Så dyrt blir det å parkere langs gata i Oslo med nytt byråd

Gjør deg klar for 70 kroner per time på plasser som i dag er gratis.

I dag er det gratis å stå parkert i mange av Oslos gater. Snart vil prisen kunne bli rundt 70 kroner per time.
Publisert

Endringene som det nye byrådet har staket ut for biltrafikken i Oslo, vil ikke bare få konsekvenser innenfor Ring 1 - et område som allerede i dag har fått vesentlig redusert biltrafikk grunnet eksisterende trafikkregulering.

Les også: Her er Oslos nye byråd

I valgkampen gjorde Miljøpartiet de Grønne det klart at de vil gjøre det betydelig vanskelig å både ferdes og parkere det det som de definerer som "indre by".

I byrådserklæringen har de fått fullt gjennomslag for denne tanken.

Les også: Oslo sentrum skal bli bilfritt innen fire år

Det nye byrådet i Oslo ønsker at bilene skal skvises ut av sentrum gjennom fjerning av parkeringsplasser og innføring av mye høyere parkeringspriser.

Dette vil de gjøre

Utover å fjerne all trafikk innenfor Ring 1, har det nye byrådet programfestet følgende punkter:

  • Opprette et finmasket nett av bilfrie gater i hele indre by
  • Fjerne parkeringsplasser som kommer i konflikt med sykkelutbygging
  • Delegere myndighet for å fjerne parkeringsplasser til byrådet
  • Innføre beboerparkering eller avgift på alle kommunale parkeringsplasser innenfor Ring 2, og øke avgiftene
  • Skjerpe parkeringsnormene ved nybygg

I praksis ønsker det nye byrådet å sperre svært mange gater som i dag har biltrafikk, og dermed fjerne parkeringen langs disse. De vil også fjerne gateparkering langs gjennomfartsårer der sykkelveier er aktuelt å anlegge.

På Grünerløkka har det lenge vært klart at dette har vært et ønske langs trikkelinjene. Uten at det er programfestet er det grunn til å tro at for eksempel Uranienborgsveien/Majorstueveien som fungerer som ikke-merket sykkeltrasé parallelt med Hedgehausveien/Bogstadveien renses opp.

Ingen gratis plasser - høyere priser

Byrådet vil også innføre avgift på alle parkeringsplasser i indre by som i dag ikke har avgift. Dette gjelder i stor grad alle smågater som ikke ligger i umiddelbar nærhet til butikker, men også en del større veier like utenfor Ring 1.

I likhet med eksisterende parkeringsplasser som allerede er avgiftsbelagt, skal disse få en betydelig høyere sats.

TROLIG NY SAMFERDSELSBYRÅD: Lan Marie Nguyen Berg i Miljøpartiet De Grønne vil fjerne mange parkeringsplasser, og innføre høye priser på de som i dag er gratis.

- Vi har programfestet at det skal være takster på linje med det som tas i parkeringshusene i sentrum. Plassene skal ikke bare være selvfinansierende, slik det er i dag. Man må i hele byen ta mer, så det blir dyrere å kjøre, sa Lan Marie Nguyen Berg til Osloby.no for tre uker siden.

Så dyrt vil det bli

En gjennomgang Side3 har gjort av parkeringshusene i Oslo sentrum, viser at normal pris for parkering ligger på 27 til 35 kroner "per påbegynte 30 minutter" - og en maksimalpris per døgn på rundt 320 kroner.

Det betyr at timesprisen er opp mot 70 kroner, men at det koster like mye å stå parkert i 31 minutter som en hel time.

Til sammenligning har Oslo kommune i dag en prisstruktur der plassene enten er gratis eller koster 20 kroner per time på det meste utenfor Ring 1. På plassene med avgift er det der det stort sett er gratis parkering mellom 17 og 09 (Gul sone), samt søndager, noe parkeringshusene ikke operer med.

Les også: MDG kjørte Mercedes hjem fra NRK-debatt