Prøvekjørt: Princess V50 Open
Ja takk, tar gjerne sommerferien her
Av og til kommer du om bord i en båt der du ikke får lyst til å gå i land igjen. Dette er en slik.

Noen båter gir deg godfølelsen straks du setter føttene på dørken. Jeg går fra den store badeplattformen, tar trinnene opp langs den flotte solsengen og entrer cockpiten i Princess V50 Open.
Skuldrene senker seg, velværet siger inn – smaken av det søte liv. Vakkert og stilfullt, luksuriøst uten å være prangende. Mer om det senere, men først noen viktig fakta:
Denne modellen så dagens lys i 2022; lanseringen av bakveggmodellen på Boot i januar, og så med den aktuelle Open-modellen i Cannes i september samme år.
Konseptet og størrelsen gjør dette til en av de mest populære båtene i denne klassen, og V50 er derfor en viktig oppgradering til forgjengeren, produsert mellom 2018-2021.
Utformingen står Princess for i samarbeid med marinearkitektene hos Olesinski samt et velkjent designernavn – italienske Pininfarina.

I motorrommet regjerer IPS-systemet fra Volvo Penta. Du kan velge mellom to utgaver, enten IPS 600 med 2x440 hk og toppfart på 29 til 31 knop, avhengig av forholdene.
Vil du ha litt ekstra krefter kan V50 Open også utstyres med IPS 650. Her er det 2x480 hk, mens toppfarten øker til 30-32 knop.
Sistnevnte kan også oppgraderes med dynamisk posisjonering og «assisted docking» for enklere manøvrering til og fra brygga.
Stilfull utforming
Testdagen er perfekt for å få frem de beste sidene i Open-modellen. 25 grader tidlig på formiddagen, blikkstille sjø gir nesten middelhavstilstander i Indre Oslofjord.
Hadde det vært regnbyger og sur vind, ville nok utgaven med bakvegg hatt noen fortrinn. Men det slipper jeg å tenke på nå.

Stein Ulltveit-Moe fra Princess Yachts Norway tar båten ut fra havnen ved hjelp av joystick-kontrollen. Denne båten er utstyrt med den største drivlinjen og det skal ikke store bevegelsene til før den glir sideveis ut fra brygga.
Så en liten fingerballett med joysticken, før vi er klar av kaianlegget og rattstyring med tradisjonell gir/gasspak overtar.
På en dag som dette bidrar den store takluken og det åpne området mot akterdelen til den deilige følelsen.

Jeg har vært om bord i en del Princess-modeller, og solid håndverk med flotte materialer preger også denne modellen.
Sitteplassene svinger seg elegant rundt i cockpiten; to sportsstoler på den ryddige førerplassen, og en lounge-aktig, tilbakelent sofa på babord.
En plass i solen
Lenger akterover en sofagruppe med bord, vis-a-vis en pent dandert utebysse, og helt akter det store avslutningsnummeret: En solplattform der det fort kan bli kamp om plassene.

De som går tapende ut av den, blir neppe furtne lenge, når de oppdager det store solområdet Princess har rigget til på fordekket.
Dermed har du all plass og litt til for å nyte de fine dagene, enten det er en dagstur eller som del av en lenger ferieutflukt.

Jeg får prøve meg på skipperplassen, og når båten glir majestetisk opp i marsjfart rundt 25 knop, er det ikke fritt for at tanken om et lite mytteri sniker seg inn.

Det hadde vært utrolig deilig å sette kursen utover Oslofjorden; brukt noen dager nedover Sørlandskysten, krysset Skagerak mot Skagen, før turen nordover hadde blitt en kavalkade over de beste Bohuslän-havnene.
Tilbake til realitetene
Dessverre har denne vakre dagdrømmen en pris, nærmere bestemt kroner 16 790 625. Plopp, der sprakk den boblen.
I stedet lander jeg i virkelighetens verden, og fisker trofast opp notatblokk og støymåler.
Bare for å konstatere at jo, ikke bare er båten lettkjørt og grasiøs i bevegelsene, den er også svært stillegående.
Rundt 75-76 desibel i 25 til 30 knop er behagelig i båtverden, og i tillegg er det bruset fra vannet du hører best.
Drømmer under dekk
Den beroligende brummingen fra de store sekssylindrete dieselmotorene legger du mest merke til i sakte fart.

Forbruket varierer selvsagt stort med fartsområdet. Rundt 25 knop går det 140-150 liter i timen, men holder du deg i skrogfart på seks-syv knop bikker det så vidt 10 liter i timen. Og det er hyggelig å ha god tid, ikke sant?
Når det er på tide å takke for meg, skjer det i en lett euforisk sinnstilstand. Etter at vi har fortøyd, tar jeg meg god tid til å fotografere fasilitetene under dekk.

Og siden varmen tydeligvis har gjort meg spesielt mottakelig for dagdrømmer, synker jeg ned i sofagruppen, blander meg en imaginær GT og tenker på hvordan det ville oppleves å ha dette som basecamp i noen uker.
Fra den innholdsrike byssa kan man trylle frem lekkerbiskener i uthavn, og de to store lugarene har standard som et velrennomert luksushotell.
Begge med egne toalett og dusjrom. Som «eier» hadde jeg lagt beslag på midtlugaren, med god plass fra skrogside til skrogside og en behagelig toseter om jeg ville trekke meg tilbake en stund.


Med stor møye drar jeg meg ut av dagdrømmen og opp av sofaen. Og kan konstatere at det blir en aldri så liten nedtur å sette føttene på betongbrygga igjen.
Med en Princess V50 Open har du det nemlig best om bord.
Vi Menn Båt mener:
Når båten koster i underkant av 17 millioner er det lov å stille visse krav. Uten å være ekspert på hva de rike og de vakre krever av livet om bord, vil jeg tro Princess V50 Open kan krysse av i mange av de viktigste boksene. Det har med følelsen av grunnleggende kvalitet å gjøre, pluss tidløs stil og eleganse i farger og materialer. Det blir aldri feil, verken i Bekkjarvik eller St. Tropez.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 29 2025