner i verdi hver måned, påpeker Paus.
Viktig å ikke se seg blind på modell
Men ifølge LeasePlan handler det ikke bare om hva slags bilmodell du kjøper. Det er minst like viktig hvilken variant av modellen du kjøper.
- Ser vi for eksempel en XC70 eller XC60 med tohjulsdrift... Det er noe helt annet enn de med firehjulsdrift, påpeker Paus overfor Nettavisen, og mener at denne typen biler med tohjulsdrift er lite attraktivt på bruktbilmarkedet.
Vinnerne fremover
Samtidig som selskapet har sett på hvilke biler som har falt minst i årene som har gått, har de også dristet seg til å spå hvilke biler som kommer til å holde seg best i pris fremover.
Øverst på listen kommer igjen de kompakte firehjulstrekkerne, med Mitsubishi ASX, VW Tiguan, Toyota RAV4 og Suzuki Swift i førersetet. I tillegg har de tro på tohjulstrekkversjonen av Nissan Qashqai.
Ellers følger den generelle troen på at de mest solgte bilene vil holde seg godt i pris, forutsatt at en velger volumversjoner folk vil ha. Det betyr i så fall at det er bestselgere som Golf, Avensis, Auris hybrid, Passat, V70, Mondeo, Polo og Octavia som er vinnere.
Ifølge LeasePlan er det samtidig helt «dødt» for Renault i Norge.